معاون پیشین وزیر امور خارجه:

ایران از تلاش‌های پاکستان برای کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کند

    کد خبر :625474

معاون پیشین وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران از تلاش‌های پاکستان برای کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کند، عنوان کرد: پاکستانی‌ها نسبت به سایر کشورها از کارنامه بهتر و موجه‌تری برای میانجیگری برخوردار هستند و همین مسئله بر نوع نگاه ایران موثر است.

 

ابراهیم رحیم‌پور با اشاره به سفر عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان به تهران و دیدارش با مقامات کشورمان گفت: پاکستان، یکی از کشورهای مهم منطقه است که بیش از ۹۰۰ کیلومتر با ما مرز همسایگی دارد. بسیاری از مسائل دو کشور، بر دیگری اثرگذار است و بی‌تردید آنها زمینه‌های مختلفی برای گفت‌وگو، همکاری و تبادل نظر با تهران دارند.

 

وی با اشاره به نقش اسلام در شکل گیری پاکستان اظهار داشت: پاکستان کشوری است که هویت، موجودیت و استقلالش از هندوستان بر مبنای اسلام بوده است. همین مسئله موجب می‌شود که نسبت به وضعیت جهان اسلام و وضعیت کشورهای اسلامی بی‌تفاوت نباشد.

 

تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی ادامه داد: از سویی، در جهان اسلام دو قدرت اصلی به نام‌های ایران و عربستان وجود دارد که تنش در روابط آنها بر جهان اسلام و همچنین پاکستان اثرگذار است. به عبارت دیگر، تنش در روابط ایران و عربستان موجب تنش در پاکستان نیز می‌شود و همین مسئله سبب می‌شود که اسلام‌آباد برای جلوگیری از آن تنش‌ها اقداماتی انجام دهد.

 

رحیم‌پور با اشاره به روابط راهبردی و ویژه اسلام‌آباد با ریاض و تهران تصریح کرد: ایران و پاکستان دارای روابط و اشتراکات فرهنگی، تاریخی، زبانی، دینی و… فراوانی هستند. مناسبات و همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد هم راهبردی است. از سوی دیگر، بیش از سه میلیون شهروند پاکستانی در عربستان مشغول به کارهستند که سالیانه درآمدهای هنگفتی برای پاکستان کسب می‌کنند.

 

وی افزود: وجود اماکن متبرکه به ویژه حرمین شریفین در عربستان موجب شده تا عربستان برای پاکستانی‌ها دارای قداست و حرمت باشد و آنها روابط ویژه‌ای با ریاض داشته باشند.

 

معاون پیشین وزیر امور خارجه با بیان اینکه موضوعات مختلفی در دستورکار سفر عمران خان بوده و میانجیگری و تلاش برای بهبود روابط تهران و ریاض یکی از دلایل سفر عمران به تهران است، خاطرنشان کرد: تلاش پاکستان برای بهبود روابط ایران و عربستان، کاهش تنش در روابط دو کشور جدید نیست. در زمان نخست‌وزیری ضیاء الحق در قالب سازمان کنفرانس اسلامی هم وی تلاش‌های بسیاری انجام داد.

 

رحیم‌پور اضافه کرد: در سال‌های اخیر، نواز شریف نخست‌وزیر پیشین پاکستان هم چندین سفر برای میانجیگری به تهران و ریاض انجام داد که البته ایران از این تلاش‌ها استقبال کرد اما به دلیل پاسخ‌های منفی ریاض، ابتکارات دیپلماتیک اسلام‌آباد به نتیجه‌ای نرسید.

 

وی اضافه کرد: تلاش‌های عمران خان در ادامه همان ابتکارات و اقدامات پیشین مقامات این کشور است. البته میانجی‌ها اگر تلاش‌هایشان هم به نتیجه نرسد، ناامید نیستند و نباید هم بشوند چراکه اقدامات‌شان می‌تواند بستری برای تلاش‌های بعدی باشد.

 

معاون پیشین وزیر امور خارجه درباره دلایل تلاش‌های عمران خان برای میانجیگری میان ایران و عربستان هم بیان کرد: ریشه این کار به همان اقدامات پیشین و تلاش‌های از قبل انجام شده پاکستان بازمی‌گردد. از سویی، ایران کشور مهمی برای پاکستان است و اسلام‌آباد هم نمی‌خواهد تنش در روابط تهران و ریاض بر وضعیت کشورش تاثیر بگذارد و به همین خاطر هم ابتکاراتی را دراین باره دنبال می‌کند.

 

رحیم‌پور با اشاره به وضعیت داخلی پاکستان یادآور شد: یکی از دلایل و انگیزه های تلاش‌های عمران خان وضعیت داخلی پاکستان و ماجراهای کشمیر، افغانستان، هند و بهبود وضعیت اقتصادی است و او تلاش می‌کند با میانجیگری میان ایران و عربستان کارنامه مثبتی از خود بر جای بگذارد.

 

وی با تاکید بر اینکه ایران از تلاش‌های پاکستان برای کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کند، عنوان کرد: پاکستانی‌ها نسبت به سایر کشورها از کارنامه بهتر و موجه‌تری برای میانجیگری برخوردار هستند و همین مسئله بر نوع نگاه ایران موثر است. آنها در نیویورک نیز برای کاهش تنش در روابط ایران و آمریکا و انجام دیدار میان آقای روحانی و ترامپ هم تلاش‌هایی را انجام دادند و برای کاهش تنش در منطقه نیز برای بهبود مناسبات تهران و ریاض می‌کوشند.

 

تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی درباره بیانیه دیروز وزارت امور خارجه پاکستان مبنی بر اینکه انجام سفرعمران به درخواست عربستان نبوده است هم گفت: پاکستانی‌ها به گونه‌ای رفتار کردند و سخنانی را مطرح کردند که گویی ماموریتی را از سوی عربستان برعهده گرفته‌اند و همین مسئله منجر به واکنش ریاض شد که وزارت امور خارجه پاکستان مجبور به طرح آن مسئله شد.

 

رحیم‌پور خاطرنشان کرد: عربستان همیشه در برخورد با ایران می‌خواهد از موضع برتر سخن بگوید. اکنون هم که از این موقعیت برخودار نیست ژست و پرستیژ را می‌گیرد. اگر عربستان همچنین درخواستی را از پاکستان کرده بود، اسلام‌آباد نباید موضوع را رسانه‌ای می‌کرد.

 

وی درباره احتمال موفقیت این سفر هم اظهار داشت: انجام هر تلاشی برای بهبود مناسبات مثبت است و می‌تواند به گفت‌وگوهای بیشتر و افزایش ارتباطات و تعاملات منجر شود. با این حال، اینکه فکر کنیم با سفر عمران خان، مسائل حل شده و مخاصمات میان تهران و ریاض پایان می‌پذیرد و تنش‌ها تمام می‌شود، درست نیست.

 

به گزارش ایرنا ،معاون پیشین وزارت امور خارجه درباره حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ درآستانه سفر نخست‌وزیر پاکستان برای میانجیگری در روابط ایران و عربستان هم گفت: من فکر نمی‌کنم آن اقدام ارتباطی به سفر عمران خان داشته باشد. منطقه دچار بلبشو است و هیچ کسی حتی ایران از این ترقه‌بازی‌ها در امان نیست. البته آن اقدام، اقدام مقتدرانه‌ای هم نبود بلکه ناشی از ذلت و ترس آنها و ایجاد خلل در مناسبات اقتصادی ایران با دنیا است.

 

رحیم‌پور افزود: تنها راه استقرار امنیت در منطقه و مقابله با حرکت‌های اینچنینی ایجاد سازوکاری برای همکاری‌های دسته‌جمعی است و تا زمانی که تفاهم میان کشورها نباشد و کشورهای منطقه با یکدیگر گفت‌وگو نکنند، ممکن است چنین حوادثی در هر کجا از منطقه رخ دهد.

 

عمران خان نخست وزیر پاکستان ساعتی پیش اسلام‌آباد را به مقصد تهران ترک کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید