اعطای نشان اصالت غذای ایرانی به مراکز گردشگری

    کد خبر :35093

معاون گردشگری کشور گفت: در پایان جشنواره چهارم مشارکت ملی گردشگری نشان اصالت غذای ایرانی به مراکز گردشگری داده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری میراث فرهنگی در چهارمین جشنواره مشارکت ملی گردشگری با رویکرد مهمان نوازی که پیش ظهر روز یکشنبه ۲۱ خردادماه در سالن اجتماعات معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: در پایان سومین جشنواره مشارکت ملی گردشگری که سال گذشته برگزار شد نشان گردشگری حلال و آیین نامه و ضوابط مربوط به گواهینامه گردشگری حلال به برخی واحدها داده شد. امسال نیز رویکرد جشنواره مهمانی ایرانی است و یکی از مرتبط ترین عنصر مهمان نوازی ایرانی که سفره ایرانی بوده و هست، بنابراین قصد داریم در پایان جشنواره نشان گردشگری غذایی به عنوان محصول سفره ایرانی داده شود.

رحمانی موحد در پاسخ به این سوال که نشان گردشگری حلال به برخی از واحدها داده شده و باعث اعتراض برخی دیگر شده گفت: سال گذشته در شهر مشهد از نشان گردشگری حلال رونمایی شد و ما مدعی هستیم که کشور ما عرضه کننده گردشگری حلال است و مرتبط ترین کشور با این حوزه هستیم و به چند واحد اقامتی نیز این نشان را دادیم، از آن به بعد تمام ضوابط و فرمهایی که ضوابط داشته باشند احصا شد و شناخت میدانی انجام گرفت. بعد از عید نیز این جمع بندی تمام شد و کمیته راهبردی صدور گواهینامه حلال، جمع بندی تعرفه ها و موضوعات مربوط به آن را انجام داد. ما معتقدیم که این نشان باید بین المللی شود.

وی با اشاره به اینکه جشنواره در بخش ایده، سفرنامه، فیلم و عکس برگزار می شود، گفت: این جشنواره درست است که در قالب مشارکت ملی برگزار می شود اما همیشه خود را در کنار سایر فعالیت های تخصصی سازمان می بینیم و در زمان دریافت آثار سعی می کنیم هر چه بیشتر ارتباط با ایده های ارسالی داشته باشیم. حتی سال گذشته گفتیم به کسی که بیشترین مشارکت را داشته و بهترین ایده را داده جایزه ویژه تعلق گیرد.

رحمانی موحد ادامه داد: باید بخشی از آثار ارسالی را چاپ کرده و در اختیار عموم قرار دهیم تا بقیه متوجه شوند که چه ظرافت ها و شیوه هایی وجود دارد که یک سفر را تعریف می کند. اما در حوزه عکس بحث مالکیت به وجود می آید و نمی توان همه عکس ها منتشر کرد ولی باید با صاحبان ایده های ارسالی به جشنواره ارتباط برقرار کرده و از آنها استفاده کنیم.

رحمانی موحد درباره اینکه میزان جوایز این جشنواره کاهش پیدا کرده گفت: این جوایز تنهانوعی ایجاد انگیزه بوده است که میزان آن کم نشده بلکه میزانی از آن با صنایع دستی جایگزین کردیم.

معاون گردشگری درباره اقدامات شورای راهبری گردشگری سلامت نیز گفت: با تفاهم چهار دستگاه سازمان نظام پزشکی، میراث فرهنگی، وزارت بهداشت و اتاق بازرگانی تشکیل شده است و اخیرا نیز شورای عالی مناطق آزاد نیز به آن پیوسته است. این شورا در طول سه سال عملکرد خوبی داشته و توانسته در شرایطی که گردشگری سلامت چارچوبی نداشت به آن نظم دهد. در سطح کشور و بازارهای مختلف ۳۳ شرکت در این حوزه فعالیت می کنند که ۱۴ شرکت فاقد «بند ب» بوده است. اما مورد صلاحیت وزارت بهداشت بوده اند ۱۹ شرکت هم «بند ب» دارند. که با پیشنهاد وزارت بهداشت برای اینکه شرکت های فاقد «بند ب» مهلت شش ماهه یا یکساله داده شود موافقت کرده ایم.

وی افزود: اما مشکلی که حوزه گردشگری سلامت دارد این است که در زمانی که ۳۳ شرکت قانونمند فعالیت می کنند در کنارشان عده ای بدون طی کردن مراحل از مرزها آورده و به مراکز درمانی می برند و آنها را به طور غیرقانونی پذیرش می کنند. ما باید از پذیرش غیرقانونی بیماران خارجی جلوگیری کنیم. تاکید ما این است که بیماران خارجی باید به مراکز ساماندهی شده مراجعه کنند، البته ممکن است سیستم بیمارستانی کشور بگوید برای ما فرقی نمی کند بیمار چه کسی است همه را باید پذیرش کنیم این درست است اما منظور ما افرادی است که از راه های غیرقانونی وارد می شوند باید با این افراد برخورد شود تا بتوان گردشگری سلامت را ساماندهی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید