امیرعبداللهیان: موضوع برجام، هسته‌ای است

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ ۱۲:۳۱
    کد خبر :847598
امیرعبداللهیان: موضوع برجام، هسته‌ای است

وزیر امورخارجه گفت: موضوع برجام، هسته‌ای است و ایران بازنگری در آن و اضافه کردن موضوعات جدید را هرگز نخواهد پذیرفت.

حسین امیرعبداللهیان در ملاقات‌های دوجانبه خود با مقامات اروپایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید بر اصولی چون عدم اتلاف وقت، تسلیم نشدن در برابر زیاده‌خواهی غربی‌ها، عدم پذیرش بازنگری در توافق اولیه، عدم پذیرش متمم‌های جدید، ضرورت راستی‌آزمایی و اجرای بدون تنازل قانون مجلس، محورهای اصلی سیاست رسمی کشور در موضوع مذاکرات برجامی را تشریح و بر عزم ایران مبنی بر تداوم مذاکرات تاکید کرد.

در این خصوص توجه به نکات زیر ضروری است:

دلیل وقفه ایجاد شده در مذاکرات بیش از آنکه تغییر دولت در ایران باشد، بن‌بستی است که آمریکایی‌ها به دلیل عدم پذیرش تعهدات خود ایجاد کرده‌اند، لذا طرف غربی نمی‌تواند با ادعای گریز ایران از مذاکره به توجیه تحریم‌ها و تهدیداتش بپردازد.

تهران نه به دنبال اتلاف وقت است و نه پذیرنده بازی طرف‌ غربی با زمان، لذا نخواهد پذیرفت که آمریکا و اروپا با این بهانه بخواهند منویات غیرمنطقی خود را به کرسی بنشانند.

شکست سیاست فشار حداکثری نشان داد دوران تهدید و اجبار گذشته، لذا طرف‌های غربی برجام باید از این سیاست نخ‌نما دست برداشته و بر اساس واقعیت‌های موجود وارد مذاکره شوند و به تعهداتشان عمل کنند.

موضوع برجام، هسته‌ای است و ایران بازنگری در آن و اضافه کردن موضوعات جدید را هرگز نخواهد پذیرفت.

چنانچه منطق هر مذاکره و توافقی ایجاب می‌کند، خواست ایران عمل در برابر عمل و راستی‌آزمایی تعهدات غرب است و زیر بار تعهدات یک‌طرفه و مطالبات زیاده‌خواهانه نخواهد رفت.

آمریکا و اروپا باید رویه غلط استفاده ابزاری از آژانس و دبیرکل آن را تغییر داده و بیش از این با حیثیت این نهاد فنی-حقوقی بین‌المللی بازی نکنند.

به گزارش ایلنا، غرب باید بداند که جمهوری اسلامی نه منکر برجام و نه دل بسته به آن است و رویکرد دولت جدید در ایران گره زدن اقتصاد و معیشت به این توافق نیست.

بر این اساس؛ تکلیف اروپا و آمریکا در قبال مذاکرات کاملا روشن است و آن اینکه هیچ توافقی جز با تغییر رفتار خصمانه، انجام کامل تعهدات و پذیرش حقوق مسلم ملت ایران از سوی آنها به سرانجام نخواهد رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید