اهل شهری بودن یا شهروندی؛ کدام ارزشمندتر است؟

  • اجتماعی
  • پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ ۱۰:۱۵

رئیس ایکوم ایران با تشریح تفاوت فرهنگی شهر تهران با شهرهای اروپایی به مقوله ارزش اهلیت و اهل شهر و دیاری بودن و داشتن عنوان شهروندی پرداخت.

احمد محیط طباطبایی در مراسم رونمایی کتاب «شهر ما – تهران» به قلم پیمان فیوضات در “کافه تهرون” موسسه هزار افسان اظهار داشت: یکی از کسانی که باید در حوزه تاریخ تهران از او یاد کرد زیرا به ندرت از وی اسمی به میان می آید، مرحوم “صدر بلاغی” است که کتابی در حوزه تهران نگاشته است که از نظر محتوا از معتبرترین کتب تهرانشناسی است ولی چون فرم آن به صورت کشکول است کمی خواندن آن  مشکل است.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی همانند دو امدادی است و ما باید این میراث را به دست نسل آینده برسانیم، به سیر تحولی تهران در دویستمین سال تاسیس آن به عنوان پایتخت در زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهرداری آقای کرباسچی گریزی زد و گفت: پس از وقفه ای از سال 88 نیز با راه اندازی دفتر مطالعات در محله عودلاجان تهران کارهای فرهنگی و تحقیقاتی تهران قدیم صورت پذیرفت که با تشویق جوانان به حفظ میراث تاریخی تهران؛ زنده سازی بازار قدیمی عودلاجان نیز یکی از دستاوردها در این مدت بود.

این کارشناس امور فرهنگی و مدرس دانشگاه به تفاوت تهران و شهرهای اروپایی نیز گریزی زد، گفت: اگر کسی در یکی از شهرهای اروپایی همچون فرانسه سالها زندگی کند در نهایت می تواند شهروندی آن کشور را دریافت کند ولی مقوله شهروندی براساس آداب و فرهنگ ما با مولفه اهلیت متفاوت است و اهلیت نیز از اهل شهر و دیاری بودن می آید.

محیط طباطبایی تصریح کرد: مقوله شهروند بودن با اهل جای بودن فرق می کند و ارزش فرهنگی نیز در اهلیت و اهل دیار و شهری بودن است، مثلاً یک کسی که کاسبی در شهری دارد و با آداب و فرهنگ آن شهر یکی شده است و یا کسی که برای شهر خود ارزش فرهنگی به یادگار می گذارد او اهلیت دارد یعنی اهل آن شهر است.

مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی تصریح کرد: مولفه شهروند بودن امر نازلی است ولی اهلیت داشتن و اهل شهر و دیاری بودن عمق دارد و مسلما باید یک سیری در اهلیت پیدا کردن طی شود، مثلا هم اکنون در ایام نزدیک شدن به انتخابات شورای شهر تهران هستیم، بنابراین باید به کسی رای دهیم که آن فرد برای شهر خود مادری کرده باشد، و به مانند یک مادر مقولات شهر برای او مهم بوده و به نوعی مادر شهر باشد.

افراد گرفتار هشتک ها شدند

همچنین در این رونمایی کتاب نیز آرش نورآقایی – رئیس سابق هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران با تبریک راه اندازی “کافه تهرون” و موسسه هزار افسان به مدیریت “علیرضا عالم نژاد” عنوان کرد: جای خوشحالی دارد که اقدامات آقای عالم نژاد از راه اندازی یک سایت تهرانگردی در نهایت منجر به تاسیس یک موسسه فرهنگی شد و به واقع تبدیل مقولات مجازی به عینیت بسیار ارزشمند است زیرا امروزه اکثر مردم در فضای مجازی گرفتار هشتک ها شدند.

نورآقایی همچنین با نقد کتاب «شهر ما – تهران» خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی مقوله ای است که از گذشتگان به ما ارث رسیده است و ما نیز باید با حفظ آن این میراث غنی فرهنگی را به آیندگان منتقل کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید