انفجاری دیگر این بار در نکا/ “فرسودگی مخازن و انفجار” نتیجه عدم توجه به ایمنی خودروهای دوگانه سوز

    کد خبر :737844

دو روز پیش خبر وقوع یک انفجار در جایگاه‌ عرضه CNG شهر نکا در استان مازندران منتشر شد. خودرویی در هنگام سوخت گیری دچار انفجار مخزن شده و سه نفر در این حادثه مجروح شدند.

نتایج بررسی کارشناسان نشان می دهد که علت وقوع این حادثه فرسودگی مخزن خودرو بوده که به دلیل عدم بازرسی فنی مخزن طی سالهای متمادی، مالک خودرو از ضرورت تعویض مخزن فرسوده با مخزن سالم بی اطلاع بوده است.

آذرماه سال گذشته بود که تسنیم با انتشار گزارشی نسبت به احتمال ادامه یافتن انفجار مخازن خودروهای غیرکارخانه ای هشدار داده بود. در این گزارش، محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور در مصاحبه با تسنیم اعلام کرده بود که “با توقف تست مخازن خودروهای غیرکارخانه‌ای، احتمال انفجار مخازن این خودروها در جایگاههای CNG رو به افزایش خواهد بود. به دلیل اینکه خودروهای بسیاری در کشور تردد می کنند که دوگانه سوز کارخانه ای نبوده و به صورت غیررسمی گازسوز شده‌اند و حتی یک‌بار هم تست مخزن آنها انجام نشده است.”

همچنین بیست و چهارم آذرماه سال گذشته رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور به معاونت پیگیری حقوق عامه دادستانی کل کشور نامه ای ارسال کرده و نسبت به این موضوع هشدار داده بود.

محسن جوهری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور در این خصوص گفت: خودروهای دوگانه سوز در صورت انجام بازرسی و آزمون مخزنCNG از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند و همه حوادثی که در جایگاههای CNGکشور اتفاق افتاده، در حین سوختگیری و ناشی از فرسودگی و یا در بعضی از موارد دستکاری مخزن خودرو بوده است.

وی افزود: متاسفانه دولت همزمان با احداث جایگاههای CNG در کشور سازوکار مشخصی برای بازرسی و آزمون مخازن خودروهای دوگانه سوز در نظر نگرفته و این موضوع بسیار مهم، تا شهریور 1396 مورد بی توجهی و غفلت مسئولین امر قرار گرفت و از شهریور 1396 بازرسی و آزمون مخازن CNGخودروهای دوگانه سوز در مراکز معاینه فنی و از طریق سامانه سیمفا شروع شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور اذعان داشت: تا دی ماه سال 97 شاهد بازرسی و آزمون مخازن CNG تعداد یک میلیون و 220 هزار خودرو در 425 آزمایشگاه مورد تایید سازمان ملی استاندارد و متصل به سامانه آزمون برخط سیمفا بودیم، که از این تعداد مخازن CNGحدود 400 هزار خودرو از خودروهای دوگانه سوز غیرکارخانه ای نیز مورد بازرسی و آزمون قرار گرفت؛ اما متاسفانه از دیماه 97 تاکنون شاهد توقف بازرسی مخازن خودروهای دوگانه سوز غیر کارخانه ای بوده ایم، در حالیکه اگر این بازرسی ها متوقف نشده بود تا امروز همه خودروهای دوگانه سوز غیرکارخانه ای همزمان با دریافت گواهی معاینه فنی، بازرسی و آزمون مخزن خودرو خود را نیز انجام داده بودند.

جوهری با بیان اینکه “علیرغم حوادث رخ داده در جایگاههای CNG که اکثر این حوادث ناشی از فرسودگی مخزن بوده وپیگیریهای انجام شده جهت پذیرش خودروهای دوگانه سوز غیر کارخانه ای در سامانه سیمفا، متاسفانه این مهم انجام نشده است”، گفت: علاوه بر مکاتبات متعدد با ارگانهای ذیربط، آذرماه سال گذشته با ارسال نامه‌ای به معاونت پیگیری حقوق عامه دادستانی کل کشور، درخواست کردیم که دستور برقراری مجدد فرآیند بازرسی و آزمون مخازن خودروهای گازسوز غیرکارخانه ای صادر شود، اما متأسفانه اقدامی در این خصوص صورت نگرفت.

وی ادامه داد: مصوبه 25/12/97 هیات وزیران، خودروهای دوگانه سوز غیر کارخانه ای را موظف به دریافت گواهی سلامت برای کلیه قطعات گازسوز خودرو و تعویض کارت خودرو جهت درج عبارت “دوگانه سوز” نموده است که به دلایل مختلف این طرح تا امروز موفقیت آمیز نبوده و باعث خارج شدن بازرسی و آزمون مخزن CNGخودرو از اولویت و همتراز قرار دادن بازرسی مخزن با سایر قطعات کم خطر مثل کیت گازسوز شده است. البته سایر بندهای مصوبه مذکور نیز تا امروز اجرایی نشده و متاسفانه این مصوبه که با هدف ارتقاء ایمنی خودروهای دوگانه سوز به تصویب رسیده، نتیجه مثبتی به دنبال نداشته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور تصریح کرد: اکثر دارندگان خودروهای دوگانه سوز توان مالی برای پرداخت هزینه های بازرسی و آزمون و تعویض احتمالی مخزن خودرو خود را ندارند و با توجه به اینکه بر اساس مصوبه 25/12/1397 هیات محترم وزیران، با هدف ارتقاء ایمنی خودروهای دوگانه سوز از ابتدای خرداد سال گذشته مبلغ 392 ریال به ازاء هر مترمکعب به قیمت فروش CNG اضافه گردیده، انتظار میرفت از این محل موضوع مهم بازرسی و آزمون و همچنین تعویض احتمالی مخازن فرسوده در اولویت قرار می گرفت که تاکنون این مهم محقق نشده است.

وی افزود: با توجه به اینکه استفاده از سوخت CNG منافع بسیار زیادی را نصیب کشور نموده است و وزیر محترم نفت CNG را به عنوان سوخت اصلی و ملی کشور معرفی نموده اند، لازمه تحقق برنامه های دولت و مجلس برای توسعه CNG، توجه به موضوع ایمنی خودروهای دوگانه سوز و تغییرات اساسی در برنامه های فعلی در این زمینه می باشد. و در صورت عدم توجه به موضوع ایمنی خودروهای دوگانه سوز علاوه بر تهدید جانی و مالی مردم در استفاده از سوخت CNG سبب کاهش اعتماد و اقبال عمومی به استفاده از سوخت CNG خواهیم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید