افزایش متقاضی برای خرید ارز صادراتی در نیما

    کد خبر :656020

بازار ارز ظرف هفته‌های گذشته و پس از اجرای سیاست افزایش نرخ بنزین، بازار ارز نیز دچار برخی تلاطمات شده است.

 

بانک مرکزی می‌گوید که همزمانی اجرای سیاست تغییر قیمت این حامل پرمصرف سوخت با زمان تسویه حساب شرکت‌های خارجی و در عین حال افزایش تقاضا برای سفرهای خارجی در ایام ژانویه، از جمله عواملی است که در کنار جو روانی حاکم بر بازار ناشی از انتظارات تورمی افزایش قیمت بنزین، نرخ ارز را در بازار با نوساناتی مواجه کرده است.

 

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم در این مدت، بارها و بارها با انتشار پست‌هایی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، بر این نکته تاکید کرده است که نوسانات قیمت دلار مقطعی است و جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد. او با تکیه بر اینکه ذخایر اسکناس و نیز مجموع ذخیره‌های ارزی کشور در نقاط مختلف دنیا و داخل، از شرایط مطلوبی برخوردار است؛ بر این باور است که این نوسانات مقطعی است.

 

به گزارش اقتصادآنلاین،او البته چندی پیش به این نکته هم اشاره کرده بود که به دلیل افزایش قیمت ارز، برخی صادرکنندگان، عرضه ارز در سامانه نیما را با اندکی تعلل انجام می‌دهند؛ در حالیکه صادرکنندگان این موضوع را رد کردند و می گویند جهت تامین مواد اولیه و تولید نیازمند نقدینگی هستند و نمی‌توانند ارز خود را نفروشند.

 

در این میان، بررسی آماری عملکرد صادرکنندگان و واردکنندگان در سامانه نیما حکایت از آن دارد که متقاضیان برای خرید ارزهای صادراتی بیشتر شده و اکنون فاصله ارزهای عرضه شده با میزان تقاضای ارزی کشور، کاهش یافته است. آنگونه که آمار سامانه نیما نشان می‌دهد، صادرکنندگان از ابتدای آذرماه تا امروز(شنبه ۱۶آذر)، ۶۸۵ میلیون یورو ارز به سامانه نیما فروخته و در مقابل، واردکنندگان هم ۵۶۲ میلیون یورو ارز خریده‌اند.

 

در این میان، میانگین نرخ خرید دلار در بازار ثانویه ۱۰ هزار و ۹۴۱ تومان و میانگین نرخ فروش آن نیز ۱۰ هزار و ۶۷۳ تومان بوده است. یعنی تفاوت ۲۶۸ تومانی میان این دو وجود دارد.

 

از سوی دیگر، آمار سامانه نیما حکایت از آن دارد که مجموع معاملات خرید ارز بابت واردات ۹ میلیارد و ۳۲۳ میلیون یورو بوده که در مقابل صادرکنندگان ۱۱ میلیارد و ۴۵۲ میلیون یورو ارز به این سامانه عرضه کرده اند. پس همانطور که آمارها هم نشان می‌دهد، سامانه نیما همچنان با مازاد عرضه ارز مواجه است و مشکلی در جهت تامین ارز واردات وجود ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید