با این نقش اپوزیسیونی آقای وزیر، شاید هم مدیران ما مریخی باشند

    کد خبر :404171

مرداد ماه سال جاری، رئیس مجلس شورای اسلامی، در سخنانی قابل تأمل ضمن گلایه شدید از کسانی که در ساختار‌های مدیریتی و حاکمیتی کشور نقش اپوزیسیون به خود می‌گیرند، آن‌ها را مریخی توصیف کرد؛ توصیف بجایی که شاید بتوان یکی از مخاطب‌های واقعی آن را وزیر بهداشت کشورمان دانست که به رغم بیش از پنج سال وزارت، همچنان منتقد اساسی حوزه بهداشت و درمان کشور است.

به گزارش تابناک؛ ماجرای بیمه‌های سلامت و درمان و آشفتگی که در این حوزه وجود دارد، سال‌های سال است به یکی از دغدغه‌های بزرگ «سید حسن هاشمی» وزیر بهداشت تبدیل شده و وی در مقاطع زمانی مختلف از این پراکندگی بیمه‌ها گلایه می‌کند؛ گلایه‌هایی که هر چند مشخص نیست مخاطب خاصشان چه کسانی هستند، کاملاً معلوم است که آقای وزیر اینجا یک مقام پاسخگو نیست، بلکه اپوزیسیون است.

دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم نکوداشت روز ملی بیمه سلامت ضمن گرامیداشت اربعین حسینی گفت: امیدوارم این شور حسینی با شعور حسینی همراه باشد. امام حسین برای مبارزه با دروغ، ریاکاری و تهمت قیام کرد و در این راه شهید شد و آنچه مهم است جاری شدن پیام آن حضرت در زندگی ما رهروان و شیعیان است و امیدوارم فکر و عمل در کشورمان در این مسیر باشد.

وی با اشاره به اقدامات سازمان بیمه سلامت ایران گفت: امیدوارم بیمه سلامت از یک صندوق به یک سازمان ملی و کارآمد تبدیل شود. برخلاف تصور، بیشترین حمایت از سازمان بیمه سلامت در این دوره انجام شده است. بیمه باید سازمانی مستقل، قدرتمند و کارآمد باشد و این موضوع شدنی نیست، مگر اینکه جایگاهش را در نظام سلامت به عنوان خریدار خدمت پیدا کند. اگر بناست همه پول در اختیار بیمه قرار گیرد که این درست است، باید از نظر علمی، اجرایی و تولیتی در جایگاه خودش قرار گیرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از مشکلات حوزه بیمه، پراکندگی بیمه شدگان است، تأکید کرد: در حال حاضر ۴۵ درصد بیمه شدگان در سازمان بیمه سلامت، ۴۸ درصد در سازمان تأمین اجتماعی، یک درصد در کمیته امداد و ۵.۸ درصد هم در نیرو‌های مسلح تحت پوشش بیمه‌اند. این‌ها باید با هم همکاری کنند و پول، مقررات و سیاست‌های خرید خدمت‌شان یکسان شود. در عین حال باید توجه کرد که علی‌رغم اینکه ۱۰ میلیون در کشور تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند، هنوز ۶.۹ درصد در کشور فاقد بیمه‌اند و ۸.۹ درصد نیز هم پوشانی بیمه‌ای در کشور وجود دارد.

هاشمی ادامه داد: به طور کلی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت وضعیت ما در این حوزه بد نیست، اما از طرفی قانون را هم کامل اجرا نکرده‌ایم. اجرای قانون مستلزم پرداخت هزینه است. البته در این سال‌ها خیلی ما را اذیت کردند؛ آن هم به صورت هدفمند و آن هم به خاطر اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت طرح تحول سلامت بود. برخی به این موضوع از دید رقیب نگاه کردند، نه از دید منافع ملی. باید پرسید آیا سرمایه اجتماعی که طرح تحول برای نظام ایجاد کرد در این سال‌ها سراغ دارید؟ در این طرح پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت از ۶۰ درصد به ۳۵.۷ درصد رسید که هر یک درصدش ۷۹۰ میلیارد تومان پول می‌خواهد. در عین حال دسترسی به تجهیزات و وسایل پزشکی، توزیع پزشک و پرستار و … همه جزو مواردی بود که در قالب طرح تحول انجام شد، البته بعد اجتماعی این طرح برایم بسیار مهم است. این اقدامات درست نقطه مقابل اقدام دشمنان‌مان در خارج و برخی از دوستان نادانمان در داخل بود، چون هرچقدر ما سرمایه اجتماعی ایجاد کردیم عده‌ای آن را نابود و ما را متهم کردند که متأسفانه تا اندازه‌ای هم موفق بودند.

هاشمی در پایان درباره برداشت ۵۰۰ میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی برای جبران نقدینگی حوزه سلامت گفت: هنوز این موضوع ابلاغ نشده، اما امیدواریم همانطور که گفتند این رقم به حوزه بیمه بیاید. خبر دارم که چاه‌هایی برایش کنده‌اند، اما امیدوارم نخواهند با این پول آن‌ها را پر کنند تا بتوانیم نفسی بکشیم. همین الان به عکس و تصویر من از ابتدای دولت تاکنون نگاه کنید. اصلا قابل قیاس نیست. آن وقت به ما می‌گویند وزرای مرفه که کم کارند و به دنبال تفریح و استخر هستند و ساعت ۹ می‌آیند و ۱۱ می‌روند. اما واقعا در این مدت پیرمان کردند. حال دو سال وقت داریم. شما مرا می‌شناسید با همه وجود می‌خواهم مشکل کشور حل شود؛ بنابراین کمک کنید تا حداقل بیمه را درست کنید.

مروری بر آنچه وزیر بهداشت در مورد پراکندگی بیمه‌های سلامت و درمان کشور بیان می‌کند و با اشاره به این پراکندگی خواستار تجمیع بیمه هاست، همه واقعیت ماجرا نیست و این شرایط را الزاماً نمی‌توان بد توصیف کرد.
صرف نظر از اشکالاتی که تفاوت بیمه گر‌ها می‌تواند برای حوزه سلامت و درمان کشور ایجاد کند که صد البته با یک مدیریت منسجم و متحد قابل برطرف شدن است، از آن سو این شرایط محاسنی دارد که اشاره نکردن و ندید گرفتن آن‌ها از سوی آقای وزیر جای تعجب است.

تفاوت نهاد و مجریان بیمه گر اولین مزیتی که می‌تواند داشته باشد، موضوع رقابتی شدن و تلاش هر یک از بیمه‌ها برای بهبود خدماتشان به جامعه است؛ امکانی که در صورت یکپارچه و یکنواخت شدن از بین خواهد رفت و به احتمال زیاد به کاهش کیفیت خدمات منجر خواهد شد.

رفع انحصار و جلوگیری از تمرکز سرمایه و قدرت در یک فضای مالی از دیگر موضوعاتی است که در شرایط کنونی وجود دارد و با تغییر شرایط موجود، احتمال فساد و خطا را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

از سویی نیز تفاوت بین بیمه گر و درمانگر در بیشتر کشور‌های توسعه یافته جهان، موضوعی بدیهی است که مشخص نیست، وزیر بهداشت با چه نیت و هدف ناگفته‌ای علاقه دارد در این مورد بر خلاف رویه‌های معمول جهانی حرکت کند؛ رویه‌هایی که در صورت تجمیع این دو نهاد با هم قطعاً با آسیب‌های فراوان نمایان خواهد شد.

جدا از نقد‌هایی که به موضع گیری‌های کنونی وزیر بهداشت در این مورد به خصوص می‌توان گرفت، نکته مهم و اساسی‌تر این است که قاضی زاده هاشمی اگر عقیده دارد رویه کنونی اشتباه است و صلاح عمومی جامعه در تغییر شرایط است، این وظیفه وی و همکارانش در دولت مستقر بوده که در سال‌های قرارگیری بر منصب قدرت سیاسی اقدامات اصلاحی را انجام دهند.

حالا و در شرایطی که شهروندان جامعه منتظر به ثمر نشستن مجموعه اقدامات مدیریتی وزیر بهداشت و همکارانش هستند، سخنان وی، آن هم در مقام اپوزیسیون، یادآور جمله قابل تأملی است که رئیس مجلس شورای اسلامی مردادماه سال جاری بیان کرد و در قالب آن گفت: در شرایط سخت فعلی، عده‌ای به جای همکاری و کمک به وفاق ملی به خاطر منافع سیاسی نازلشان، نقش اپوزیسیون به خود می‌گیرند که انگار از کره مریخ آمده‌اند. در شرایط سخت باید نگاه مسئولانه و طبیبانه داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید