موافقت نامه سه جانبه بین معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، شرکت فن آوران کاشت زاگرس و شرکت کشت و صنعت ودامپروری مغان به امضا رسید

امضا طرح کلان ملی تولید و کاشت نشایی محصولات زراعی با استفاده از سلول های جذبی

    کد خبر :882857

طرح کلان ملی تولید و کاشت نشایی محصولات زراعی با استفاده از سلول های جذبی؛  با حمایت معاونت علمی و فنّ آوری ریاست جمهوری، بین شرکت دانش بنیان فنّ آوران کاشت زاگرس و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان؛ در تهران امضا شد.

این طرح؛ با هدف توسعه علمی و فنّاوری های نوین در کشت محصولات زراعی با روش کاشت نشایی و به منظور حفظ خاک کشاورزی، صرفه جویی کلان در مصرف آب، بالا بردن راندمان تولید، کاهش و یا حذف بخش اعظم مصرف کود و سموم شیمیایی و تلاش برای استاندارد سازی تولید محصولات زراعی مصرف داخل کشور و صادرات به کشورهای خارجی اندیشیده شده است..

دکتر بهشتی، معاون نوآوری و تجاری سازی و رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی،  با تشریح روند فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص طرح های کلان ملی، در جلسه انعقاد قرارداد این طرح گفت:

مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری با بررسی های دقیق کارشناسی و بهره گیری از نظرات متخصصان و مشاوران صاحب نظر در حوزهای مختلف فنّاورانه، ضمن تصویب کلیات عناوین طرح های مختلف، اقدام به حمایت از این طرح ها می کند.

وی افزود: این معاونت، در برخی موارد با نیازسنجی دقیق مشکلات و کمبود های کشور؛ طرح هایی را به صورت ویژه حمایت کرده و در قالب “طرح کلان ملی” با بودجه های داخلی معاونت، مورد حمایت قرار می دهد. طرح حاضر نیز جزو همین طرح های ویژه و با اولویت بالا محسوب شده و با عزم و اراده قوی از آن حمایت می کنیم.

مهندس اسدالله محسن زاده مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و بهره بردار این طرح؛ با قدردانی از زحمات چندین ماهه مجموعه مدیریت و کارشناسان معاونت و شرکت مجری و تشکر از اهتمام و تلاش مدیران، مشاوران و کارشناسان شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، با اشاره به فعالیت های شرکت کشت و صنعت مغان به عنوان بزرگترین هلدینگ کشاورزی خاورمیانه، تهدیدها و کمبودهای جدی در حوزه آب و خاک کشور را مهّم دانسته و آمادگی شرکت بهره بردار را در استقبال و حمایت از این قبیل طرح های علمی و فنّاورانه اعلام نمود.

وی، طرح حاضر را به عنوان سرآغازی درخشان در زمینه فعالیت های دانش بنیان شرکت عنوان کرده و ابراز امیدواری نمود که همکاری های بیشتر در طرح های فناورانه و در عرصه های مختلف کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و دامپروری با  معاونت علمی و فنّ آوری ریاست جمهوری داشته باشند.

مهندس مازیار نامداری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان فنّ آوران کاشت زاگرس به عنوان مجری طرح؛ با اشاره به پیشینه و توانمندی ها و فعالیت های انجام گرفته  شرکت تحت مدیریت خویش، گفت:  این شرکت به عنوان اولین شرکت دانش بنیان تولید کننده دستگاه های نشاکار و سیدرهای گلخانه ای؛  با عنایت الهی و اراده و تخصص مهندسین و کارشناسان همکار، توانسته است انحصار بازار ساخت و تولید ماشین آلات تخصصی کشت نشائی در کشاورزی را از دست شرکت های اروپایی خارج نموده و با اقدامات و خلاقیّت ها، مانع خروج ارز از کشور شده است.

مهندس نامداری افزودند: در حال حاضر، با توجه به اهمیت نشاکاری برنج در کشور، طرح کلان ملی تولید دستگاه های نشاکار برنج را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز و به موفقیت های بزرگی نائل آمده ایم.

وی، طرح ساخت و تولید ماشین آلات تخصصی کشت نشای محصولات زراعی را همانند طرح های قبلی دارای اهمیت بسیار بالایی در سطح ملی و فرامنطقه ای دانسته و علاوه بر قدردانی از اهتمام و حمایت رئیس و مدیران و کارشناسان معاونت علمی، به عنوان کارفرما و حامی طرح و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، به عنوان بهره بردار طرح، از تمامی دست اندر کاران این طرح در استانهای کرمانشاه، اردبیل و تهران سپاسگزاری نمود.

دکتر قاسم محمدی، رئیس هیات مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، با تاکید بر برنامه ریزی و حرکت جدّی مدیران و کارشناسان شرکت در بهره برداری از فنّ آوری علمی و توانمندی های داخلی گفت: در این مسیر باور ما این است که روحیه جوانگرایی کارشناسی  و استفاده از نیروهای متخصص جوانان تربیت یافته در محضر اساتید و دانشمندان پیشکسوت و مجرّب،  راهکار اصلی برون رفت از بسیاری مشکلات کشور می باشد.

وی، ابراز امیدواری کرد که جوانان خلّاق و شایسته این مرز و بوم بتوانند سکان هدایت علمی و تولیدی را در دست گرفته و منشاء برکات فراوانی برای کشور شوند.

ایشان، استقبال و مشارکت در طرح کلان ملی تولید و کاشت نشایی محصولات زراعی با استفاده از سلول های جذبی را از افتخارات ماندگار مدیریت و کارشناسان و کارکنان شرکت کشت و صنعت مغان دانسته و تعمیم و گسترش دستاوردهای این طرح در سطح کشور را بسیار مهّم دانستند.

مهندس سید محسن عزیززاده، مشاور عالی طرح  کلان ملی کشت نشایی محصولات زراعی و نیز مشاور توسعه و فناوری های نوین شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان؛ در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اعزامی ما،

از درایت و تدبیر هوشمندانه رئیس، معاونین، مدیران و کارشناسان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تصویب و حمایت همه جانبه از این طرح کلان ملی، و اقدام و ورود کارشناسان و متخصصین شرکت مجری و استقبال شرکت بهره بردار را در خور تحسین دانسته و گفت: به منظور تبادل اطلاعات و درک عمق مخاطرات و کاستی های موجود در حوزه زراعت؛ جلسات متعدد کارشناسی در دشت مغان و استان های اردبیل، کرمانشاه و تهران برگزار گردید که ماحصل آن را امروز به صورت طرح کلان ملی شاهد هستیم.

مهندس عزیززاده، اضافه کرد در این مسیر انسانهای بزرگواری، حمایت های بی دریغ و دلسوزانه از این طرح  داشته اند.‌ آیت الله دکتر سید حسن عاملی نماینده محترم  ولی فقیه در استان اردبیل، از مرحله ایده پردازی و پیگیری و اقدامات فرآیند بررسی کارشناسی و نیل به نتیجه کاربردی همواره ومجدّانه یاریگر کارفرما و مجری و بهره بردار این طرح بودند. استاندار محترم اردبیل، جناب آقای دکتر سید حامد عاملی، معاونت اقتصادی و مدیرکل سرمایه گذاری و سایر مدیران و کارشناسان استانداری و سازمانهای تخصصی استان اردبیل اهتمام فراوان به عملیاتی شدن این طرح داشتند.‌ مجمع نمایندگان استان اردبیل، کمیسیون کشاورزی مجلس و بویژه جناب آقای حاج عباس جهانگیرزاده نماینده محترم مردم شریف پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز مغان، جناب آقای دکتر بهرام بادکو ریاست محترم جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه، آقای دکتر سیامک آزادی رییس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه، آقای سیاوش عباسی رییس هیات مدیره و آقای مهندس نیک روش مدیرعامل صندوق پژوهش فناوری زاگرس در هر مرحله از فرآیند اقدامات جاری و اداری طرح مشوّق دلسوز دست اندرکاران این حرکت بودند. وظیفه خود می دانم از بزرگواری و دلسوزی همه این بزرگان استان تشکر نمایم.

وی اضافه کرد: سنگینی مسئولیت این طرح سرنوشت ساز در تولید محصولات زراعی بر عهده مدیران و مهندسین خلّاق شرکت دانش بنیان فنّ آوران کاشت زاگرس  از یک سو و هیات مدیره و مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و نیز مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سوی دیگر است. بدین وسیله با قدردانی از زحمات همه آنان، توفیق روزافزون این شرکت ها و نهادها را از بارگاه الهی مسئلت می نمایم.

وی، تاکید کرد: امنیت غذایی هر کشوری از ارکان اصلی و محوری در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های کلان محسوب می شود. طرح حاضر نیز با توجه به اینکه در حوزه زراعت و به خصوص محصولات استراتژیک تعریف شده است؛ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا، این طرح؛ از دو بخش اساسی تشکیل شده است. یک فاز، تولید سلول های جذبی و فاز دوم، تولید ماشین آلات کارنده که هر کدام از سطح فناوری بسیار بالایی برخوردار است.

مشاور عالی این طرح کلان ملی در پایان افزودند: بسیاری از فناوری های نوظهور در حوزه کشاورزی، امکان ورود به کشور را دارند و شرکت های دانش بنیان داخلی ظرفیت علمی مورد نیاز جهت معرفی این فناوریها را دارا هستند. لیکن در خصوص بومی سازی و اجرای پایلوت های تجاری دچار مشکل هستیم که امیدواریم با ورود شرکت هایی چون کشت و صنعت و دامپروری مغان، وزارت کشاورزی، وزارت نیرو و سایر نهادهای ذیربط در امور آب و خاک و امنیت غذایی کشور در این حوزه های فناورانه، شاهد رشد و شکوفایی بیشتر حوزه کشاورزی در کشور باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید