ایران و هند چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟

    کد خبر :294841

آمارهای مرکز گمرک نشان می‌دهد که برنج حجم قابل‌توجهی از واردات ایران از هند را به خود تشکیل داده است. کالایی که سال‌هاست ایرانی‌ها در سفره‌های خود از آن استفاده می‌کنند و با آن آشنایی دارند.

هند یکی از کشورهایی است که روابط تجاری گسترده‌ای با ایران دارد.

به گزارش بازتاب، کشور ۷۲ ملت اخیرا میزبان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه بود. سفری که قطعا اهداف اقتصادی بسیاری پشت آن بوده است. محمد جواد ظریف در پیامی توئیتری دستاوردهای این سفر را مثبت ارزیابی کرده بود.

کشور هند یکی از خریداران عمده نفت ایران است. به نحوی که این کشور سالانه حدود ۱۰٫۵ میلیارد دلار از ایران نفت و انواع کالا وارد می‌کند که بخش اعظم این واردات را نفت تشکیل داده است. وزیر خارجه هند اخیرا اعلام کرده است: «حجم مبادلات تجاری دوجانبه میان هند و ایران در سال های ۲۰۱۷-۲۰۱۶ به ۱۲٫۹ میلیارد دلار رسید. هند ۱۰٫۵ میلیارد دلار کالا، عمدتا نفت، از ایران وارد کرد و ۲٫۴ میلیارد دلار کالا به این کشور صادر کرد.»

از طرفی کشور هند قرار است سرمایه‌گذاری زیادی را برای توسعه بندر چابهار انجام دهد. بندری که قرار است رقیبی برای بندر گوادر پاکستان باشد که چینی‌ها بر روی آن سرمایه‎‌گذاری کرده‌اند.

نگاهی به آمار صادرات و واردات دو کشور مشخص می‌کند که ایران با هند در زمینه‌های مختلفی تبادلات تجاری دارد. آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد ایران در سال ۹۶، معادل دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به هند صادرات داشته است.

کالاهای ایران بیشتر از طریق گمرک‌های عسلویه، بندر امام خمینی، بندر شهید رجایی و سایر گمرکات به هند صادر شده است. البته لازم به ذکر است که حجم زیاد صادرات ایران به هند شامل نفت می‌شود که در آمار گمرک ایران نیامده است.

این آمار نشان می‌دهد که میعانات گازی، مواد شیمیایی، قیر نفت، مواد معدنی و آهنی به همراه برخی اقلام خوراکی مانند پسته از جمله کالاهای صادراتی ایران به هند بوده است.

از سوی دیگر آمارهای گمرک ایران حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۶، کشور هند بیش از دو میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده است. ایران این کالاها را بیشتر از طریق گمرکات شهید رجایی، منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی، بندر امام خمینی و سایر گمرکات وارد کرده است.

آمارهای مرکز گمرک نشان می‌دهد که برنج حجم قابل‌توجهی از واردات ایران از هند را به خود تشکیل داده است. کالایی که سال‌هاست ایرانی‌ها در سفره‌های خود از آن استفاده می‌کنند و با آن آشنایی دارند. همچنین چای، بادام زمینی، زردچوبه نیز یکی دیگر از محصولات مهم وارداتی ایران از شبه‌قاره هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید