انبارها مملو از برنج خارجی

    کد خبر :189737

مدیر بازرگانی انجمن ایران و مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت برنج مازندران با اشاره به اینکه به دلیل واردات بی رویه در 9 ماه از سال انبارهای داخلی انباشته از برنج خارجی است، گفت: امروز که گفته می شود واردات برنج ممنوع است چاره ساز نیست زیرا بیش از نیاز برنج وارد کشور شده و این منع واردات به افزایش قیمت برنج خارجی نیز منجر شده است.

سید اسماعیل یزدان پناه با اشاره به وضعیت واردات برنج در کشور اظهار کرد: امروز بعد از سال ها به دنبال این هستیم که آیا برنج محصول استراتژیک هست یا نه و اینکه چقدر برنج در کشور مصرف می شود و چه میزان مصرف نمی شود. باید بگوییم چرا باید بر روی مساله به این مهمی تعرفه واردات منطقی قرار داده نمی شود و این جای سوال دارد. ابتدا تعرفه واردات کمتر شد تا قاچاق نشود اما بعد هشت ماه ممنوعیت واردات برنج تبدیل به چهار ماه شد و سپس به سه ماه ممنوعیت واردات تقلیل یافت. امروز جلوی واردات گرفته شده است اما انبارها مملو از برنج خارجی است چون در شش ماه نخست یک میلیون و 200 هزار تن واردات برنج انجام شد و انبارها پر شده است. چگونه با این سیاست می توان از کشاورز حمایت کرد.

در گفت وگو با ایسناوی ادامه داد: اگر دلسوز کشاورز هستیم نباید این قشر را رها کنیم. یک زمین تمام زندگی یک کشاورز است.کسری تولید برنج در کشور آنقدر نیست که بحث ها درباره آن انجام می شود با یک حساب منطقی می توان اعلام کرد که نیاز به واردات برنج 800هزار تن در سال است و بیش از آن به کشاورز صدمه می زند اما امروز آنقدر برنج به داخل کشور وارد شده است که دیگر نیز نیازی به واردات در ماه های آتی نیست. این تصمیم زیان بیشتری برای کشاورز و مصرف کننده داشت زیرا با منع واردات قیمت برنج خارجی افزایش یافته است و این به ضرر بازار برنج است. باید در زمینه واردات برنج دوره های واردات را به سه دوره سه ماهه تقسیم بندی کنند؛ هر سه ماه 300هزار تن برنج وارد شود و دیگر تا پایان سه ماهه واردات نشود. امروز درد کشاورز این است که کنترل کننده ای برای واردات وجود ندارد زیرا برای واردات سقف تعیین نمی شود و اینگونه است که امروز انبارها از برنج خارجی پر شده است.

یزدان پناه تصریح کرد: شاید در کشور سه هزار تاجر برنج و واردکننده برنج به تعداد انگشتان دست باشند اما یک میلیون و 200 هزار کشاورز با محصول برنج امرمعاش می کنند.افراد محدود وارد کننده نباید حمایت شوند.

وی گفت: امروز سهم رسانه ها و صداوسیما در این زمینه هم مهم است. امروز تلاش می شود تا بگوییم قیمت برنج داخلی بالاست؛ می دانیم مصرف کننده در قیمت بالا نباید آسیب ببیند اما برنج مرغوب طارم را قشر مستضعف نمی‌خورد بلکه آن را قشر متوسط به بالا مصرف می کنند پس چرا می خواهیم از این زیان را کشاورز بگیریم و بدهیم به قشری که غذای روزانه اش صد گرم برنج است.

متاسفانه صدا و سیما هم در سطح شهرها قیمت برنج را 15هزار تومان برای کیلوگرم اعلام می کند اما برنج های پرمحصول هم هستند که قیمت های پایین تری دارند و اقشار متوسط می توانند از آن استفاده کنند. اینها هم ضربه زدن به برنج داخلی است که بایدبه آن توجه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید