الغنوشی: مساله قدس بهار عربی را احیا کرد

    کد خبر :178269

رئیس جنبش النهضه تونس در واکنش به تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره قدس گفت، این تصمیم موجب احیای بهار عربی و مساله قدس و فلسطین شد. وی همچنین از موضع کشورهای اروپایی درباره قدس تقدیر کرد.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری آناتولی، راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضه تونس گفت، هیچ مساله‌ای را سراغ ندارد که مانند قدس و فلسطین اتحاد ملت‌ها را در پی داشته باشد. این مساله بهار عربی را پس از جنگ داخلی به دنبال توطئه‌ها زنده کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با اعلام تصمیم خود درباره قدس خشم و نگرانی کشورهای عربی و اسلامی را برانگیخت.

الغنوشی گفت، مطمئنا مساله فلسطین موجب اتحاد امت‌ها شد.

وی با بیان اینکه مساله فلسطین درگیری میان کشورهای اسلامی، طوائف و احزاب را از بین برد، از ملت‌ها خواست اختلافات کوچک و ناچیز را نادیده بگیرند.

الغنوشی نسبت به میزان واکنش مردمی در قبال تصمیم ترامپ ابراز خوشبینی کرد و گفت، همه مردم به دور از حزب‌گرایی، طائفه‌گرایی یک صدا شده و به حمایت از فلسطین به پا خواسته‌اند.

وی با تاکید بر اهمیت مساله فلسطین تصریح کرد، همه فلسطین قدس است و همه قدس فلسطین و همه قدس امت اسلامی است.

رئیس جنبش النهضه تونس در ادامه افزود، ترامپ با این تصمیم خود بهار عربی را بار دیگر احیا کرد. اقدام ملت‌ها علیه ظلم و در راستای عدالت و آزادی جوهر و اصل بهار ست.

رئیس جنبش النهضه تونس از تلاش‌های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به خاطر برگزاری نشست سران سازمان همکاری اسلامی در واکنش به تصمیم ترامپ درباره قدس قدردادنی کرد و گفت، ترکیه در سریع‌ترین زمان ممکن توانست روسای کشورهای اسلامی را جمع کند، چیزی که اتحادیه عرب از انجام آن عاجز ماند.

وی نشست سران در استانبول را نمادی قوی خواند و گفت، این نشست ثابت کرد که همچنان امت اسلامی وجود دارد و با وجود همه اختلافات می‌توان آنها را کنار هم گرد آورد.این نشست نشان داد همچنان فلسطین و قدس در میان امت اسلامی جایگاه دارد.

اما الغنوشی از نتایج این نشست انتقاد کرد و گفت، انتظار می‌رفت از این نشست نتایج مهمی به دست آید، اما تنها نتیجه آن ابراز اراده‌های سست جهان اسلام و توانایی‌های محدود در جانفشانی و فداکاری بود.
عدم توجه آمریکا به منطقه

الغنوشی درباره ارزیابی خود از آمریکا پس از اعلام تصمیم ترامپ درباره قدس گفت، آمریکا بار دیگر نشان داد که از منطقه خاورمیانه شناختی ندارد، چرا که مساله قدس از مسائل بزرگ تاریخ است.

وی در ادامه افزود، آمریکا مساله تاریخی قدس و فلسطین را به حرکت درآورد و ترامپ با این تصمیم خود نشان داد مساله‌ای که گمان می‌رفت از میان رفته باشد، زنده و موجود است.

الغنوشی تاکید کرد، قدس جایگاه عظیمی در میان ملت‌ها دارد و اعلام آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بیانگر عدم شناخت تاریخ و عمق این مساله است.

وی افزود، قدس دارایی ترامپ نیست که آن را به اسرائیل هدیه کند، قدس پایتخت کشور فلسطین و مسلمانان است.

رئیس جنبش النهضه پیرامون بازتاب‌های تصمیم آمریکا در داخل فلسطین گفت، ملت فلسطین در حال حاضر متحد هستند و انتظار می‌رود اتحاد بیشتری داشته و همه اختلافات را پشت سر بگذارند.

الغنوشی تاکید کرد، در مقابل قدسی که در حال غارت شدن است همه اختلافات طائفه‌ای، فلسطینی و حزبی ناچیز و کوچک است.
قدردانی از موضع‌گیری اروپا

رئیس جنبش النهضه با بیان اینکه در واکنش به تصمیم ترامپ و اظهار مخالفت با آن همه دنیا از آفریقا تا آسیا به حمایت از قدس هم‌صدا شدند، از موضع اروپا در این باره قدردانی کرد که موجب منزوی شدن آمریکا در این واقعه تاریخی شد.

الغنوشی در پایان گفت، آمریکا به دور از همپیمانان خود در منطقه عربی به سر می‌برد، مقامات آمریکایی که طرد شدند و هیچ کس به طرفداری و تایید از آنها برنخواست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید