اولین تصاویر از تلسکوپ جیمز وب منتشر شد

    کد خبر :889418

ناسا اعلام کرده تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از قفل شدن روی یک ستاره راهنما اولین مرحله از فرآیند تراز کردن 18 آینه خود را به پایان رسانده تا این رصدخانه فضایی یک گام دیگر به ارسال تصاویر واضح از این فضای بیکران نزدیک شود.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_چندی پیش از این ناسا اعلام کرده بود که ابزار کلیدی جهت‌گیری تلسکوپ فضایی جیمز وب به‌خوبی کار می‌کند و برای تنظیم دقیق آینه‌ها، این تلسکوپ روی یک ستاره‌ راهنما قفل شده است. اکنون هم اعلام شده که با تنظیم اولیه آینه‌ها تصاویر هر آینه در قالب شکل‌های شش ضلعی منظم شده است تا در نهایت این ۱۸ تصویر کاملا در یک نقطه‌ی یکتا متمرکز می‌شوند.

 

اما در بخش نخست عملیات هم‌ترازی آینه‌ها، ستاره را به گونه‌ای نمایش می‌دهد که کاملا منظم در الگوهای شش ضلعی تلسکوپ تکرار شده است و شبیه دانه‌های برف به‌نظر می‌رسد. ناسا ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) اعلام کرد: «تصویر به‌دست آمده نشان می‌دهد که تیم مأموریت هر یک از ۱۸ بخش آینه‌ اصلی وب را جابه‌جا کرده تا ۱۸ تصویر از یک ستاره‌ منفرد را در یک ساختار شش ضلعی تنظیم کند.

در همین راستا یکی از دانشمندان این پروژه اعلام کرد که تصاویر این ستاره به این الگوی خاص هدایت شدند تا مکان‌های نسبی مشابهی با موقعیت فیزیکی بخش‌های هجده‌گانه‌ آینه داشته باشند.

اما در مرحله‌ بعد این رصدخانه وارد فاز دیگری از فرآیند تراز کردن آینه‌های خود می‌شود که مهندسان آن را هم‌ترازی بخش می‌نامند. در این مرحله هر گونه خطای موقعیت‌یابی در تک تک این آینه‌ها برطرف می‌شود تا فوکوس هر آینه اصلاح شود و تراز آینه‌ ثانویه هم بهبود یابد.

پس از اتمام مرحله هم‌ترازی بخش، تیم تلسکوپ جیمز وب مرحله‌ سوم یعنی «یکپارچه کردن تصاویر» را آغاز می‌کند تا در نهایت ۱۸ تصویر به‌صورت کاملا دقیق روی هم قرار بگیرند و یک نمای واضح از ستاره هدف را تشکیل دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید