اعمال شب و روز عید سعید قربان

    کد خبر :1004917
عید قربان

دهم ذی‌الحجه مصادف با عید سعید قربان است؛ عید شریفی که در حدیث اهل بیت علیهم السلام از آن با عنوان «یوم الاضحی» و «یوم النحر» یاد شده است. منزلت این روز به اندازه ای است که نماز آن از واجبات معرفی شده و فرموده‌اند: «صَلاةُ الْعِیْدِینِ فَریضَةٌ؛ نماز عید فطر و قربان واجب است.» (استبصار، ج1، ص443) البته فقها این نماز در عصر غیبت را به استناد روایت امام باقر(ع) که فرمود «لَا صَلَاةَ یَوْمَ الْفِطْرِ وَ الْأَضْحَی إِلَّا مَعَ إِمَام؛ نماز دو عید باید همراه با امام باشد»، واجب نمی‌دانند.

مهمترین اعمال شب و روز عید قربان:

اعمال شب عید قربان

شب دهم ذی‌الحجه از شب‌های پر خیر و برکت بوده و یکی از چهار شب در طول سال است که شب‌زنده‌داری و دعا در لحظات آن مستحب است. در روایات عنوان شده که درهای آسمان در شب عید قربان برای استجابت دعا و استفغار به درگاه خدای متعال باز است.

ازجمله بهترین اعمال در شب دهم ذی‌الحجه، زیارت امام حسین (ع) است که اگر مقدور بود، مزار مطهر از نزدیک زیارت شود و اگر ممکن نبود، زیارت عاشورا خوانده شود.

همچنین خواندن دعای «یَا دائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیَّةِ» از اعمال پر خیر و برکت این شب مبارک است.

اعمال روز عید قربان

روز دهم ذی الحجه برابر با روز عید قربان است که در بزرگداشت آن تأکید شده است. برای این روز چند عمل توصیه شده است:

اول:

غسل؛ در این روز مستحب مؤکد است که انسان غسل کرده و خود را از پلیدی‌ها دور کند. البته بعضی از علما غسل روز عید قربان را واجب عنوان کرده‌اند.

دوم:

نماز عید قربان؛ نماز این روز مانند نماز عید فطر خوانده می‌شود. البته مستحب است در عید قربان بعد از اقامه نماز، از گوشت قربانی شده در راه خدا، خورده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید