بارزانی: نفوذ ایران در عراق زیاد است/ اگر رای مردم به استقلال منفی باشد استعفا می‌کنم

    کد خبر :94357

مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق گفت: نمی‌توانم بگویم که ایران حکومت عراق را اداره می‌کند اما می‌توانم بگویم که نفوذ ایران خیلی زیاد است.نفوذ آمریکا -به عقیده من- خیلی کمتر از نفوذ ایران است.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق گفت: همه پرسی تصمیمی سرنوشت ساز و تصمیم مردم و بیشتر گروه‌های سیاسی اقلیم کردستان است و باید در موعد خود یعنی ۲۵ سپتامبر برگزار شود.

به گزارش نامه نیوز، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط درباره احتمال به تأخیر افتادن همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان گفت: همه پرسی تصمیمی سرنوشت ساز و تصمیم مردم و بیشتر گروه‌های سیاسی اقلیم کردستان است و باید در موعد خود یعنی ۲۵ سپتامبر برگزار شود مگر اینکه جایگزین بهتری وجود داشته باشد.

دادن ضمانت کتبی امکان تعویق همه‌پرسی را ممکن می‌سازد

وی در جواب این سؤال که منظورش از جایگزین بهتر چیست، گفت: این صرفا یک نظر است و من کسی نیستم که تصمیم می‌گیرم شورای بالاتری برای همه‌پرسی وجود دارد که رهبری سیاسی در کردستان است و تنها تصمیم یک نفر مد نظر نیست. اما همانطور که از بسیاری می‌شنویم که زمان مناسب نیست و به تأخیر انداختنش برای شش ماه یا یک سال بهتر است اینجا باید این سؤال را مطرح کنیم که آیا آمادگی برای امضای سندی کتبی وجود دارد که براساس آن مثلا همه پرسی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۸ برگزار و نتایج آن به رسمیت شناخته شود و این نتایج به نفع اقلیم کردستان باشد؟ شاید بشود چنین جایگزینی را اگر مطرح شود بررسی کرد. ما این جایگزین را ابتدا از دولت و پارلمان عراق و بعد با ضمانت آمریکا، ائتلاف ضد داعش، اتحادیه اروپا و سازمان ملل می‌خواهیم. در زمانی که شرایط برای فراهم شدن این جایگزین مهیا نباشد به معنای این است که همه پرسی در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

وی گفت: من نظر مردم را می‌پذیرم و دیگر مسئولیتی نخواهم داشت. من به وظیفه‌ام در قبال مردم عمل کردم و اگر مردم با استقلال مخالفت کردند من به اراده مردم خود احترام می‌گذارم و دنبال زندگی خودم می‌روم. اگر مردم گفتند نه من نیز دیگر فرصتی جهت ادامه کارم نخواهم داشت.

وی در جواب این سؤال که آیا فکر می‌کند نتایج ضعیف باشد و اینکه مردم چگونه فکر می‌کنند، گفت: من در مردم شور و اشتیاق و آمادگی برای رأی دادن می‌بینم. شاید برخی از نتایج همه‌پرسی می‌ترسند و طبعا این دموکراسی است و سؤال همه‌پرسی نیز همین است: آیا با استقلال کردستان موافقی یا خیر؟ و جواب بله یا خیر است. من پیش بینی می‌کنم که میزان رأی دادن بسیار بالا باشد اما تمامی احتمالا نیز وارد است.

دیدار با هیئت ایرانی و مقام ترکیه دوستانه بود

وی درباره دیدار اخیرش با یک هیئت ایرانی گفت: دیدار بسیار دوستانه بود و حسن دانایی فر، سفیر سابق ایران در بغداد ریاست این هیئت را برعهده داشت. این هیئت پیامی را از سوی تهران برای همکاری و هماهنگی میان دو طرف به ما منتقل کرد. هیئت ایران مخالفتش را با همه پرسی اعلام و تأکید کرد که زمان مناسب نیست و بهتر است مشکلات میان اربیل و بغداد با استفاده از تجارب قبلی حل شود. ما گفتیم که از این مرحله عبور کرده‌ایم و دیدگاهمان را برایشان توضیح دادیم.

بارزانی درباره دیدارش با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز گفت: این دیدار نیز دوستانه و شفاف بود و چاووش اوغلو گفت که زمان برای همه پرسی مناسب نیست و ترکیه نگران مشکلات داخلی و جنگ داخلی بین ما و دیگر گروه‌های عراقی است و جنگ علیه داعش به پایان نرسیده و شاید همه پرسی بر اوضاع امنیتی و ثبات منطقه تأثیر بگذارد. آن‌ها گفتند که به ما ظلم شده و قانون اساسی به خوبی اجرا نشده است. اقلیم کردستان حق دارد خواهان حقوق خود شود. ما نیز دیدگاهمان را توضیح دادیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید