افشای پشت پرده ادعای غرق شدن مهاجران افغان از سوی ایران‌

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۸:۳۴
    کد خبر :715402

پایگاه خبری هزارستان افغانستان روز شنبه گزارش داد که پشت پرده توطئه غرق شدن مهاجران افغان در مرز ایران، یک افسر امریکایی افغانستانی‌الاصل و یک خبرنگار وابسته قرار دارند.

براساس این گزارش این منبع که خود از نجات‌یافتگان این حادثه تکان‌دهنده و توطئه‌آمیز علیه ایران بود و خواست نامش فاش نشود، به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که یک افسر امریکایی افغانستانی‌الاصل و یک خبرنگار وابسته پشت پرده سناریوی توطئه‌آمیز امریکا علیه ایران در این حادثه قرار دارند. پس از آنکه شبکه بی‌بی‌سی انگلیس روز جمعه به نقل از یک منبع مطلع از دست پنهان دولت امریکا در پشت پرده حقایق تلخ غرق شدن مهاجران افغان در مرز ایران و دسیسه‌سازی علیه ایران خبر داد، ساعاتی نگذشت که با واکنش تهدیدآمیز امریکا روبه‌رو شد و پس از اعمال فشار مقامات آن کشور به مدیران این شبکه انگلیسی، دو ویدئو مربوط به این توطئه از خروجی وب سایت آن حذف شده است.

این منبع که خود از نجات‌یافتگان این حادثه تکان‌دهنده و توطئه‌آمیز علیه ایران بود و خواست نامش فاش نشود، به بی‌بی‌سی گفته بود: «این حادثه تلخ پیش‌تر توسط یک افسر امریکایی افغانستانی‌الاصل و پدرام قاضی‌زاده، مسئول بخش غربی مرکز روزنامه‌نگاران افغانستان و خبرنگار پیشین خبرگزاری روزنامه طلوع نیوز این کشور طراحی و اجرا شده بود تا هم برایشان منفعت مالی داشته باشد و هم سیاست‌های دیکته شده علیه ایران و افغانستان را اجرا کرده باشند.»

به گزارش ایران،براساس این گزارش، این دو نفر از ابتدا در یک برنامه از پیش طراحی شده، خود را راه‌بلد منطقه مرزی ایران و افغانستان جا زده بودند تا بتوانند مهاجرین را به ساحل سیلابی رودخانه موسمی هریررود برسانند. این دو نفر بعد از آنکه تا آن مرحله طرح خود را اجرا کردند، به شهروندان مظلوم افغانستانی دستور دادند تن خود را به آب بزنند و البته قبل از آن همه پول‌های آن‌ها را گرفتند تا دیگر راه بازگشتی برای آن‌ها باقی نماند. این در حالی بود که عمق هریررود به دلیل بارندگی زیاد قبل از این حادثه به طور موقت به دو متر رسیده بود و شدت جریان آن هم از حد انتظار فراتر رفته بود.

این طراحی توطئه‌آمیز تا این مرحله به خوبی اجرا شده بود تا اینکه حوادث بعدی طبق انتظار این دو عامل امریکایی رخ داد و از این پس نوبت به اجرای سناریوی اصلی خود در شبکه‌های طرفدار امریکا رسید. در این مرحله پدارم قاضی‌زاده به خاطر دلارهای امریکایی سعی کرد روایتی سراسر دروغ را با کمک این افسر امریکایی تدوین و طبق نقشه در شبکه امریکایی و سعودی «ایران اینترنشنال» به نحوی که در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انعکاس یافت، وارونه‌سازی کنند.» این منبع در پایان به بی‌بی‌سی گفت که پدرام قاضی‌زاده و این افسر امریکایی که در این گزارش نامی از او برده نمی‌شود، هر چه سریع‌تر در دستگاه‌های قضایی معتبر و بی‌طرف محاکمه و مجبور به پاسخگویی به جنایت‌های توطئه‌آمیز خود شوند.

رسانه‌های افغانستان ۱۲ اردیبهشت ماه به نقل از افرادی که در ظاهر به طور غیرقانونی از استان هرات افغانستان وارد خاک ایران شده و در رودخانه هریرود غرق شده بودند، ادعا کردند که این افراد توسط مرزبانان ایرانی شکنجه و مجبور به انداختن خود به رودخانه شده‌اند. تاکنون اصل قضیه روشن نیست اما دولت‌های ایران و افغانستان هیأت مشترکی را برای بررسی این رویداد انتخاب کرده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در نتیجه مذاکرات انجام شده بین کابل و تهران درباره پیدا کردن حقایق پیرامون ادعای به رودخانه انداختن مسافران افغان توسط مرزبانان ایران در مرز دو کشور، هیأت نمایندگان مشترک مرزی تحقیق کنند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده است که این حادثه در خاک ایران اتفاق نیفتاده و این کشور ادعاهای شکنجه و به آب انداختن این مهاجران را قویاً رد می‌کند.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در این خصوص گفته بود: اولاً به لحاظ واقعیات عینی، بر اساس گزارش‌های تأیید شده که از مرزبانی جمهوری اسلامی ایران دریافت شده است در تاریخ مورد نظر و در محدوده ادعایی نه تنها چنان واقعه‌ای رخ نداده و مواجهه‌ای از هیچ نوع میان نیروهای جمهوری اسلامی ایران با اتباع افغان رخ نداده، چه رسد به ادعاهای ناظر بر انتقال افراد به اردوگاه یا رفتارهای دور از شأن انسانی، بلکه در آن زمان به دلیل شرایط خاص جوی در منطقه حتی هیچ گونه ورود اتباع افغان به خاک جمهوری اسلامی ایران ثبت نشده است.

وی افزود: اصولاً در ماه‌های اخیر، با توجه به شیوع بیماری کرونا و با هدف دور نگاه داشتن مرزبانان از خطر ابتلا به ویروس کرونا، بر اساس دستورهای ابلاغ شده مرزبانی، جمهوری اسلامی ایران هیچ اردوگاهی در مناطق مرزی به صورت دایر ندارد و هرگونه ادعاهایی از قبیل انتقال اتباع افغان به اردوگاه یا اجبار آنان به کار اجباری و مانند آن از ریشه غلط و دروغ است و نفس همین ادعاها که معلوم است توسط کسانی ساخته شده که حتی از وضعیت جدید در طرف ایرانی مرز مشترک بی اطلاع هستند، نشان می‌دهد اصل موضوع تا چه اندازه ساختگی است. ‌

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید