بازگشایی کتابخانه عمومی پارک شهر

    کد خبر :597763

کتابخانه عمومی پارک شهر که حدود دو سال به‌دلیل تعمیرات و بازسازی تعطیل بود، فردا بازگشایی می‌شود.

مراسم افتتاح این کتابخانه عمومی روز سه‌شنبه (پنجم شهریورماه) از ساعت ۱۰ تا ۱۹ برگزار می‌شود.

بنا بر اعلام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، این افتتاحیه بدون تشریفات معمول و با حضور مردم، ناشران و نویسندگان، مسئولان و چهره‌های فرهنگی و هنری خواهد بود. در روز بازگشایی، بخش‌های مختلف کتابخانه آماده بازدید همگانی است. والدین با فرزندان خود می‌توانند اوقاتی را در بخش کودک بگذرانند. همچنین پژوهشگران از اتاق‌های انفرادی مطالعه، دانشجویان از بخش پایگاه‌های اطلاعاتی، دوستداران کتاب از سالن‌های جدید مطالعه بانوان و آقایان، محققان از مخزن مرجع و کتاب‌های غیرفارسی و بخش جدید نشریات و نابینایان از بخش اختصاصی خود می‌توانند دیدن کنند. با تدارک‌های ویژه‌ای که برای دسترسی معلولان و توانیابان صورت گرفته است، آن‌ها نیز می‌توانند در مراسم شرکت داشته باشند.

در تاریخچه کتابخانه مرکزی پارک شهر عنوان شده است: کتابخانه مرکزی پارک شهر در سال ۱۳۴۰ در محل فعلی سفره‌خانه سنتی واقع در محوطه پارک شهر تهران در منطقه سنگلج، از محله‌های قدیمی تهران، افتتاح شد. کتابخانه تا پیش از سال ۱۳۴۰ در محل سابق دفتر پارک بود. در این سال با همکاری شرکت ملی نفت ایران، کتابخانه‌ای با حدود ۳۸۰۰ جلد کتاب گشایش یافت. سه سال بعد کلنگ ساختمان جدید کتابخانه با زیربنای ۲۸۳۰ مترمربع در ضلع جنوب غربی پارک شهر به زمین زده شد و در آبان ۱۳۵۰ به محل کنونی آن انتقال یافت.

به گزارش ایسنا،کتابخانه تا سال ۱۳۵۲ توسط سازمان کتابخانه‌های عمومی شهر تهران وابسته به شهرداری، اداره و اعتبار آن از ۱/۵ درصد درآمدهای شهرداری تأمین می‌شد. از اواخر ۱۳۵۲ اداره کتابخانه مرکزی بر عهده وزارت فرهنگ و هنر و بعد از آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. بودجه آن نیز از سوی این وزارتخانه تأمین می‌شد. از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۴ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، کتابخانه پارک شهر و سایر کتابخانه‌های عمومی استان تهران را اداره می‌کرد و از سال ۱۳۸۴ اداره آن به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار شد.

این کتابخانه عمومی از خرداد سال ۱۳۹۶ به خاطر بازسازی و مقاوم‌سازی ساختمان تعطیل بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید