بازار گوشت قرمز در انتظار تعادل

    کد خبر :488688
بازار گوشت قرمز

در حالی که واردات گوشت قرمز با ارز دولتی کماکان ادامه دارد اما، هنوز نتوانسته تاثیر مناسبی بر بازار بگذارد.

به گزارش افکارنیوز، بازار گوشت طی ماه‌های اخیر روز‌های پرتلاطمی را به خود دیده است و قیمت این ماده پروتئینی با رشد قابل توجهی روبه رو شد و به رقم بی سابقه ۱۰۰ هزار تومان نیز رسید.

این بازار آشفته دولت را مجاب کرد تا بیشتر از گذشته گوشت تنظیم بازاری را برای متعادل کردن قیمت به بازار عرضه کند و اقدام به واردات بیشتر گوشت از سایر کشور‌ها کرد اما، این کار موثر واقع نشد.

علی رغم کاهش نیافتن قیمت گوشت در بازار وزیر جهادکشاورزی در این باره گفته بود: تا زمان متعادل شدن قیمت‌ها، هیچگونه محدودیتی برای واردات گوشت به کشور با رعایت مقررات و موازین بهداشتی وجود ندارد.

حجتی ادامه داد: با توجه به نوسانات ارزی و قاچاق دام زنده از مرز‌های غربی و شرقی کشور، افزایش قیمت گوشت قرمز اتفاق افتاد که با تدابیر اندیشیده شده و افزایش ۲۴ درصدی حجم واردات امیدواریم قیمت این کالا به تعادل برسد.

حتی دولت در جدیدترین اقدام، برای تنظیم بازار گوشت قرمز و با هدف تأمین نیاز‌های مصرفی، واردات گوشت با ارز نیما و حقوق گمرکی ۴ درصدی را مجاز اعلام کرد.

هرچند واردات گوشت قرمز به کشور طی این مدت شتاب بیشتری گرفت اما، آنچنان که باید نتوانست بر بازار تاثیر بگذارد، از جمله دلایل این عدم تاثیرگزاری را می‌توان به دلال بازی اشاره کرد که موجب شد تا گوشت‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده بود به دست مردم نرسد.

بر این اساس دولت تصمیم گرفت فروش گوشت به صورت اینترنتی را در دستور کار قرار دهد که بر اساس آن به هر کدپستی در ماه ۳ کیلوگرم گوشت تنظیم بازاری اختصاص می‌یابد البته این طرح هنوز به صورت کامل اجرا نشده است و، اما و اگر‌هایی درباره آن وجود دارد.

با این حال محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جدیدترین سخنان خود، وعده داد؛ با عرضه هدفمند انواع گوشت در بازار صف‌های طولانی از بین برود و با قرار گرفتن کالا‌های اساسی از جمله گوشت در اختیار گروه‌های هدفمند مشکلات در این زمینه رفع شود.

از طرفی عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار نیز در این باره گفته بود: برای گوشت قرمز برنامه‌های خوبی داریم و کماکان گوشت قرمز در شبکه‌های توزیع عرضه می‌شود و قرار است گوشت قرمز را در شبکه‌های خاص از جمله جامعه هدف کارکنان دولت هم توزیع کنیم.

اکنون باید منتظر بود و دید اقدامات دولت در این زمینه تا چه میزان موثر خواهد بود و آیا موفق می‌شود تب افزایش قیمت گوشت را در بازار کنترل و بازار را برای شب عید تنظیم کند یا روند افزایشی قیمت ادامه خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید