افزایش صادرات نفت ایران پس از توافق غیر رسمی با آمریکا

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ ۱۶:۴۲
    کد خبر :1018499

رویترز در گزارشی مدعی شد: تولید و صادرات نفت ایران، پس از توافق غیررسمی میان تهران و واشنگتن افزایش یافته است.

 بر اساس گزارش شرکت‌های رصد کننده محموله‌های نفتی در سراسر دنیا، تولید و صادرات نفت ایران در ماه اوت با وجود ادامه تحریم‌های آمریکا افزایش یافته است زیرا تهران به خریداران مختلف از جمله چین نفت می‌فروشد.

تحلیلگران گفتند که این افزایش صادرات نفت ایران بیشتر نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم های آمریکا و توافق واشنگتن در اجرای آنها است زیرا دو کشور به دنبال توسعه بهتر و بیشتر روابط هستند.

با وجو اینکه دولت آمریکا از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق این کشور در سال ۲۰۱۸ از توافق سال ۲۰۱۵ قدرت های هسته ای جهان با ایران (برجام) خارج شد و تحریم هایی را با هدف محدود کردن درآمدهای دولت ایران اعمال کرد، همچنان به دنبال محدود کردن صادرات نفت ایران بوده است، اما کارشناسان صنعت نفت معتقدند سطح صادرات نفتی ایران در دوره ریاست جمهوری جو بایدن افزایش یافته است و چین یکی از خریداران اصلی آن به شمار می رود.

سارا وخشوری مشاور یک شرکت مشاوره راهبردی انرژی جهانی مستقر در واشنگتن (SVB International) که تمرکز ویژه ای بر صنعت انرژی ایران دارد برآورد کرده است که تولید نفت ایران در ماه اوت به ۳.۱۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ است و صادرات نفت خام و میعانات گازی این کشور نیز کمتر از ۲ میلیون بشکه در روز است.

وی در این خصوص گفت: ایران در مسیر احیای تولید نفت قبل از تحریم‌ها قرار دارد.

با این وجود کارشناس نفتی دیگر نیز که رویترز با آنها تماس گرفت، برآوردهای مشابهی داشتند.

آمریکا در حال مذاکره با ایران بر سر توافق بالقوه ای است که براساس آن پنج شهروند آمریکایی زندانی در ایران آزاد می شوند و ۶ میلیارد دلار سرمایه بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز آزاد می شود. البته “جیک سالیوان” مشاور امنیت ملی کاخ سفید از ارائه جدول زمانی در مورد اجرای این توافق خودداری کرده است.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ در آمریکا، قیمت های بالای نفت نیز یک خطر سیاسی برای بایدن به حساب می آید، چون عرضه بیشتر نفت در بازار جهانی می تواند قیمت های آن را پایین نگه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: این کشور به اجرای تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد و ارقام صادرات نفت در طول زمان و بر اساس روش‌شناسی دقیق در نوسان است.

وی افزود: ما همچنین به طور منظم با سایر کشورها در تعامل هستیم تا به شدت آنها را از انجام اقداماتی که مغایر سیاست های تحریمی علیه ایران است منصرف کنیم.

به گفته تحلیلگران، ایران برای سال‌ها تحریم‌های نفتی را از طریق اقداماتی مانند انتقال کشتی به کشتی نفت و یا دستکاری فرستنده‌های موقعیت یاب (GPS) نفتکش ها در موقعیت‌های مختلف دور زده است و این کشور هر سال این تاکتیک‌های فرار از رصد را توسعه بخشیده است.

بن کیهیل تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا، گفت: “ایران تخفیف‌های زیادی برای محموله‌های نفتی خود به چین داده است، چیزی که به تشویق خریداران برای افزایش خرید نفت کمک کرده است. تعجبی ندارد اگر روی نفت خود تخفیف دهید، تقاضا برای آن را افزایش می یابد. من فکر می کنم که متوقف کردن این تجارت در ایران سخت است.”

به گفته تحلیلگران و داده های کشتیرانی، نفت ایران به کشورهای سوریه و ونزوئلا نیز منتقل می شود.

بر اساس آمار سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که ایران نیز یکی از اعضای آن است، نرخ تولید ۳.۱۵ میلیون بشکه در روز بالاترین رقم برای ایران از سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

طبق برآورد یکی از موسساتی که محموله های نفتی را رصد و عملکرد آنها را ارزیابی می کند، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از ابتدا تا بیست و هفتم ماه اوت ۱.۹۲ میلیون بشکه در روز بوده است. بر اساس ارقام این شرکت، صادرات نفت در ماه اوت بالاترین نرخ ماهانه در سال جاری میلادی بوده است.

یکی دیگر از شرکت های ردیابی نفتکش ها گفت: صادرات نفت خام ایران در ماه اوت بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

شرکت کپلر، انتظار دارد میانگین صادرات نفت خام ایران در ماه اوت به حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز برسد که از بالاترین میزان ۱.۵۴ میلیون بشکه در روز از سال ۲۰۱۸ که در ماه مه به ثبت رسیده بود، کمتر است، این شرکت اغلب ارقام خود را اصلاح می کند.

آمار رسمی برای صادرات ایران وجود ندارد و شرکت های ردیابی نفتکش ها از داده های ماهواره ها و بارگیری بندرها برای نظارت بر جریان ها جابجایی نفت استفاده می کنند.

ایران گفته است انتظار دارد در کوتاه مدت، عرضه بیشتری داشته باشد و رسانه های دولتی ایران به نقل از وزیر نفت این کشور اعلام کردند که تولید نفت خام تا پایان سپتامبر به ۳.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

این میزان رشد صادرات نفتی ایران در حالی اتفاق می‌افتد که اوپک پلاس، شامل اوپک، روسیه و سایرین، تولید خود را برای حمایت از بازار نفت کاهش می‌دهد، جایی که انتظارات مبنی بر اینکه ضعف اقتصادی باعث کاهش تقاضا می‌شود بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.

وخشوری گفت: عدم شفافیت دولت بایدن در مورد سیاست نفتی ایران پیامدهایی برای امنیت انرژی جهانی به ویژه با کاهش تولید برخی از اعضای اوپک پلاس خواهد داشت.

مشرق/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید