الجزیره: آمریکا چگونه می‌تواند با ایران گفتگو کند؟

    کد خبر :347270

موسویان تصریح کرد: ” به عنوان یک اقدام اعتمادساز، او (ترامپ) باید خصومت‌ها و نقض برجام را حداقل در دوره مذاکرات متوقف کند”.

آمریکا با خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها، یک فضای بی‌اعتمادی بوجود آورد بنابراین، باید قبل از انجام گفتگو با ایران اقدامات اعتمادسازی انجام دهد.

به گزارش فرارو، از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به طور غیرمنتظره آمادگی خود را برای دیدار غیرمشروط با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، اعلام کرد، حرف‌وحدیث‌ها درباره امکان دیدار یا مذاکره مقامات ایران و آمریکا بیشتر شد.

ناظران معتقدند اگر آمریکا اقدامات اعتمادساز انجام دهد، امکان مذاکره میان دو طرف وجود دارد. مقامات آمریکایی، برای دیدار با همتایان ایرانی‌شان پیش‌شرط تعیین کردند. اما اگر قرار است میان دو طرف مذاکره یا دیداری صورت گیرد، ترامپ چگونه می‌تواند به این امر کمک کند؟ وبگاه الجزیره طی یادداشتی ضمن بررسی تاریخ مذاکرات ایران و آمریکا، اعلام کرد ترامپ برای انجام مذاکره با ایران باید ابتدا اقدامات اعتمادساز انجام دهد.

الجزیره نوشت:” کارشناسان مسائل سیاسی ایران می‌گویند همانگونه که قرارداد الجزایر نشان داد، حتی در اوج خصومت‌ها میان دو کشور (ایران و آمریکا)، ایران مایل است توافقی امضا کند. با شرایط درست، مبتنی بر ‘احترام متقابل’، علیرغم خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌ها، تهران و واشنگتن می‌توانند واردگفتگو‌های جدیدی شوند”.

فرشته صادقی، تحلیلگر مسائل سیاسی در تهران به الجزیره گفت: ” درب مذاکرات هرگز بسته نشده است”.

به گفته این تحلیلگر، مقامات ایران سابقه چندین دهه گفتگو با آمریکایی‌ها، از جمله گفتگو‌ها با دولت جمهوریخواه قبل از جنگ افغانستان و عراق، دارند. بنابراین، بعید نیست که در بحبوحه لفاظی‌های آتشین، مذاکرات شکل بگیرد.

در حالی که ایران بازگشت تحریم‌های آمریکا را محکوم کرده، امکان انجام گفتگو‌های بلندپایه با آمریکا را صریحا رد نکرده است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در پاسخ به پیشنهاد ترامپ برای دیدار با حسن روحانی، به روزنامه ایران گفته که ایران هرگز کشوری نبوده که پیشنهاد مذاکرات را رد کند.

ظریف با بیان اینکه ما بر اساس منافع ملی‌مان پیش خواهیم رفت افزود ایران باید ببیند که آمریکا تا چه حد مایل است حسن نیت نشان دهد. اظهارات ظریف در روز اجرای دور نخست تحریم‌های آمریکا بر ایران بیان شد.

در روز‌های اخیر، گمانه‌زنی‌هایی درخصوص امکان دیدار ترامپ و روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر آینده مطرح شده است. ظریف، فعلا، این امکان را رد کرده است. او گفته آمریکا باید اول اعتیادش به تحریم و زورگویی را ترک کند.

محمد اسلامی، دبیر مجله دیپلماتیک خراسان در تهران، علیرغم انتقاد از “پیش‌بینی‌ناپذیری” ترامپ گفته از دیدگاه ایران، دیپلماسی همیشه گزینه‌ای برای حل نزاع‌ها بوده است.

او پرسید: ” اگر رئیس‌جمهور ترامپ برای پیگیری مذاکرات مفید با ایران اراده سیاسی نشان دهد، چرا که نه؟ ” با این حال، او تصریح کرد که رئیس‌جمهور آمریکا “قابل اعتماد نیست”.

در حال حاضر، در این زورآزمایی دیپلماتیک، ترامپ تنها با بازگشت به برجام میتواند بن‌بست را حل کند. اسلامی افزود: ” پس از آن، راه به روی سایر گام‌ها، باز خواهد بود”. این تحلیلگر گفته اگر ترامپ رویکرد سازش‌ناپذیرش درباره تحریم‌های ایران را ادامه دهد، تهران هم تا آخر دوره ریاست جمهوری او صبر خواهد کرد.

سید حسین موسویان، سفیر اسبق ایران در آلمان، به الجزیره گفته اگر ترامپ درباره پیشنهادش برای مذاکره با ایران جدی است، دولت او هم باید برای آماده‌سازی دور جدید گفتگوها، اقدامات مقدماتی انجام دهد.

موسویان گفته گفتگو‌ها باید مبتنی بر اصول احترام متقابل سازمان ملل باشد. آمریکا باید تعهد کند که در سیاست داخلی ایران مداخله کند. تهران دولت ترامپ را به پیگیری سیاست تغییر رژیم در ایران متهم کرده است.

موسویان تصریح کرد: ” به عنوان یک اقدام اعتمادساز، او (ترامپ) باید خصومت‌ها و نقض برجام را حداقل در دوره مذاکرات متوقف کند”.

یک استاد مطالعات دانشگاه دیپول در شیکاگو، گفته آمریکا باید قبل از پیگیری مذاکرات معنادار، به موضع ایران در خاورمیانه احترام بگذارد. این تحلیلگر گفت:” آمریکا در خاورمیانه یک کشور منطقه‌ای نیست، اما ایران هست. من همدردی کمی با حضورش در عراق، لبنان و سوریه دارم، اما درک می‎کنم که چرا آن‌ها آنجا هستند. ” به گفته این استاد، تهران فقط دنبال امنیت خودش است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید