افسر سابق اطلاعات دفاعی آمریکا به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت شد

    کد خبر :296123

وزارت دادگستری آمریکا از دستگیری افسر سابق آژانس اطلاعات دفاعی این کشور به اتهام تلاش برای جاسوسی از آمریکا برای چین خبر داد.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری رویترز، اداره فدرال تحقیقات آمریکا موسوم به اف بی آی از دستگیری ران راکول هانسن ۵۸ ساله به اتهام جاسوسی برای چین خبر داد.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: وی متهم است که تلاش کرده تا اطلاعات دفاع ملی( دی آی ای) را به چین منتقل کرده و بابت آن ۸۰۰ هزار دلار پول دریافت کند. این اقدام در حالی صورت گرفته که وی به صورت غیرقانونی و به عنوان یک جاسوس برای دولت چین فعالیت می‌کرده است.

هانسن ۵۸ ساله جدیدترین فرد در زنجیره افسران سابق اطلاعاتی آمریکا محسوب می‌شود که در پرونده‌های کیفری مرتبط با جاسوسی برای چین بازداشت شده است. اوایل سال جاری میلادی جری چون شینگ لی، افسر سابق سیا به اتهام توطئه برای ارائه اطلاعات دفاع ملی آمریکا به چین دستگیر شده بود. در پرونده مربوط به هانسن ۵۸ ساله بازرس‌ها متوجه شدند که وی به خوبی زبان ماندارین چینی و روسی را تکلم می‌کند.

وی از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ افسر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا بوده و برای چندین سال اطلاعات محرمانه‌ای را در دست داشته است. مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند هانسن از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بین آمریکا و چین در سفر بوده و در کنفرانس‌های متعددی شرکت داشته و اطلاعاتی را به سرویس اطلاعات چین منتقل کرده است.

مبالغ پرداخت شده به این افسر سابق اطلاعات دفاعی آمریکا به صورت نقد، کارت‌های اعتباری و به صورت اینترنتی صورت گرفته است.

جان دمرز، دستیار وزیر دادگستری آمریکا اقدامات ادعایی هانسن را “خیانتی به امنیت کشور ” و “توهینی به همکاران سابقش در جامعه اطلاعاتی” توصیف کرد.

هانسن که قرار است در دادگاهی در سیاتل حاضر شود با ۱۵ مورد اتهام تلاش برای جمع آوری یا تحویل اطلاعات مرتبط با دفاع ملی برای کمک به یک کشور خارجی روبروست.

او همچنین به عمل کردن به عنوان عامل مخفی چین، قاچاق حجم بزرگی پول نقد، و ترتیب دادن معاملات پولی و قاچاق کالا از آمریکا متهم شده است.

سازمان اطلاعات دفاعی شاخه ای از وزارت دفاع آمریکاست که در اطلاعات امنیتی مرتبط با امور دفاعی و نظامی تخصص دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید