افزایش عجیب قیمت مرغ یارانه ای

    کد خبر :1009071
قیمت رسمی مرغ اعلام شد

 قیمت مرغ در بازار افزایش یافته و به نرخ مصوب هر کیلوگرم 73 هزار تومانی خود به فروش نمی‌رسد؛ مرغداران دلیل این افزایش قیمت را عدم تامین کنجاله سویا با قیمت دولتی و کاهش جوجه ریزی می‌دانند اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در بخش تولید و بازار حاضر به اطلاع رسانی در این خصوص نیستند.

با توجه به اختصاص ارز ترجیحی 28 هزار تومانی ( ترجیحی) به واردات نهاده های دامی انتظار می‌رود که مرغ با قیمت‌های مناسبی به دست مصرف کنندگان برسد اما به دلایل مختلف اکنون این مهم روی نداده است.

قیمت مرغ در ایران با وجود دریافت ارز ترجیحی به نرخ این محصول در کشورهای همسایه که این یارانه را دریافت نمی‌کنند، بسیار نزدیک شده است.

درباره دلایل این افزایش قیمت می‌توان به مواردی مانند تاخیر در تحویل نهاده‌های دامی به مرغداران، نبود نظارت‌های لازم در بازار، بهره‌وری پایین و ضریب تبدیل نامناسب صنعت مرغداری کشور اشاره کرد.

کالاهای اساسی در بازار با نرخ مناسب به دست مردم می‌رسد یا بهای تمام شده؟

بنابراین گزارش در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس در روز گذشته، درباره نرخ ارز و سیاست‌گذاری ارزی با حضور رئیس بانک مرکزی بحث و گفتگو شده بود.

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در این ارتباط اظهار داشت: «وضعیت چند نرخی و تثبیت نرخ 28 هزار و 500 تومان، ایجاد صف خرید و اینکه کالاهای اساسی در بازار با نرخ مناسب به دست مردم می‌رسد یا بهای تمام شده کالاها براساس قیمت ارز بازار است؟ از جمله موضوعات مطرح شده بود؛ به طور مثال موضوع مرغ یکی از این مباحث است، با وجود اینکه نهاده به نرخ 28 هزار و 500 تومان برای این کالا تحویل داده می‌شود اما قیمت آن سربه فلک کشیده است.»

قیمت مرغ در کشورهای همسایه

براساس مشاهداتی که از فروشگاه های اینترنتی  در کشورهای مختلف انجام شد، قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل در ترکیه 64 لیر است که با نرخ 1800 تومانی هر لیر، نرخ یک کیلوگرم مرغ در این کشور 115 هزار هزار و 200 تومان است.

قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل در عربستان نیز حدود 20 ریال سعودی است که با در نظر گرفتن قیمت 12990 تومانی ریال این کشور، 259 هزار تومان می‌شود.

قیمت رسمی هر کیلوگرم مرغ کامل در پاکستان که توسط کمیته بازار لاهور تعیین شده 608 روپیه است؛ با در نظر گرفتن قیمت 178 تومانی روپیه پاکستان، قیمت یک کیلوگرم مرغ  در کشور همسایه شرقی نیز 108 هزار تومان است.

تسنیم/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید