بازتاب ایران

اسپوتنیک: سانتریفیوژهای پیشرفته تر در نطنز جایگزین می شوند/ آروتزشوا: آمریکا و اسرائیل درباره ایران گفتگو می کنند/ موسسه صلح ایالات متحده: خرابکاری در نطنز کار اسرائیل است/ تایمز اسرائیل: ایران توانایی آسیب زدن به اسرائیل را دارد

    کد خبر :801309

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل خبرگزاری اسپونتیک، کانال آروتز شوا و موسسه صلح ایالات متحده و روزنامه تایمز اسرائیل با تأکید بر موضوعاتی چون سانتریفیوژهای پیشرفته تر در نطنز جایگزین می شوند، آمریکا و اسرائیل درباره ایران گفتگو می کنند، خرابکاری در نطنز کار اسرائیل است، ایران توانایی آسیب زدن به اسرائیل را دارد، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

اسپوتنیک: سانتریفیوژهای پیشرفته تر در نطنز جایگزین می شوند

حادثه روز یکشنبه در تاسیسات هسته ای نطنز توجه رسانه ها را به خود جلب کرد، در این میان یکی از نکات مهم عزم ایران برای جایگزین کردن سانتریفیوژهای پیشرفته تر به جای مدل های قدیمی آسیب دیده است.

خبرگزاری اسپوتنیک در همین باره نوشت: ایران در حال جایگزین کردن سانتریفیوژهای جدید با ظرفیت بیشتر به جای موارد آسیب دیده قدیمی در نطنز است.

در ادامه آمده است: ایران خرابکاری انجام شده در نطنز را به عنوان یک فرصت برای جایگزینی سانتریفیوژهای جدید با چهار برابر ظرفیت تولید نسبت به مدل های قبلی مستقر در نطنز می داند.

همچنین به خروج ایالات متحده از برجام، قانون تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی برای اقدامات متقابل هسته ای توسط ایران، اشاره شده است.

سانتریفیوژ

در پایان این خبرگزاری آورده است: ایران اتهام انجام خرابکاری را متوجه اسرائیل می داند و حق قصاص را بری خود محفوظ می داند.

آروتزشوا: آمریکا و اسرائیل درباره ایران گفتگو می کنند

تغییر در سیاست خارجی آمریکا با روی کار آمدن دولت بایدن باعث تغییر در سیاست این کشور نسبت به ایران و مسئله هسته ای شد، از طرفی روابط آمریکا و اسرائیل را نیز تحت تاثیر قرار داد. ایالات متحده سعی دارد در کنار تلاش برای رسیدن به توافق با ایران، با متحدان منطقه ای خود نیز رابطه حسنه ای داشته باشد.

کانال آروتزشوا درباره این مسئله نوشت: مقامات آمریکایی و اسرائیلی برای دور دوم درباره موضوع ایران گفتگو می کنند.

طبق ادعای این کانال خبری: مقامات ارشد امنیت ملی ایالات متحده و اسرائیل در روز سه شنبه برای گفتگوهای استراتژیک در مورد ایران تشکیل جلسه می دهند.

همچنین آمده است: دور اول این گفتگوها پیرامون برنامه هسته ای ایران برگزار شده است و در این دور که بعد از خرابکاری احتمالی اسرائیل در تاسیسات هسته ای ایران انجام می شود، مسئولین امنیت ملی دو طرف حضور مجازی خواهند داشت.

اسرائیل و آمریکا

در پایان این کانال خبری این طور نتیجه گرفته است که این دور از گفتگوها احتمالاً درباره مسائل منطقه ای مانند: فعالیت های ایران در سوریه و عراق خواهد بود، انفجارهای مکرر در کشتی های ایران و اسرائیلی نیز می تواند یکی دیگر از محورهای اصلی این گفتگوها باشد.

موسسه صلح ایالات متحده: خرابکاری در نطنز کار اسرائیل است

پس از حادثه روز یک شنبه در نطنز یکی از مسائلی که گمانه زنی های فراوانی درباره آن صورت گرفت مسئله شناسایی عامل یا عاملین حادثه بوده است.

از جمله رسانه هایی که به این موضوع پرداخته است موسسه صلح ایالات متحده است که در این باره نوشت: خرابکاری اسرائیلی برنامه هسته ای ایران.

در ادامه آمده است: از سال 2010 اسرائیل به طور گسترده اقدام به خرابکاری در برنامه هسته ای ایران را در پیش گرفته است و حداقل با ده حمله به برنامه هسته ای ایران مرتبط است.

این رسانه حملات اسرائیل به برنامه هسته ای ایران را به دو موج تقسیم کرده است که موج اول از سال 2010تا 2012 و از طریق حمله سایبری و ترور صورت گرفته است و دور دوم از سال 2018 آغاز شده و ترور و انفجار را در دستور کار دارد و توسط موساد اجرا می شود.

برنامه هسته ای

در پایان این موسسه تاکتیک های مورد استفاده اسرائیل در مقابله با برنامه هسته ای ایران را این طور بیان می کند: حملات سایبری، ترورها، انفجارها و حمله ، همچنین اشاره کرده است ایران سعی دارد از تاثیرگذاری این اقدام بر مذاکرات هسته ای جلوگیری کند.

تایمز اسرائیل: ایران توانایی آسیب زدن به اسرائیل را دارد

در اخبار منتشر شده توسط رسانه های مختلف داخلی و خارجی درباره حادثه نطنز یک نکته مشترک دارند و آن این است که ایران حق تلافی از عامل حادثه را برای خود محفوظ می داند و از طرفی اسرائیل را مسئول حادثه می داند.

در همین باره روزنامه تایمز اسرائیل نوشت: مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل هشدار داد ایران توانایی آسیب رساندن به ما را دارد.

وی مدعی است: ایران می تواند آسیب اساسی به اسرائیل وارد کند و اسرائیل برای مقابله با این تهدید نیازمند حمایت ایالات متحده است.

از نظر این مشاور اسرائیلی مهم این است که ایران بخواهد اقدام خود را در چه سطحی انجام دهد. در بالاترین سطح ایران توانایی حمله موشکی به اسرائیل را دارد. در سطوح پایین تر می تواند به کشتی های اسرائیلی، نهادهای خارج از اسرائیل و اتباع اسرائیل آسیب وارد کند.

ایران و اسرائیل

در پایان این روزنامه از تلاش های نتانیاهو برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای گفته است، به نتانیاهو توصیه کرده است از لاف زدن پرهیز کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید