اوضاع نا به سامان بازار دارو

    کد خبر :1026953
محسنی بندپی

دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس گفت: بحث پوشش بیمه‌ای خدمات دارویی است که بعضاً بیماران نگرانند که خیلی از دارو ها تحت پوشش بیمه نیست. ولی در برنامه هفتم دولت گل و بلبل به این مسئله پرداخت است و ما نه تنها برای تامین داروی مورد نیاز داخل کشور مشکلی نخواهیم داشت، بلکه دولت در لایحه بودجه یک میلیارد یورو صادرات دارو و یک میلیارد یورو صادرات تجهیزات پزشکی را در نظر گرفتند.

 محمدعلی محسنی بندپی، دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس در مورد کمبود دارو و برنامه دولت در برنامه هفتم در این خصوص گفت: بازار دارو حالش خوب نیست، چه برای تولید کنندگان و چه برای واردکنندگان. حال بیماران ما هم برای تهیه دارو خوب نیست. بخشی از داروها در کشور تولید می‌شوند و بحثی که ما در کمیسیون بهداشت و درمان داشتیم بین قیمت تمام شده و قیمتی که دستوری گذاشته برای دارو ها این تعادل برقرار نیست.

وی بیان کرد: بحث پوشش بیمه‌ای خدمات دارویی است که بعضاً بیماران نگرانند که خیلی از دارو ها تحت پوشش بیمه نیست. ولی در برنامه هفتم دولت گل و بلبل به این مسئله پرداخت است و ما نه تنها برای تامین داروی مورد نیاز داخل کشور مشکلی نخواهیم داشت، بلکه دولت در لایحه بودجه یک میلیارد یورو صادرات دارو و یک میلیارد یورو صادرات تجهیزات پزشکی را در نظر گرفتند.

محسنی بندپی گفت: شاید روزی به آن نقطه که هم نیازهای داخل را برطرف بکنیم و هم بتوانیم یک میلیارد یورو سالانه صادر بکنیم، برسیم. اما اصل قضیه در موضوع دارو و نظام سلامت این است که ما باید به نظام ارجاع و پزشک خانواده برگردیم. ما الان نزدیک به ۵ برابر مصرف سرانه دارو در منازل دارو داریم. این نظام ارجاع است که می‌تواند نظام سلامت ما را نجات دهد. در حال حاظر ما سرانه خوبی به نظام سلامت اختصاص می‌دهیم نسبت به میانگین جهان، اما اگر دقت بکنید نه مردم راضی‌اند، نه متولیان نظام سلامت و نه مجلسی‌ها .

دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس اظهار داشت: این نشان می‌دهد ما باید عملاً رویکردمان را از یک ساختار سنتی گذشته خارج کنیم. اما اگر برویم به سمت پزشک خانواده آن وقت دیگر یک بیمار نمی‌تواند از منابع دولت استفاده بکند و چند پزشک را در یک روز باهم ببیند. وقتی نسخه نویسی الکترونیکی ما صد در صد کامل شود، پزشکی که بیمار را می‌بیند آن هم از طریق نظام ارجاع جزئیات انجام می‌شود و عملاً از همه این مسیر موازی اجتناب می‌کند، هزینه نظام سلامت ما کنترل می‌شود و هم کیفیت ارائه خدمات مطلوب‌تر خواهد شد.

در خصوص کمبود وسایل بهداشتی گفت: باز همان بحث عرضه و تقاضا است. ببینید اگر شامپویی که در داخل تولید می‌شود، قیمت تمام شده آن با قیمتی که در بازار ارائه می‌شود باید یک ارتباط منطقی وجود داشته باشد. در این صورت تولید کننده راضی خواهد بود و به تولیدات خود ادامه خواهد داد. بحثشان این است که ما مواد اولیه خودمان را با عرض آزاد تهیه می‌کنیم ولی قیمتی که برای ما می‌گذارند قیمتی برابر قیمت تمام شده ما نیست و خود به خود این تعادل به هم خواهد خورد. تعادل که به هم بخورد خودش را نشان می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید