اعتراض جهانی به جاسوسی اسرائیل

    کد خبر :864611

شرکت اپل به‌عنوان غول فناوری آمریکا از شرکت NSO، وابسته به رژیم صهیونیستی به‌دلیل جاسوسی از کاربرانش به دادگاه شکایت کرده است.

شرکت اپل شکایتی را در ایالات متحده علیه شرکت صهیونیستی NSO Group تنظیم کرده و این شرکت را متهم به استفاده از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس (Pegasus) خود برای هک کردن دستگاه‌های کاربران اپل کرده است. به گزارش وب‌سایت شبکه خبری الجزیره، در یک شکایت حقوقی که به دادگاه فدرال ایالات متحده ارائه شده است، شرکت اپل، NSO را «مزدوران غیراخلاقی قرن بیست و یکم» خوانده است که از فناوری نظارت سایبری برای فعال کردن نقض حقوق بشر استفاده کرده‌اند. این شرکت صهیونیستی اوایل سال میلادی جاری و پس از بررسی رسانه‌های بین‌المللی که نشان داد، جاسوس‌افزار پگاسوس توسط نیروهای امنیتی و دولت‌های مستبد علیه روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر در چندین کشور مورد استفاده قرار گرفته است، خشم و تنفر افکار عمومی را نسبت به‌خود برانگیخت. کریگ فدریگی، معاون ارشد مهندسی نرم‌افزار اپل در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «بازیگران تحت حمایت دولت مانند گروه NSO، میلیون‌ها دلار را صرف فناوری‌های نظارتی پیچیده بدون پاسخگویی مؤثر می‌کنند. این شرایط باید تغییر کند.»

شکایت پس از تداوم داستان واتساپ

شکایت حقوقی اپل هفته‌ها پس از آن صورت گرفت که دادگاه استیناف ایالات متحده حکم داد واتساپ می‌تواند به شکایت خود علیه NSO ادامه دهد و تلاش شرکت خصوصی صهیونیستی برای ادعای مصونیت حاکمیتی را رد کرد، زیرا مشتریان این شرکت سازمان‌های دولتی هستند. در اوایل نوامبر، دولت جو بایدن همچنین تحریم‌هایی را علیه NSO Group به‌دلیل آنچه آن را قادر به «سرکوب فراملی» خواند، اعمال کرد. دولت آمریکا در آن زمان اعلام کرد که این تصمیم را پس از یافتن شواهدی مبنی بر اینکه سازنده نرم‌افزارهای جاسوسی صهیونیستی «برخلاف سیاست خارجی و منافع امنیت ملی ایالات متحده» عمل کرده، گرفته است. با این حال این شرکت صهیونیستی تأکید کرده است که محصولاتش برای ردیابی جنایتکاران و تروریست‌ها طراحی شده و دولت‌هایی که متهم به استفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی این شرکت علیه مدافعان حقوق بشر هستند نیز اتهامات مربوط به تخلف را رد کرده‌اند. یکی از سخنگویان NSO گفت که این شرکت در بیانیه‌ای در پاسخ به این شکایت به دفاع از «حقیقت» ادامه خواهد داد. سخنگوی این شرکت در بیانیه‌ای که با ایمیل به شبکه الجزیره ارسال شده بود، نوشت: «جنایتکاران و تروریست‌ها توانسته‌اند آزادانه در پناهگاه‌های امن فناوری فعالیت کنند و ما هم ابزار قانونی برای مبارزه با آن را در اختیار دولت‌ها قرار می‌دهیم.»

اپل به‌دنبال غرامت و محکومیت

اپل در شکایت خود به‌دنبال غرامت مالی نامشخص و همچنین حکم دادگاه برای ممنوعیت دائمی NSO برای استفاده از سرورها و دستگاه‌های اپل و وادار کردن شرکت به حذف داده‌های هک‌شده قبلی است. در این شکایت آمده است: «با فعالیت‌های مخرب، NSO از محصولات اپل سوءاستفاده و کاربران را زخمی کرده و به کسب‌وکار و حسن نیت اپل آسیب وارد کرده است. محصولات و خدمات مخرب NSO همچنین اپل را ملزم کرده است که هزاران ساعت را برای بررسی حملات، شناسایی آسیب، تشخیص میزان تأثیر و بهره‌برداری و توسعه و پیاده‌سازی تعمیرات لازم اختصاص دهد.» در عین حال شرکت اپل، یک پچ را معرفی کرد که به‌گفته خودش از کاربران در برابر آسیب‌پذیری‌هایی که پیش‌تر توسط NSO مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت، محافظت می‌کند. این شرکت صهیونیستی گفته است که نرم‌افزارهای جاسوسی آن نمی‌تواند بر کاربران آمریکایی تأثیر بگذارد، اما اپل تأکید دارد که دستگاه‌های تلفن همراه برخی شهروندان آمریکایی که می‌توانند از مرزهای بین‌المللی عبور کنند، هک شده است. این شرکت به یافته‌های اخیر مبنی بر اینکه نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس در تلفن‌های ۶ فعال حقوق بشر فلسطینی، ازجمله یک شهروند آمریکایی، مورد شناسایی قرار گرفته است، اشاره کرد.

اپل همچنین اعلام کرد که ۱۰ میلیون دلار و همچنین خسارت احتمالی ناشی از شکایت را به گروه‌هایی که در افشای فعالیت‌های نظارت سایبری کار می‌کنند، اختصاص خواهد داد. ران دیبرت، مدیر آزمایشگاه شهروندی در دانشگاه تورنتو که به افشای برخی از اقدامات NSO کمک کرده است، اپل را به‌خاطر شکایت‌اش از این شرکت صهیونیستی تحسین کرد. دیبرت در بیانیه‌ای که اپل آن را منتشر کرده است، گفت: «شرکت‌های نرم‌افزارهای جاسوسی مزدور مانند NSO Group برخی از بدترین موارد نقض حقوق بشر و اعمال سرکوب فراملی را تسهیل کرده و در عین حال خود و سرمایه‌گذاران خود را غنی کرده‌اند.» شرکت NSO پیش‌تر اعلام کرده بود که نرم‌افزارهای جاسوسی خود را فقط به مشتریان دولتی به‌منظور مبارزه با جرایم جدی و تروریسم می‌فروشد و این شرکت از نزدیک توسط وزارت دفاع رژیم اشغالگر قدس کنترل می‌شود.

هک تلفن همراه فلسطینی‌ها

چندی پیش روزنامه گاردین نوشت که براساس گزارش گروه حقوق بشر FLD مستقر در دوبلین، تلفن‌های همراه ۶مدافع حقوق بشر فلسطینی توسط نرم‌افزارهای جاسوسی پیچیده ساخته شده توسط NSO Group هک شده‌ است. اطلاعات به‌دست آمده مشخص کرد که این هک درماه ژوئیه ۲۰۲۰ رخ داده است. یافته‌های FLD به‌طور مستقل با «اطمینان بالا» توسط کارشناسان فنی در آزمایشگاه «سیتیزن‌لب» و آزمایشگاه امنیتی عفو بین‌الملل، تأیید شده است. این افشاگری انتقادهای بیشتری را نسبت به تصمیم اخیر رژیم صهیونیستی برای مرتبط کردن ۶ مدافع برجسته حقوق بشر فلسطینی به سازمان‌های تروریستی برانگیخت. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل این موضوع را یک «حمله رو در رو» به جنبش حقوق بشر فلسطین و همچنین حقوق بشر در همه جا خوانده و گفتند که به‌نظر می‌رسد این کار نشان‌دهنده سوءاستفاده مقامات رژیم اشغالگر قدس از قوانین جهانی ضدتروریسم است.

همشهری

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید