اعتماد عمومی به آمارهای رسمی کاهش یافته است

    کد خبر :35553

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه نظام آماری کشور با همه دستاوردها در مقیاس جهانی در زمره نظامهای سنتی دسته بندی میشود افزود: اعتماد عمومی به برخی آمارها به دلیل وجود تشتت کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیدعلی پارسا در 55 امین جلسه شورای عالی آمار با بیان اینکه نظام آماری کشور با همه دستاوردها در مقیاس جهانی در زمره نظامهای سنتی دسته بندی میشود گفت: نظام فعلی کشور های پیش رو نظام آماری ثبتی است.

پارسا با بیان اینکه در دولت قبل مرکز آمار ملزم به برگزاری سرشماری به صورت 5 ساله شده بود که بایستی لغو شود گفت: بر اساس قانون آمار بایستی سرشماری به صورت دوره های 10ساله انجام شود.

وی‌ در ادامه گفت: در قرن نوزدهم آمارهای سرشماری جمع آوری می شد، در قرن بیستم نمونه گیری و تعمیم نتایج نمونه انجام شد و در قرن بیست و یکم آمار ‘ثبتی مبنا’ جایگزین روش های پیشین می شود که روش «ثبتی مبنا» تا 10 برابر هزینه های جمع آوری آمارها را کاهش می دهد.

پارسا افزود:برای تهیه آمارهای ثبتی مبنا می توان از ریزداده های آماری سازمان ها آمارهای کلی تهیه کرد

وی گفت: برای تهیه آمارهای ثبتی به چهار کد ملی،پستی ،کسب و کار و مسکن نیاز داریم.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: در کشو سوئد حتی در اداره مالیات بحث های جمعیتی هم مطرح است.

پارشا اظهار داشت :ریز داده های آماری می تواند روزانه به سوی مرکز آمار ایران بیاید و آمارها به شکل ماهانه در مرکز آمار ایران ارایه شوند.

وی گفت تهیه سرشماری که پیشتر در دولت قبل پنج ساله بود می تواند 10 ساله شود تا بتوانیم در این مدت به آمارهای ثبتی مبنا هم برسیم.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه اعتماد عمومی به برخی آمارها به دلیل وجود تشتت کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: برخی دستگاه‌ها با توجیهات فراوان، آمار به مرکز آمار نمی‌دهند و حتی آمارهایی که به مراکز بین‌المللی داده می‌شود، چندگانگی دارد، بنابراین پیش‌نویس نظام تهیه و تدوین برنامه ملی آمار تا سال 1400 تهیه شده که باید به تصویب برسد. یکی از اهداف آن، کاهش هزینه‌ اجرایی و افزایش بار پاسخگویی است، بنابراین نظام کیفیت آمار باید مستقر شود.

در این نشست نمایندگان دستگاه ها دیدگاه های خود را در خصوص برنامه ملی آمار که هنوز به تصویب نرسیده است ارائه دادند.

درپایان این نشست چارچوب و ساختار به عنوان فرایند پیش نویس برنامه ملی آمار به تصویب اکثریت اعضا رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید