افزایش نجومی قیمت گل در نوروز امسال/ دسته گل های میلیونی بازار را چه کسانی می خرند؟

    کد خبر :800030

اگر سری به گل فروشی های پایتخت بزنید و جویای قیمت سبدگل، دسته گل و … شوید به خوبی متوجه افزایش قیمت گل و گیاه در دو سه هفته اخیر نسبت به اسفند ماه سال گذشته می شوید.

«بازتاب»؛ زهره علامی– در حالی که قیمت گل و گیاه اغلب در مناسبت های خاص از جمله روز مادر، پدر، ولنتاین و همچنین در روزهای سرد سال افزایش می یابد اما در روزهای اخیر با وجود اینکه مناسبت خاصی نداشتیم(در عید بیش از همه گل سنبل خریداری می شود و سایر گل ها طرفدار چندانی ندارند) و دمای هوا هم معتدل بود، قیمت گل و گیاه رشد چشمگیری داشته و به گفته فعالان بازار گل نسبت به مدت مشابه سال قبل ، 200 درصد افزایش یافته است.

رشد چشمگیر قیمت گل در روزهای اخیر، صدای اعتراض رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران را هم در آورد، اکبر شاهرخی با اشاره به بالارفتن قیمت گل به ویژه در روزهای نوروزی، می گوید: دلیل اصلی گرانی بی‌سابقه گل حضور تعداد زیادی دلال در بازار بود به نحوی که تعداد آن‌ها 4 برابر واحدهای گل فروشی تخمین زده می‌شود.

شاهرخی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه می دهد: گرانی گل در نوروز امسال موجب شگفتی گلفروشان شد،این گرانی دلایل متعددی داشت که یکی از آنها کاهش 70 درصدی تولید بود که توازن عرضه و تقاضا را برهم زد. دلیل دیگر هم مربوط به هزینه‌‌های تولید است که قیمت نهایی را بالا برده است.

او اظهار می کند: البته مهمترین عامل اثرگذار در رشد بی‌سابقه قیمت گل در روزهای ابتدایی امسال، حضور تعداد قابل توجهی دلال در بازار گل بود، تخمین زده می‌شود که 4 هزار نفر دلال در بازار گل نوروز سالجاری فعالیت کردند، در حالی که تعداد واحدهای گلفروشی در تهران حدود یک هزار واحد است.

دلیل کاهش عرضه گل در نوروز امسال

همگام با شیوع کرونا در سال گذشته، بخش زیادی از گل‌هایی که قرار بود در نوروز به بازار عرضه شوند، بدون مشتری ماند و گلخانه‌داران هم مجبور شدند که این گل ها را معدوم کنند.

تجربه تلخ سال گذشته، موجب شد که امسال گلخانه‌داران با احتیاط بیشتری گام بردارند و برهمین اساس حجم تولید گل در نوروز سالجاری کاهش قابل توجهی داشت.

در این میان مشاهدات میدانی از بازار گل و گیاه پایتخت نشان می دهد، گل سنبلی که سال گذشته حداکثر 15 هزار تومان قیمتگذاری شده بود، در نوروز امسال به بالای 70 هزار تومان هم رسید.

قیمت سبد و دسته گل در گلفروشی های تهران

با وجود شیوع کرونا، گل همچنان یک هدیه جذاب محسوب می شود و بسیاری از افراد ترجیح می دهند که در مناسبت های مختلف به خانواده و دوستان خود گل هدیه دهند، حالا با توجه به افزایش قیمت گل نسبت به یک ماه گذشته این سوال مطرح می شود که هزینه یک دسته گل یا سبد گل چقدر تمام می شود؟

به گزارش ایسنا به طور متوسط قیمت هر شاخه گل رز در گلفروشی های تهران 30هزارتومان، هر دسته داوودی 40 هزارتومان، هرشاخه آنتوریوم20 تا 30 هزارتومان، گلایل 20 تا25 هزارتومان، آلسترومریا 10 تایی 80 هزارتومان، مریم شاخه ای 8 هزار تومان، میخک 25 تا 30 هزارتومان، قرنفل دسته ای 30 هزارتومان است.

بنابراین اگر قصد خرید یک دسته گل با کمی تزیینات را دارید، حداقل باید 100هزارتومان هزینه کنید، البته قیمت سبد گل معمولا بالاتر از دسته گل می شود و باید این موضوع را در نظر بگیرید، اگرچه همه اینها بسته به تعداد گل، نوع و تزیینات آن متفاوت است.

5 میلیون تومان، قیمت یک سبد گل

درحالی که قیمت متوسط دسته گل در سطح شهر تقریبا از 100 هزار تومان و سبد گل از 300 هزار تومان شروع می شود اما قیمت سبدها و دسته گل های درج شده در برخی سایت های اینترنتی فروش گل، سر به فلک می کشد و شما در زمان خرید گل از این سایت ها با قیمت های عجیب و غریبی روبرو می شوید.

مثلا در یکی از سایت های اینترنتی که سبدگل، دسته گل و تاج گل لوکس می فروشد، قیمت هر سبد گل بالای 500 هزار تومان است و تا یک میلیون و 650 هزار تومان هم می رسد.

دسته گل های این سایت هم قیمت های بالایی دارند و از 400 هزار تومان شروع می شوند و به یک میلیون و 400 هزار تومان هم می رسند.

قیمت تاج گل های این سایت فروش اینترنتی هم نجومی است، تاج گل ها انواع مختلفی دارند برخی برای تبریک و تعدادی دیگر برای عرض تسلیت و ترحیم سفارش داده می شوند.

قیمت این تاج های گل های زیبا و لوکس از یک میلیون و 250 هزار تومان شروع می شود و به 5 میلیون و 250 هزار تومان هم می رسد. یعنی در شرایطی که حقوق یکماه کارگر در سالجاری 2 میلیون و 656 هزار تومان است برخی برای خرید یک تاج گل عروسی یا عزا، دوبرابر حقوق ماهیانه این کارگر هزینه می کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید