دستور کار نشست مشترک کشورهای عضو برجام در اول دی/ بازگشت آمریکا به برجام خوش خیالی است یا انتظاری که محقق خواهد شد؟

    کد خبر :770189

هفدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و با شرکت معاونان وزرای خارجه ایران و طرف‌های باقی مانده در برجام، برگزار شد. بیانیه پایانی نشست مقرر کرده است که روز اول دی ماه، نشست مشترک وزری خارجه برگزار شود. دستور کار و نتایج احتمالی این نشست چه خواهد بود؟

به گزارش «بازتاب»، روز چهارشنبه 25 آذر، نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شد؛ در این نشست که به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا به صورت مجازی برگزار شد، معاونان وزاری خارجه ایران، سه کشور اروپایی، چین، روسیه و معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشت.

در این نشست که هفدهمین جلسه کمیسیون مشترک بود و به ریاست هلگا اشمیت برگزار شد، نماینده چین با مذاکره مجدد در مورد برجام مخالفت و بر ضرورت لغو تحریم‌ها توسط آمریکا تأکید کرد.

ولادیمیر چیژوف، نماینده روسیه نیز نسبت به بازگشت آمریکا به برجام در دولت بایدن اظهار امیدواری کرد.

 

در همین رابطه بخوانید:

پشت پرده اظهارات ضد ایرانی وزیر امور خارجه آلمان؛ آیا آلمان می خواهد پلیس بد مذاکرات احتمالی ایران و غرب باشد؟

 

سید عباس عراقچی نیز بر این موضوع تأکید کرد که ایران نمی‌تواند به تنهایی هزینه‌های حفظ برجام را بپردازد و اتحادیه اروپا نمی‌تواند در برابر تمام فشارها و فعالیت‌های غیرقانونی کشورهایی مثل آمریکا، صرفا خواهان خویشتنداری ایران باشد.

عراقچی با انتقاد از مواضع اخیر انگلیس که خواهان عدم اجرای مصوبه مجلس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای شده بود، گفت سه کشور اروپایی به عنوان نظام‌های سیاسی مبتنی بر دموکراسی پارلمانی، نمی‌توانند خواهان نادیده‌گیری مصوبات مجلس ایران توسط قوه مجریه باشند.

همچنین عراقچی با انتقاد از مواضع کشورهای اروپایی در مورد ترور محسن فخری‌زاده، محکومیت اجرای حکم روح‌الله زم توسط این کشورهای را غیرقابل پذیرش دانست.

عراقچی ضمن اشاره به این موضوع که در مورد بازگشت ایالات متحده به برجام، ایران به عملکرد آمریکا توجه دارد نه مواضع و اعلامی و گمانه‌ها، بر آمادگی ایران با اعاده وضعیت ژانویه 2017 و از سرگیری اجرای تعهدات برجامی، در صورت اقدام متقابل توسط آمریکا تأکید کرد.

در پایان، بیانیه این نشست مقرر کرده است که نشست غیررسمی وزرای خارجه ایران و 1+4، روز دوشنبه یکم دی ماه، برگزار شود.

احتمالا نشست آتی وزرای خارجه ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان بر موضوع شرایط و چگونگی بازگشت آمریکا به برجام مسئله اصلی تمرکز داشته باشد.

علیرغم خوش‌بینی‌های اولیه در خصوص بازگشت سریع ایالات متحده به برجام و موکول کردن سایر موضوعات مورد اختلاف (سیاست منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران) به آینده، به نظر می‌رسد چالش‌های جدی در این مسیر وجود داشته باشد.

از یک‌سو طی روزهای اخیر شاهد نوعی هم‌صدایی میان متحدان آمریکا –اروپا و کشورهای عرب منطقه- در مورد ضرورت گسترش دستور کار مذاکرات و حتی تجدید نظر در قرارداد کنونی بوده‌ایم و از سوی دیگر برخی کارشناسان دشوار بودن مسیر بازگشت آمریکا به برجام به واسطه تغییر اساسی شرایط نسبت به سال 2015 و شدت بی‌اعتمادی میان تهران و واشنگتن، تأکید کرده‌اند.

به هر حال بعید است نشست آتی وزرای خارجه ایران و 1+4 بتواند پیش از آغاز به کار دولت بایدن و ورود عملی آمریکا به پرونده، نتیجه خاصی در خصوص این چالش اصلی برجام، داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید