انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و چالش آرای پستی

    کد خبر :758553

امروز سه شنبه سوم نوامبر (۱۳ آبان) روزی است که سرنوشت سیاسی ترامپ ۷۴ ساله از حزب جمهوریخواه و رقیب وی، «جو بایدن» ۷۷ ساله از طیف دموکرات به دست مردم این کشور رقم می خورد. البته اکثر نظرسنجی ها از پیشگامی و پیروزی بایدن خبر می دهند. مدیران موسسه های افکارسنجی اصرار دارند که نواقص چهار سال پیش که از پیش بینی پیروزی ترامپ بر «هیلاری کلینتون» ناکام مانده بود، اینک برطرف شده و احتمال غلط از آب درآمدن نتایج نظرسنجی ها بسیار پایین است. اما ترامپ رویکردی مشابه رقابت های ۲۰۱۶ دارد. او از یک سو با جعلی خواندن نظرسنجی ها، نتایج آن را رد می کند و از سوی دیگر معتقد است که جمهوریخواهان معمولا در نظرسنجی ها مشارکت نمی کنند.

آرای پستی بزرگترین چالش انتخاباتی

بزرگترین چالش انتخابات امسال که تفاوتی چشمگیر با انتخابات دوره های قبل دارد به آرای پستی ارتباط می یابد. از ماه‌ها پیش میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های بر سر رای دادن از طریق پست، که به دلیل شیوع شدید کرونا در ایالات متحده در دستور کار قرار گرفته اختلاف نظر شدیدی وجود دارد. به دلیل وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا، شمار بیشتر شهروندان آمریکایی از امکان تحویل آرای پیش از موعد خود، چه از طریق پست و چه تحویل شخصی، استفاده کرده‌اند. شمار این افراد در آستانه برگزاری انتخابات به ۹۵ میلیون نفر رسیده است.

وبسایت «الکشن پروجکت» در تازه ترین گزارش خود، آمارهایی را در ارتباط با آرای پستی انتشار داده که ۱۳ ایالت مهم را شامل می شود؛ ایالت هایی از قبیل کالیفرنیا، کلرادو، فلوریدا، آیووا، مریلند، مین، کارولینای شمالی، نیوجرسی، نیومکزیکو، نوادا، اوریگون، پنسیلوانیا و یوتاه.

بر پایه این گزارش، از مجموع آرای دریافت شده در ۱۳ ایالت نامبرده، دموکرات‌ها بیش از ۲۵ میلیون رای معادل ۴۴.۱ درصد از آرای به صندوق انداخته شده را در اختیار دارند. در حالی که حزب جمهوری‌خواه درخواست ۱۴ میلیون رای پستی معادل ۲۶.۲ درصد از کل آرا را داشته‌اند. اقلیت حاضر در انتخابات ۰.۷ درصد درخواست رای داشتند در حالی که بیش از ۱۶ میلیون درخواست معادل ۲۹ درصد از درخواست آرای پستی متعلق به افرادی بوده که هیچ وابستگی به حزب خاصی نداشته‌اند.

اخذ ۹۵ میلیون رای زودهنگام در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی رقم خورده که در انتخابات سال ۲۰۱۶ که به پیروزی ترامپ انجامید، در مجموع ۱۳۶.۵ میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده بودند. به عبارت دیگر آمار شرکت‌کنندگان در فرآیند رای‌گیری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اکنون به حدود دوسوم کل شرکت‌کنندگان در انتخابات قبلی رسیده است.

طرح موضوع تقلب در انتخابات از سوی ترامپ

با نگاهی هر چند اجمالی به آرای پستی و زودهنگام و همچنین همسنجی آن با انتخابات چهار سال پیش، ناظران احتمال تنش زا بودن آن را بالا می دانند. به ویژه اینکه ترامپ نگاه مثبتی به این آرا ندارد و چندی پیش نیز در صفحه توئیتری خود نوشته بود: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که انتخاب شفاف است، اما مطمئن نیستم که بتواند اینگونه باشد.»

در همین ارتباط «فواد ایزدی» استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در میز گرد ایرنا؛ با بیان اینکه اگر ترامپ بازنده انتخابات و فاصله شکست او از بایدن نزدیک باشد، وی تقلب در انتخابات را بهانه‌ای برای دعوا قرار خواهد داد، تاکید کرد: موضوعی که ترامپ ادعای تقلب را در آن دارد، آرا پستی است. در آمریکا هر فرد باید تنها در شهر خود رای دهد. حال اگر فردی در زمان انتخابات در شهر خود حضور نداشته باشد، می تواند پیش از آن درخواست برگه رای کرده و نامزد خود را تعیین و برگ رای را پست کند.

از نگاه وی، موضوع مورد بحث ترامپ این است که اکنون در ایالت هایی که تحت کنترل دموکرات ها است، برای همه افراد حتی آنهایی که درخواست رای پستی نکردند، به بهانه کرونا برگ رای ارسال می شود. بنابراین دعوا بر سر ارسال برگه‌های رای فله‌ای است. ترامپ معتقد است، برگه رای حتی به آدرس افرادی که فوت شده‌اند نیز ارسال شده و امکان دارد، شخص دیگری به‌جای آنان رای دهد.

احتمال لشکرکشی خیابانی

ناظران بر این باورند در آستانه انتخابات آمریکا، آتش جنگ داخلی در این کشور زبانه کشیده است که در فضای پسا انتخابات شاهد لشکرکشی خیابانی از سوی دو رقیب انتخاباتی باشیم. درگیری بین گروه حامیان ترامپ و مخالفان او در «بورلی هیلز» کالیفرنیا، زخمی شدن ده ها تن در درگیری های صورت گرفته در «نوادا»، به آتش کشیدن صندوق های رای در «بوستون» ایالت ماساچوست و ایالت «کالیفرنیا» از جمله نشانه‎هایی است که همگان درباره امکان بروز آشفتگی و جنگ داخلی در امریکا هشدار می دهند؛ خطری که ترامپ نیز با اظهارت خود به تنش ها دامن می زند.

موضع گیری اخیر ترامپ در حمایت از مهاجمان به اتوبوس‌های تیم انتخاباتی بایدن یکی از این مواضع تنش زا و خطرناک است. روز شنبه عده‌ای از هواداران ترامپ سوار بر خودرو، یکی از اتوبوس‌های تیم انتخاباتی بایدن را در محاصره خود گرفته و تلاش کردند، این اتوبوس را از جاده منحرف کنند؛ درگیری که باعث لغو برنامه تبلیغاتی دموکرات ها در تگزاس شد اما ترامپ بجای محکوم کردن چنین اقدامات غیرقانونی و نامتعارف، مهاجمان را «میهن‌پرست» خواند. بی تردید ادامه این وضعیت همانند آتش زیر خاکستر است که تداوم و تشدید آن، آمریکا را در بحرانی داخلی و عمیق فرو خواهد برد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید