با رعایت این نکات خشکی پوست را رفع کنید

    کد خبر :1061147
خشکی پوست

در کنار مصرف کرم‌های مرطوب‌کننده و آبرسان، مهم‌ترین نکته برای درمان خشکی پوست، داشتن یک رژیم غذایی متعادل شامل اسیدهای چرب، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است؛ که سد دفاعی پوست را تقویت می‌کند و حفظ رطوبت آن را افزایش می‌دهد.

داشتن پوستی مرطوب و سالم برای همه افراد مهم است. داشتن پوست خشک تاحدودی آزاردهنده است و می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند خارش، پوسته پوسته شدن و تیرگی پوست شود. در حالی که مرطوب کننده‌ها و درمان‌های موضعی نقش مهمی در آبرسانی پوست دارند، تغذیه پوست از درون، به‌واسطه مواد غذایی مناسب، به همان اندازه مهم است. در این مطلب، ارتباط بین تغذیه و سلامت پوست را بررسی خواهیم کرد.

رابطه بین تغذیه و آبرسانی پوست

تغذیه پوست از درون، یک اصل ضروری برای حفظ آبرسانی بهینه پوست است. با رعایت یک رژیم غذایی متعادل و غنی از اسیدهای چرب، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها، می‌توانید سد دفاعی پوست خود را تقویت کنید و توانایی آن در حفظ رطوبت را بهبود ببخشید. می‌توانید با نوشیدن آب کافی هیدراته بمانید؛ آبرسانی مناسب بدن برای حفظ سلامت و یکپارچگی پوست بسیار مهم است. آب برای زنده نگه‌داشتن سلول‌های پوست و حفظ رطوبت آن ضروری است. هم‌چنین توصیه می‌شود مصرف غذاهای فرآوری‌شده و حاوی قند را محدود کنید. با اتخاذ این عادات ساده، می‌توانید پوستی هیدراته و سالم داشته باشید.

چند ماده مغذی که در ارتقای سلامت پوست نقش دارند، عبارتند از:

۱) اسیدهای چرب

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ با تقویت سد دفاعی پوست، به آبرسانی پوست کمک می‌کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی‌های چرب (ماهی آزاد، ماهی خال مخالی)، دانه چیا، دانه کتان و گردو یافت می‌شوند. اسیدهای چرب امگا ۶ را نیز می‌توان در روغن‌هایی مانند روغن گل مغربی و روغن گل گاوزبان یافت.

۲) ویتامین‌ها

ویتامین A: گردش سلولی پوست را تقویت می‌کند و پوست را مرطوب نگه می‌دارد. مواد غذایی غنی از ویتامین A عبارتند از: هویج، سیب زمینی، اسفناج و کلم پیچ.

ویتامین C: سنتز کلاژن را تقویت می‌کند و از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند. مرکبات، توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای و کلم بروکلی منابع عالی ویتامین C هستند.

ویتامین E: به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند، از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و رطوبت پوست را حفظ می‌کند. منابع سرشار ویتامین E عبارتند از: بادام، تخمه آفتابگردان، اسفناج و آووکادو.

۳) مواد معدنی

روی: برای نوسازی سلول‌های پوست و بهبود زخم‌ها ضروری است. غذاهای سرشار از روی عبارتند از: گوشت گاو، تخم کدو تنبل و نخود.

سلنیوم: خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به سلامت پوست کمک می‌کند. آجیل، غذاهای دریایی، غلات کامل و تخم مرغ منابع خوبی از سلنیوم هستند.

۴) آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌ها به محافظت از پوست در برابر استرس اکسیداتیو و حفظ تعادل رطوبت آن کمک می‌کنند. انواع توت‌ها، چای سبز، شکلات تلخ و گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

۱. هیدراته بمانید

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا سطح کلی هیدراتاسیون را حفظ کنید و پوست را مرطوب نگه دارید.

۲. رژیم غذایی متعال داشته باشید

برای تامین مواد مغذی لازم برای آبرسانی پوست، از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم استفاده کنید.

۳. مصرف قند و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید

غذاهای فرآوری‌شده و غذاهای حاوی قند بالا می‌توانند منجر به التهاب و آسیب پوستی شوند. مصرف این گروه از مواد غذایی را محدود کنید و روی مصرف غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی تمرکز کنید.

۴. سالم‌تر آشپزی کنید

روش‌های پختی را انتخاب کنید که محتوای مغذی مواد غذایی طی پخت و پز حفظ شود؛ روش‌هایی مانند بخارپز کردن، گریل یا کبابی کردن، تفت دادن کوتاه با روغن‌های سالم مانند روغن زیتون و کنجد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید