اولین خودروی پرنده هیدروژنی با طراحی بی ام و معرفی شد

  • خودرو
  • شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ۱۱:۱۳
    کد خبر :548941

شرکت آلاکائی تکنالوجیز از خودروی پرنده شبیه پهپاد مجهز به فناوری پیل سوختی هیدروژنی رونمایی کرد که بی‌ام‌و طراحی آن را بر عهده داشته است.

طراحان هواپیمای معلق‌ چندروتوره که به‌عنوان اولین خودروی پرنده مجهز به فناوری پیل سوختی هیدروژنی شناخته می‌شود،‌ روز چهارشنبه از مدل مقیاس کامل آن رونمایی کردند. بااین‌حال مدل مقیاس خودروی پرنده هیدروژن تنها طی مراسمی در کالیفرنیای جنوبی برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته و اطلاعاتی درباره آن ارائه شد. مدل آزمایشی این هواپیمای آینده‌محور که مخترعانش آن را «Skai» نام‌گذاری کرده‌اند، در نمایشگاهی برای سرمایه‌گذاران، رسانه‌های خبری و سایر مهمانان دعوت‌شده در خارج استودیوی طراحی گروه بی‌ام‌و در نیوبری پارک حومه لس‌آنجلس به نمایش گذاشته شد.

مهندسی و کارهای مهندسی این خودروی پرنده شبیه هواپیمای بدون سرنشین توسط شرکت آلاکائی تکنالوجیز (Alaka’i Technologies)، انجام گرفته است. آلاکائی شرکتی خصوصی واقع در ماساچوست به شمار می‌رود که نام خود را از جنگلی گرمسیری در هاوایی به‌عنوان یکی از مرطوب‌ترین نقاط روی زمین می‌گیرد. بی‌ام‌و نیز در طراحی این هواپیما به آلاکائی کمک کرد.

آلاکائی، خودروی پرنده Skai را به‌عنوان شیوه‌ای جدید، امیدبخش و بدون انتشار آلایندگی برای حمل‌ونقل هوایی شخصی در جنوب کالیفرنیا معرفی کرده است؛ جنوب کالیفرنیا منطقه‌ای است که به مدت طولانی در معرض مه‌دود قرار گرفته و به ترافیک سنگین در خیابان‌های اصلی شهرت دارد.

درحالی‌که چند خودروساز تلاش می‌کنند تا فناوری پیل سوختی هیدروژنی را وارد دنیای خودرو کنند، آلاکائی اختراع خود را به‌عنوان اولین راه‌حل حمل‌ونقل هوایی پیل سوختی هیدروژنی جهان توصیف می‌کند. مدل نمایشی معرفی‌شده در روز چهارشنبه به انداره مینی‌ون است و شبیه شاسی‌بلند ظریف و پنج‌سرنشین همراه‌با پایه فرود به نظر می‌رسد. مجموعه‌ای از ۶ روتور افقی متصل‌شده در انتهای بازوهای خارج‌ از سقف هواپیما، آن را به حرکت در می‌آورند.

استیو هانوی، مدیرعامل آلاکائی به خبرگزاری رویترز گفت:مدل نمایشی در حقیقت کپی از نمونه مقیاس کامل عملیاتی شرکت است که انتظار می‌رود به‌زودی در آزمایشگاه ماساچوست، پرواز آزمایشی خود را انجام دهد. ما قصد داریم در آینده نزدیک از زمین بلند شویم. مونتاژ این خودروی پرنده چند هفته پیش به پایان رسید و گواهینامه اولیه توسط اداره حمل‌ونقل هوایی فدرال (FAA) در حال بررسی است. سادگی نسبی هواپیما و عملکرد آن در مقایسه با هلیکوپترهای معمولی، باید روند تأیید FAA را تسهیل کند زیرا توسعه آن از مرحله آزمایشی تا تولید تجاری تکامل می‌یابد.

هانوی اعلام کرد که انتظار دارد تا پایان سال آینده گواهینامه FAA برای نمونه اویه تولیدی این خودروی پرنده را به دست آورد و اولین هواپیمای خود را در اوایل سال ۲۰۲۱ برای فروش به بازار عرضه کند. هانوی گفت:در درازمدت، این شرکت پیش‌بینی می‌کند که سالانه بیش از ۱۰ هزار خودروی پرنده با قیمتی نزدیک به یک خودروی لوکس تولید شود. خودروهای پرنده آلاکائی در سه پیکربندی اصلی برای پروازهای تاکسی یا مسافری شخصی، برای حمل‌ونقل اورژانسی پزشکی و تحویل کالا ساخته خواهند شد.

ماشین پرنده آلاکائی از ۶ باتری پیل سوختی هیدروژنی (هر کدام برای یک روتور) بهره می‌برد که باعث ارائه شعاع حرکتی ۴۸۰ کیلومتر می‌شود. البته Skai با وجود چنین شعاع حرکتی خوبی، عمدتاً برای پروازهای کوتاه شهری یا مسیر بین شهرهای نزدیک طراحی شده است.

برای ایمنی از سیستم اتوپایلوت اضافی استفاده می‌شود؛ سیستم اتوپایلوت دارای طراحی سیستم محرکه است که می‌تواند حداقل با از دست دادن یکی از موتورها پرواز کند، درحالی‌که چتر نجات نیز به بدنه هواپیما متصل شده است. اگرچه طبق قوانین FAA، این خودروی پرنده نیاز به خلبان دارند، توسعه‌دهندگان انتظار دارند که Skai درنهایت با سیستم‌های هدایت پیش‌برنامه‌ریزی‌شده خود به‌طور خودران پرواز کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید