اولتیماتوم پرداخت مالیات خودروهای لوکس

    کد خبر :1046484
اولتیماتوم پرداخت مالیات خودروهای لوکس

از خودرو‌های لوکس و گران قیمت تاکنون هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول و به حساب خزانه واریز شده و برای سال ۱۴۰۲ نیز دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات خودرو‌های لوکس محاسبه شده است.

شاهین مستوفی درباره مالیات بر خودرو‌های لوکس و گران قیمت گفت: در سال‌های 1400 لغایت 1402 یعنی در سه سال در قانون بودجه پایه جدید مالیاتی تحت عنوان اخذ مالیات از خانه‌ و خودرو‌های گران قیمت پیش بینی شد و سازمان امور مالیاتی مکلف شد با توجه به اطلاعاتی که از سایر دستگاه‌های ذیربط در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد به محاسبه، مطالبه و وصول مبالغ مالیات مربوطه با عنایت به قانون بودجه اقدام کند.

وی ادامه داد: مبنای محاسبه مالیات بر خودرو‌های گران قیمت در سال 1400 برای خودرو‌های لوکس فرد و افراد تحت تکفل عدد بالای یک میلیارد تومان بود، اما در سال 1401 هر خودروی بالای یک میلیارد تومان مشمول خودرو‌های لوکس شد و در سال 1402 با توجه به قانون بودجه خودرو‌های بالای سه میلیارد تومان مشمول مطالبه مالیات خودرو‌های لوکس شد.

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: با توجه به اینکه حکم قانون و آیین نامه به صراحت مشخص کرده بود افرادی که به موجب برگه سبز خودرو در ابتدای هر سال مالک آن وسیله نقلیه باشند مشمول پرداخت این مالیات می‌شوند، بنابراین اطلاعات از فراجا دریافت شد و محاسبه مالیات برای سال 1400 تعداد 370 هزار خودرو، برای سال 1401 تعداد 264 هزار خودرو و برای 1402 به تعداد 163 هزار خودرو رسید.

محاسبه دو هزار و 800 میلیارد تومان مالیات خودروهای لوکس در سال 1402

مستوفی ادامه داد: مجموعا برای سال 1400 ، دو هزار میلیارد تومان و برای سال 1401 دو هزار و 200 میلیارد تومان و برای سال 1402 مجموعا دو هزار و 800 میلیارد تومان مالیات خودرو‌های گران قیمت و لوکس محاسبه شد و به اطلاع مالکان رسیده است تا به موقع به پرداخت آن اقدام کنند.

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: برای سال‌های 1400 و 1401 حدود هزار و 300 میلیارد تومان مالیات متعلق به خودرو‌های لوکس را سازمان امور مالیاتی وصول و به حساب خزانه واریز کرد.

وی افزود: بقیه آن به این دلیل هنوز وصول نشده است که دیوان عدالت اداری رای را صادر کرد مبنی بر اینکه مطالبه مالیات باید در مراجع هیئت‌های حل اختلاف بدوی و تجدیدنظر هم قابل رسیدگی باشد و سازمان امور مالیاتی نسبت به صدور برگه مطالبه جدید اقدام کرد و این مبالغ به افرادی که تاکنون اقدام به پرداخت نکردند ابلاغ می‌شود. پس از ابلاغ در صورتی که قطعیت پیدا کند این مالیات، بلافاصله از طریق فراجا و دفاتر اسناد رسمی میزان بدهی مالیات قطعی در اختیار آن‌ها قرا می‌گیرد و از نقل و انتقال این خودرو‌ها به واسطه وجود مالیات قطعی شده جلوگیری خواهد شد.

مستوفی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه قانون این اجازه را داده است اگر لازم باشد نسبت به برداشت از حساب‌های بانکی افرادی که مالیات معوقه خود را پرداخت نکرده اند هم اقدام خواهد شد.

مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: برای سال 1402 مالکان خودرو‌ها تا پایان بهمن ماه فرصت خواهند داشت نسبت به واریز مبالغ مالیات خود در مورد خودرو‌های گران قیمت اقدام کنند و بنابراین تا بهمن ماه که فرصت قانونی است و در مورد رقم وصول مالیاتی خودرو‌ها نمی‌توان اظهار نظری داشت.

به گزارش تسنیم، مستوفی درباره نحوه محاسبه مالیات خودرو‌های لوکس گفت: در سال 1400 و 1401 این نرخ پلکانی بود تا یک و نیم میلیارد تومان مشمول یک درصد نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد تومان محاسبه شد و از یک و نیم تا سه میلیارد سه درصد نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد و به همین ترتیب پلکانی افزایش داشت، اما برای سال 1402 این عدد ثابت بود و بالای سه میلیارد تومان نسبت به ما به تفاوت سه میلیارد بیشتر یک درصد مالیات محاسبه شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید