اسپوتنيک؛ ايران، روسيه و کره شمالي در دره جهنم سوريه چه کار مي کنند؟

    کد خبر :55482

اسپوتنيک روسيه در گزارشي ادعاي جالب يک نشريه آمريکايي درباره حضور ايران در دره جهنم سوريه را بررسي کرده است.
مارينا الشعلان در اين تحليل نوشت:
نشريه Free Beacon واشنگتن پست روز چهارشنبه نوشته بود که ايران در حال ساختن موشک هاي بالستيک برد بلند در سوريه است و روسيه و کره شمالي در اين برنامه به ايران کمک مي کنند.
اين نشريه در استدلاهاي خود به مقالات روزنامه اپوزيسيون غيروابسته «زمان الوصل» Zamanalwsl.net اشاره مي کند که اخيرا چند گزارش و عکس از کارخانه اسلحه سازي در سوريه منتشر کرده است.
در متن پيام گفته شده که اين کارخانه اسلحه سازي تحت کنترل مستقيم ايران فعاليت مي کند. کارخانه در حومه شهر طرطوس در منطقه اي تحت عنوان «دره جهنم» واقع شده و نيروهاي امريکايي توانسته اند آن را به عنوان يکي از نقاط کليدي دولت سوريه براي توليد انواع سلاح هاي غيرمتعارف شناسايي کنند.
در متن گزارش آمده است که ايران توليد موشک هاي پيشرفته در سوريه را با اجازه رييس جمهور بشار اسد آغاز کرده است.
مولفين اين مقاله تاکيد دارند که با توجه به تصاوير منتشر شده و تحقيقات انجام گرفته توسط انستيتوي خاورميانه رسانه هاي گروهي، در اين محل موشک هاي برد بلند و موشک هاي بالستيک مدل ام600 توليد مي شود که مشابه موشک هاي «فاتح 110» ايران است.
در اين گزارش همچنين آمده است که کارخانه مذکور يک شعبه در استان حما دارد و در اين محل مواد شيميايي توليد مي کند. علاوه بر اين پايگاه نظامي روسيه و محل خدمت افسران کره شمالي نيز در همين نقطه است.
با اين تفاسير روسيه و کره شمالي از فعاليت هاي اسلحه سازي ايران در «دره جهنم» سوريه حمايت مي کنند.
به گفته نشريه امريکايي، «تخم شر» به معناي واقعي را در «دره جهنم» مي کارند.
خبرگزاري اسپوتنيک در همين رابطه با کارشناسان به گفتگو نشسته است. کارشناسان تاکيد مي کنند که اطلاعات اين نشريه واقعيت ندارد و هدف آن خدشه وارد کردن به همکاري هاي سوريه-ايران-روسيه است. در واقع اينان قصد دارند اذهان عمومي را مشغول کرده و اشتباهات خود را در حمله نظامي امريکا به سوريه لاپوشاني کنند.
باريس دالگوف کارشناس ارشد مرکز مطالعات عرب و اسلامي وابسته به انستيتوي خاورشناسي آکادمي علوم روسيه که دو مرتبه از ابتداي بحران سوريه در قالب هيات بين المللي به سوريه سفر کرده است مي گويد:
تمامي اين اطلاعات از سوي سايت هاي اپوزيسيون راديکال سوريه با هدف تبليغاتي منتشر شده است. تا پيش از اين نيز اپوزيسيون راديکال مطالبي درباره استفاده از سلاح شيميايي و اتهامات بي اساس ديگر در فضاي مجازي پخش کرده است. اگر خاطرتان باشد، ويدئوهاي مونتاژي و ترکيبي تصاوير «کلاه سفيدها» (يا همان نيروهاي دفاع مردمي سوريه) را در حال حمل مصدومين سلاح هاي شيميايي نشان مي داد، در حالي که خود تجهيزات اوليه از جمله ماسک ضدگاز به صورت نداشتند. با اين حال، تمامي اين شواهد غيرواقعي باعث شد که امريکا به پايگاه نظامي هوايي سوريه حمله کند. به عبارتي، اين اتهامات به صورت دوره اي تکرار مي شوند و اين بار هم شاهد همين مساله هستيم.
کارشناسان نظامي و سياست پردازان تاکيد مي کنند که اين اتهامات تاسف برانگيز هستند. از هر زاويه که نگاه کني، چه سياسي، چه نظامي يا انساني جاي تاسف دارد.
اتهاماتي نيز از سوي اپوزيسيون عليه رهبر سوريه مطرح شده بود که گويا يک زندان مخفي زير نظر اسد است و در آن هر روز 50 نفر را اعدام مي کنند.
با اين حال هيچ سند و مدرکي براي اثبات اين اظهارات ارايه نمي شوند. حتي يک سند قابل استناد در دست نيست.
به همين خاطر، زماني که صحبت از انتشار اخبار به ميان مي آيد، بايد تمام اين موارد را در نظر داشت.
زيرا در مطالب سايت اپوزيسون سوريه «زمان الوصل» فقط تصاويري را نشان مي دهند که با ماهواره ثبت شده و به غير از چند ساختمان در يک ميدان، چيز ديگري مشخص نيست.
با اين حال، نشريه مذکور ضمن انتشار اين تصوير مبهم، اتهاماتي را در رابطه با ساخت موشک هاي بالستيک مطرح مي کند، حال آنکه اگر اين موضوع صحت داشت، پيوسته ماشين هاي باري حاوي محصولات محرمانه بايد به اين محل تردد مي کردند.
حتي يک خط توضيح کامل مستند درباره اين پايگاه وجود ندارد.
اين خبرها پس از انتشار در رسانه هاي امريکايي با رنگ و لعاب بيشتر در ساير منابع منتشر شده اند. در واقع هدفشان اين است که حمله بعدي به سوريه و ساختار نظامي بشار اسد را از پيش توجيه کنند. اين هدف اول آنهاست.
هدف بعدي از چنين اظهاراتي اين است که روسيه را با ايالات متحده امريکا در تقابل قرار بدهند. زيرا در اين خبرها روسيه را با کره شمالي در ارتباط قرار داده و هر دو کشور از ايران که مشغول ساخت موشک بالستيک است، حمايت به عمل مي آورند. در واقع مي خواهند ايران، روسيه، کره شمالي و سوريه را در يک خط کنار هم قرارداده و از آنها غولي بسازند که در حال ساخت سلاح موشکي براي حمله به امريکا و غرب است. چهار کشوري را به عنوان متجاوز معرفي مي کنند که بايد از اين پس مجازات شده و دستشان قطع شود. در واقع امريکا با اين کار به سياست هاي ضد روسي، ضدسوري و ضدايراني خود ادامه مي دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید