لاریجانی در کره جنوبی:

اگر عربستان به کره جنوبی بگوید روابطش را با ایران قطع کند، می پذیرید؟ این یک توهین است

    کد خبر :45778

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حرف های ترامپ درباره ایران لفاظی است، گفت: تحریم مسئولان سپاه از سوی آمریکا چه نتیجه ای داشته ، این ها اموال زیادی در ایران ندارند چه رسد به آمریکا که بخواهد اموال مسئولان سپاه را مصادره کند.

دکتر علی لاریجانی روز پنجشنبه در نشست خبری به سوالات خبرنگاران رسانه های کره جنوبی پاسخ داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران سلاح کشتار جمعی جایگاهی ندارد، اظهار داشت: از نظر دینی اینگونه سلاح ها را حرام می دانیم و رهبر انقلاب نیز سلاح هسته ای را حرام اعلام کرده اند، ما سلاح کشتار جمعی اعم از هسته ای، شیمیایی و بیولوژیکی را نمی پذیریم.

وی افزود: مسائل بین دو کره باید از طریق سیاسی و گفت وگو حل شود و به وجود آوردن مسابقه تسلیحاتی به ضرر هر دو کره است و باید در مسیر حل سیاسی مسائل تلاش کرد.

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اینکه گفته می شود برجام ناکارآمد بوده است، بیان کرد: این صحبت ها را ترامپ مطرح می کند، توافق هسته ای یک توافق بین المللی است و ایران در سطح بین المللی با 1+ 5 توافق کرده و به تصویب شورای امنیت رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در توافق هسته ای مکانیزم حل اختلاف تعیین شده و هرکسی اگر اعتراضی به آن دارد از این طریق باید اقدام کند، برهم زدن این توافق به نفع آمریکایی ها نیست و این سخنان لفاظی است و شاید هدف آن ها این باشد که رقبای اقتصادی خود را از میدان خارج کنند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون رابطه ایران و عربستان متذکر شد: عامل تیره شدن روابط ایران و عربستان ما نیستیم و سعودی ها در این دور جدید، رفتار صحیحی ندارند، برهم زدن روابط عربستان و قطر نیز به ایران ارتباطی ندارد، سعودی ها قطر را تحریم و محاصره کردند و چنین رفتاری در منطقه نادرست است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدا نیز به سعودی گفتیم از تروریست ها حمایت نکنند، سال ها است که تروریست ها با اسامی مختلف ظاهر شده اند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با داعش مبارزه می کند، ادامه داد: ایران به دولت های عراق و سوریه در سرکوب داعش کمک کرد.

دکتر لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود ایران در برهم خوردن روابط قطر و عربستان موثر بوده است، گفت: عربستان 13 شرط برای ایجاد روابط جدید با قطر تعیین کرد برای مثال شرط تعطیل کردن شبکه الجزیره یا شرط قطع روابط قطر با اخوان المسلمین چه ربطی به ایران دارد؟ عربستان القطر می خواهد که دوحه از ریاض تبعیت کند، ریاض باید بپذیرد که کشورها مستقل هستند همچنین ساختار حکومتی عربستان ظرفیت کاریزما ندارد و آن ها باید این موضوع را درک کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از شروط عربستان قطع رابطه دوحه با تهران است، گفت: کشورها مستقل هستند و براساس منافع اشان تصمیم می گیرند این شرط عربستان مانند این است که به کره جنوبی اجبار کنند که روابط خود را با ایران قطع کنند، آیا شما این موضوع را می پذیرید؟ این یک توهین است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حتما به دنبال گسترش روابط با جهان است، افزود: سیاست های ایران در سطح بسیار بالایی و در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری می شود و با چشمان باز سیاست انتخاب می کنند، داشتن ارتباط با کشورهای جهان نیز به نفع ایران و سایر کشورها است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه ایران کشوری بزرگ و موثر در جهان است، متذکر شد: شرکت های مهمی از کره جنوبی در ایران فعالیت می کنند و دلیلی برای اینکه درب ها را ببندیم وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حرف های ترامپ در خصوص ایران لفاظی است، گفت: در گذشته آمریکا مسئولان سپاه پاسداران را تحریم کرده اند تا اموال آن ها را به آمریکا مصادره کنند، چه نتیجه ای را از این کار به دست آورده اند؟ مسئولان سپاه در ایران اموال زیادی ندارند چه برسد به آمریکا، اگر آمریکایی ها با این لفاظی دلخوش هستند اشکالی ندارد.
وی افزود: آمریکا باید مطابق موازین بین المللی عمل کند، دوره ای که بتوان به سایر کشورها دیکته کرد گذشته است، زیرا کشورها می خواهند مستقل باشند و طرح موضوع تغییر رژیم در ایران یک جوک است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه نظر آمریکا در خصوص موضوع قطر و عربستان در یک مقطع زمانی کوتاه تغییر کرد، گفت: آمریکا در این قضیه ابتدا طرف عربستان را گرفت و بعد از انعقاد قرارداد فروش هواپیمای اف 16 به قطر سیاست آمریکا تغییر کرد و این دو کشور مانور مشترک برگزار کردند، اقدام مناسبی نیست که کشورها سیاست خارجی خود را معامله کنند و عملکرد اینگونه برای حیثیت آمریکا مضر است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه ایران و کره شمالی از گذشته روابطی داشته اند و در حال حاضر نیز روابط متعارفی برقرار است، گفت: از این روابط باید برای حل مسائل استفاده کنیم تا مناقشه بین دو کره حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص اجلاس رؤسای اوراسیا گفت: در این اجلاس پیرامون تدوین اساسنامه پیشنهاداتی را مطرح کردیم و قرار شد در اجلاس سوم این موضوع بررسی شود، امیدواریم مسیر این سازمان رو به جلو رود. دو هسته اصلی تشکیل این اجلاس یعنی کره جنوبی و روسیه با ما مشورت کردند و از ابتدا موافقت خود را در مورد این اجلاس بیان کردیم زیرا می تواند به همکاری بیشتر کشورها منجر شود، شرایط آسیا فرآیند رو به رشد است و از نظر اقتصادی تلفیق آن با اروپا می تواند ظرفیت خوبی را ایجاد کند.

منبع:انتخاب

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید