حکم قاضی فدرال آمریکا درباره مهاجران

    کد خبر :828512

یک قاضی فدرال آمریکا با غیرقانونی دانستن برنامه حمایت از مهاجرانی که در سن کودکی وارد خاک این کشور شده اند، پذیرش درخواست‌های تازه را برای دریافت حمایت در برابر بازگردانده شدن به کشور مبدا، متوقف کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ با وجود توقف اجرای این قانون که از بازگردانده شدن مهاجرانی که در سن کودکی وارد ایالات متحده شده بودند، جلوگیری می‌کند، اما صد‌ها هزار مهاجری که تاکنون براساس این برنامه درخواست حفاظت برای جلوگیری از بازگردانده شدن به کشور مبدا کرده بودند، تا صدور احکام بعدی قضایی، در شمول این قانون قرار نخواهند گرفت.

آندرو هانن قاضی فدرال ایالات متحده با صدور این رای در همراهی با شماری از ایالت‌های خواستار پایان اجرای قانون معروف به برنامه داکا (تعویق اقدام برای مهاجرانی که در سن کودکی وارد آمریکا شده اند)، گفته که طراحی و اجرای آن توسط باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین در ۲۰۱۲ غیرقانونی بوده است. وی گفت: این حکم دولت را ملزم به هیچگونه اقدام مهاجرتی، اخراج یا کیفری علیه هیچ یک از دریافت کنندگان این برنامه نمی‌کند.

براساس رای هانن، با این که این برنامه نقض قانون روند اداری بوده، اما از آنجا که هم اکنون افراد بسیاری (نزدیک به ۶۵۰ هزار نفر) در این برنامه ثبت نام کرده اند، این حکم به صورت موقت شامل پرونده و درخواست‌های تازه آن‌ها نخواهد شد.

کاخ سفید و وزارت دادگستری آمریکا هنوز به درخواست اظهارنظر در این باره، پاسخ نداده اند.

جو بایدن رئیس جمهوری دمکرات که هنگام ایجاد این برنامه توسط اوباما، معاون او بوده، گفته که خواستار ایجاد گذرگاه همیشگی برای شهروندی دریافت کنندگان برنامه “داکا”ست که به دریمرز معروف هستند. او در روز نخست زمامداری در اول بهمن ۱۳۹۹ در فرمانی، وزیر امنیت داخلی را موظف به اجرای همه اقدامات مناسب برای حفظ و تقویت این برنامه کرد که دونالد ترامپ سلف جمهوری خواهش برای پایان دادن به آن تلاش کرده بود.

با گذشت چند ماه از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و گمانه‌زنی‌های اولیه از رویکرد منعطف جو بایدن در قبال مهاجران، افزایش سه برابری شمار کودکان مهاجری که فقط در دو هفته گذشته در مرز‌های آمریکا بازداشت شده اند، یادآور پیروی دولت او از همان رویه «شکست اخلاقی» ترامپ سلفش علیه مهاجران است.

معضل، مسئله و بحران «مهاجرت» که فراتر از شعار‌های انتخابی ریاست جمهوری آمریکا در کارزار‌های تبلیغاتی به یکی از دغدغه‌های اصلی بایدن در امضای نخستین شیوه نامه‌های اجرایی از اتاق بیضی کاخ سفید تبدیل شد، این روز‌ها به عنوان یکی از چالش‌های جدی واشنگتن به دقت رصد می‌شود.

به نوشته خبرگزاری افه، براساس داده‌های اداره گمرک و حفاظت از مرز‌های آمریکا (CBP) فقط در ماه ژانویه سال جاری (دی/ بهمن) ۷۸ هزار و ۳۲۳ مهاجر در مرز جنوب شرقی آمریکا بازداشت شدند که از این تعداد پنج هزار و ۸۷۱ نفر آن‌ها کودکان مهاجر بدون سرپرست بودند. این رقم بالاترین میزان ثبت شده از ژوئن ۲۰۱۹ است.

به گفته دو مقام آمریکایی، افزایش ورود افراد زیر سن قانونی از مرز آمریکا و مکزیک همزمان با محدودیت ظرفیت پناهگاه‌ها منجر به اقامت بیش از ۷۲ ساعت کودکان در بازداشتگاه‌های مرزبانی شده است.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: شمار کودکان مهاجری که در دو هفته اخیر در مرز آمریکا دستگیر شده اند، سه برابر شده و به بیش از سه هزار و ۲۵۰ نفر رسیده است. مقامات هشدار داده اند که این افزایش دستگیری‌ها در مرز در شرایط شیوع ویروس کرونا منجر به ازدحام بیش از حد مهاجران در پناهگاه‌ها شده است. حال آنکه به نوشته نیویورک تایمز، فراتر از معضل بازداشت این کودکان، دولت هیچ برنامه‌ای برای اقامت آن‌ها ندارد.

به گزارش خبرگزاری افه، دو تن از مقامات آمریکایی نیز از اعطای مجوز ۱۸ ماهه اقامت و اشتغال به حدود ۳۲۰ هزار ونزوئلایی که در حال حاضر در آمریکا به سر می‌برند، خبر دادند.

به نوشته نیویورک تایمز، وضعیت فعلی مهاجرت شباهت زیادی به سیل عظیم کودکان مهاجر در سال ۲۰۱۴ دارد. درست هفت سال پیش در همان زمان، جو بایدن که معاون وقت ریاست جمهوری بود، با سفر به گواتمالا اعلام کرد وضعیت فعلی غیر قابل تحمل است.

دولت جدید آمریکا مهلت ۱۰۰ روزه برای تمام اخراج‌ها از این کشور صادر کرد، اما یک قاضی منصوب ترامپ اجرای مهلت قانونی بایدن را مسدود کرد.

اخراج اخیر دست‌کم ۷۲ نفر از جمله یک نوزاد دو ماهه و ۲۱ کودک دیگر به هائیتی توسط سازمان نظارت بر امور گمرک و مهاجرت آمریکا (ICE) که به دلیل سرپیچی و خودداری از اجرای شیوه نامه‌های دولت بایدن در زمینه مهاجرت، به عنوان نهادی سرکش شناخته شده، خشم بسیاری را برانگیخت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید