انواع اسپری فوم و نقش آنها در صرفه جویی انرژی

    کد خبر :955500

طی چند سال اخیر کشور ما نیز مانند کشورهای اروپایی با مشکل کمبود منابع انرژی و سوخت‌های فسیلی مواجه شده است. این موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی را بیش از پیش حائز اهمیت کرده و به همین دلیل قوانین جدید ساخت و ساز پروژه های مسکونی همگی در راستای استفاده از بهترین سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در فصول مختلف سال در حال تغییر هستند. بخشی از این فرایند به عایق کاری و درزگیری ساختمان‌ها برمیگردد.

در همه ساختمان‌ها فضاهایی وجود دارند که باعث هدر رفتن انرژی گرمایی یا سرمایی می شوند و نیاز به درزگیری و آب بندی دارند؛ عایق کاری این فضاها با کمک انواع اسپری فوم انجام میشود. اسپری فوم یکی از بهترین محصولاتی است که برای عایق کاری تولید شده است. اگر با این عایق‌های عالی آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم انواع اسپری فوم، کاربرد و نقش آنها در صرفه جویی انرژی صحبت کنیم.

اسپری فوم یا درزگیر پلی اورتان چیست؟

اسپری فوم نوعی درزگیر بر پایه پلی اورتان است که در بازار با نام «اسپری فوم پلی اورتان» شناخته می‌شود. اسپری فوم یک محصول تخصصی برای عایق کاری و آب بندی درز و شکاف‌های ساختمانی است که پوشش‌دهی و قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد. اسپری فوم خاصیت پر کنندگی دارد و پس از خشک شدن، افزایش حجم پیدا می‌کند. این ویژگی باعث میشود که سطح مورد نظر به طور کامل نسبت به هوا و رطوبت نفوذ ناپذیر شده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود.

مهمترین ویژگی‌های اسپری فوم درزگیر پلی اورتان عبارتند از:

♦ قدرت چسبندگی بسیار بالا

♦ افزایش حجم مناسب پس از خشک شدن

♦ عایق بودن نسبت به حرارت، صدا و رطوبت

♦ سرعت خشک شدن مناسب در مقایسه با نمونه‌های مشابه

♦ قابل استفاده در سطوح عمودی (بدون شُره کردن)

انواع اسپری فوم درزگیر پلی اورتان و کاربرد آنها

اسپری فوم درزگیر پلی اورتان خاصیت الاستیسیته و چسبندگی دارد، به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده برای سهولت استفاده مصرف‌کنندگان آن را در انواع بسته ‌بندی گانخور و شلنگی تولید کرده‌اند. در ادامه درباره ویژگی‌ها و کاربرد هر کدام توضیح می‌دهیم:

 اسپری فوم گانخور

اسپری فوم گانخور به دلیل شکل ظاهری و نوع کاربرد آن به عنوان درزگیر ساختمانی و صنعتی شناخته می شود. این محصول در انواع بسته بندی 600 میل و 750 میل تولید شده و برای استفاده نیاز به تفنگ مخصوص دارد. مهمترین ویژگی اسپری فوم گانخور، قدرت چسبندگی عالی و افزایش حجم بالاست. برای خرید اسپری فوم گانخور در حال حاضر بهترین برندهای موجود در بازار ایران اسپری فوم گانخور ANTIA و اسپری فوم گانخور ABC 880 هستند.

خشک شدن سریع، قابلیت رنگ آمیزی، قابلیت برش دادن و سمباده کاری از مهمترین ویژگی‌های اسپری فوم گانخور است. کاربردهای این اسپری عبارتند از:

♦ عایق کاری فضاهای خالی و درز و شکاف‌های ساختمانی

♦ عایق کردن لولهه ای آب گرم تجهیزات گرمایشی

♦ درزگیری و آب بندی در و پنجرههای ساختمان

♦ درزگیری ساندویچ پنل ها در صنایع سردخانه‌ای

♦ آب بندی تجهیزات الکتریکی ساختمان

 اسپری فوم شلنگی

نوع خاصی از اسپری فوم پلی اورتان وجود دارد که به دلیل چگالی بالا به آن فوم پلی اورتان سنگین یا اسپری فوم شلنگی گفته می‌شود. این محصول برای درزگیری و آب بندی حرارتی و صوتی استفاده می‌شود، چون پس از تزریق و خشک شدن افزایش حجم قابل توجهی دارد. برای خرید اسپری فوم شلنگی پیشنهاد ما محصولات برندهای ANTIA و ABC هستند. محصولات این برندها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و برای انواع سطوح سنگی، سیمانی، بتنی، فلزی، پلاستیک و PVC می‌توان از آنها استفاده کرد.

خشک شدن سریع، قابلیت استفاده روی سطوح عمودی، قابلیت رنگ شدن از مهمترین ویژگی‌های اسپری فوم شلنگی است. کاربردهای این اسپری عبارتند از:

♦ آب بندی محل خروجی لوله‌ها و کانال های سیستم تهویه ساختمان

♦ آب بندی و عایق کردن قاب پنجره های قدیمی و آهنی

♦ عایق کردن کلیه فضاهایی که باعث هدر رفتن گرما می شوند

♦ درزگیری حفره‌ها و فضاهای خالی روی دیوارهای خانه‌های قدیمی

کاربرد انواع اسپری فوم درزگیر در کاهش هدر رفت انرژی

همان طور که در بخش قبلی توضیح دادیم، انواع اسپری فوم درزگیر پلی اورتان خاصیت چسبندگی و پوشانندگی دارند و پس از خشک شدن با افزایش حجمی که ایجاد می کنند، دقیقاً مانند یک عایق مانع از نفوذ رطوبت، عبور سر و صدا و هدر رفتن گرما می شوند. این محصولات از نظر فرمولاسیون و غلظت پلی اورتان به کار رفته در آنها، از نظر کاربرد با هم تفاوت دارند:

 اسپری فوم چگالی بالا

اسپری فوم چگالی بالا نسبت به رطوبت کاملاً مقاوم است و برای عایق کاری آن بخش‌هایی از ساختمان تولید شده که در محیط باز هستند. این اسپری نوعی عایق حرارتی و رطوبتی قوی است و پس از خشک شدن تا حد قابل توجهی انبساط پیدا می کند.

 اسپری فوم چگالی متوسط

اسپری فوم چگالی متوسط بیشتر نقش عایق صوتی را دارد، ولی برای درزگیری و آب بندی شکاف‌های دیوارهای خالی، عایق کردن فاصله بین دیوارهای کاذب و آب بندی شکاف‌هایی که در معرض ورود آب باران هستند (مانند اتاق زیر شیروانی) استفاده می‌شود.

 اسپری فوم چگالی کم

اسپری فوم چگالی کم در مقایسه با سایر مدلها پس از خشک شدن افزایش حجم کمتری دارد و نوعی عایق هوا محسوب می‌شود و نسبت به رطوبت چندان مقاوم نیست. این فوم دو جزئی برای عایق کردن فضاهای خالی بین دیوارهای کاذب و شکاف داخلی سقف و دیوارها استفاده می‌شود.

نحوه صحیح عایق کاری با اسپری فوم پلی اورتان

استفاده از انواع اسپری فوم کار سختی نیست، فقط باید نحوه صحیح عایق کاری با آن را بدانید که از چسب بیش از اندازه استفاده نکنید و آب بندی فضای مورد نظرتان به خوبی انجام شود. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

1.ابتدا باید ظرف فوم را به مدت 30 ثانیه محکم تکان دهیم تا اسپری آماده مصرف شود.

2.در مرحله بعدی باید سطح مورد نظر را تا حدودی مرطوب کنیم. رطوبت باعث میشود که فوم درزگیر سریع‌تر فعال شود و افزایش حجم بیشتری داشته باشد.

3.در قدم سوم باید با اعمال فشار بر روی نازل فوم و اسپری کردن آن، محل مورد نظر را پر کنیم. فقط در حجم فوم مورد استفاده دقت کنید، چون فرایند افزایش حجم بعد از خشک شدن اتفاق می‌افتد.

4.اگر سطح مورد نظر عمودی است، ابتدا مقدار کمی از فوم را اسپری کنید. کمی پس از خشک شدن، مجدداً محل را با فوم پوشش دهید. سعی کنید این کار را طی چند مرحله انجام دهید که نتیجه بهتری بگیرید.

انواع اسپری فوم محصولاتی کاربردی و پرمصرف هستند و استفاده از آنها می‌تواند تا حد زیادی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک کند. اسپری فوم درزگیر را میتوانید همین حالا از فروشگاه آنلاین رایمند تجارت تهیه کنید. رایمند تجارت نماینده رسمی فروش محصولات برندهای ANTIA و ABC در ایران است و محصولات بهترین برندهای بازار را با اطمینان از اصالت و کیفیت محصول به شما ارائه می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید