استمرار تشنگی غیزانیه علی رغم همه وعده های توخالی/ چرا باید نگران تکرار حوادث خرداد سال گذشته در غیزانیه بود؟

    کد خبر :807516

اگر تا همین یک سال گذشته نام غیزانیه برای بسیاری از مردم ایران نامی نا آشنا و غریب بود، حالا دیگر کمتر کسی را می توان یافت که حداقل یک بار نام غیزانیه را نشنیده باشد؛ بخشی در شهرستان اهواز که علی رغم همه توانمندی ها در زمینه دست رسی با آب شرب با مشکلاتی جدی رو به رو بوده و رو به هست.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- غیزانیه نام یک بخش از بخش‌های شهرستان اهواز در استان خوزستان و نیز دهستانی به همین نام در این شهرستان است.
غیزانیه در واقع بزرگترین بخش شهرستان اهواز است و در قسمت شرقی مسیرهای اهواز به ماهشهر، رامشیر، رامهرمز و هفتکل قرار دارد.

منطقه ای در نزدیکی مرکز استان خوزستان که علاوه بر واقع شدن شرکت‌های نفت و گاز کارون و مارون، شرکت ملی حفاری ایران، پتروشیمی مارون و پتروشیمی رازی همچنین مسیر ترانزیت بنادر ایران در مجاورت آن قرار دارند و همه مسائل به این بخش اهمیت ویژه ای داده است.

علی رغم توانمندی ها و جایگاه ویژه بخش غیزانیه در اقتصاد استان خوزستان و چه بسا اقتصاد ملی، چند سالی هست که این بخش از شهرستان اهواز با مشکلاتی جدی در تأمین آب شرب رو به رو است.

درست سال گذشته و در چنین ایامی بود که خبر اعتراض سراسری مردم در بخش غیزانیه رسانه ای شد و مردم روستاهای بخش غیزانیه که عمدتاً از نعمت آب آشامیدنی خانگی و گاز شهری بی بهره بودند در اعتراض به نبود حداقل امکانات رفاهی دست به اعتراض زدند.

به صورت مشخص و در تاریخ 4 خرداد 1399 مردم این مناطق در اعتراض به نبود امکانات زیرساختی نظیر آب آشامیدنی سالم، جاده اهواز امیدیه را مسدود کردند و این اتفاق باعث اختلال برای بسیاری از خودروهای سبک و سنگین عبوری شد؛ اقدامی که با واکنش مأموران پلیس رو به رو شد و تنش ها را در منطقه افزایش داد.

پس از حواشی به وجود آمده در آن زمان، بسیاری از مسئولان ارشد کشور اعم نهادهای دولتی و فرادولتی و به ویژه جمعی از نمایندگان مجلس یازدهم مصمم شدند تا با ورود به مسئله برای همیشه مشکل آب آشامیدنی مردم غیزانیه را مرتفع کنند.

مستند به اخباری که سال گذشته رسانه ای شد مسئولان محلی و نیز ملی مدعی شدند که بر اساس تلاش های آنها و اعتباراتی که برخی نهادهای ملی مثل وزارت نفت به میان آورده اند، طرح آب رسانی به روستاهای بخش غیزانیه به سرعت تمام خواهد شد.

به طور مثال محمد صادق حقیقی- مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان شامگاه چهارشنبه 8 خرداد 1399 در گفتگو ویژه خبری شبکه خوزستان گفت: طرح آبرسانی به بخش غیزانیه اهواز در کمتر از سه هفته آینده به بهره برداری می‌رسد.

این مقام مسئول همچنین در تاریخ 17 خرداد سال گذشته و در اظهاراتی دیگر با اشاره به حل کامل مشکل آب در غیزانیه به رسانه ها گفت: خوشبختانه آب منطقه غیزانیه به بهره برداری و در مدار قرار گرفت به طوری که ما ۱۰ تا ۱۲ روز زودتر هم از موعد مقرر این پروژه را به اتمام رساندیم که با اجرای این این دو طرح آبرسانی به غیزانیه خط لوله ۲۵ کیلومتری با قطر ۶۰۰ میلی متر تا ایستگاه سفیره برای آبرسانی به این منطقه احداث می‌شود که با راه اندازی این بخش ۸۰ درصد مشکل آب غیزانیه برطرف شد.

مدیر عامل آبفای استان خوزستان اضافه کرد: ۷ روستا هم فاقد شبکه آبرسانی بودند که ۴۳ کیلومتر خطوط لوله آب برای این روستا‌ها کشیده شد که این روستا هم وارد مدار لوله کشی آب شدند.

علی رغم همه وعده و وعیدهایی که سال گذشته در مورد حل کامل بحران آب شرب در این منطقه از زبان مسئولان استانی و ملی داده شد، بررسی ها نشان می دهد که هنوز مشکلاتی جدی در این حوزه وجود دارد و کار به جایی رسیده که مردم غیزانیه دوباره و در اعتراض به وعده های عملیاتی نشده به خیابان ها آمده اند.

توضیح بیشتر اینکه در روز شنبه مورخ 18 اردیبهشت ماه سال جاری اهالی ۶ روستای بخش غیزانیه در پی کمبود و عدم کیفیت آب شرب خود مقابل ساختمان شرکت آب و فاضلاب خوزستان در اهواز تجمع کردند.

این روستاییان که عمدتاً اهل روستاهای روزنه، هوره سید یوسف، شریفیه، ابوکبیریه، غدیر حبسه و مدینات از بخش غیزانیه و دهستان مشرحات هستند معتقدند که جریان و فشار آب شرب در دسترس آنها اصلاً قابل بهره برداری نیست و وعده های مسئولان نیز برای حل مشکلشان علی رغم گذشت ماه ها هنوز راه به جایی نبرده است.

یکی از اهالی غیزانیه که در اعتراض مورد اشاره نیز حضور داشته در نقل قولی جالب به ایلنا گفته است: حدود ۸ ماه گذشته و هنوز خبری از پمپ جدید نشده است. متأسفانه وقتی مسئولین قصد بازدید از روستاها را دارند ترفندهایی برای نشان دادن آب شرب پایدار به کار می‌برند به‌طور مثال اگر مسئولی قصد بازدید از روستای روزنه را دارد آب ۵ روستای دیگر را قطع می‌کنند تا آب در روستای مذکور پایدار شود.

این روستاییان همچنین بیان کرده اند: نوبت آب ۶ روستا از شنبه تا سه‌شنبه از ساعت ۷، ۸ صبح تا بعدازظهر و کمتر است، شاید سرجمع در طول هفته ۱۵ ساعت آب داشته باشیم.

مستند به آنچه مورد اشاره قرار گرفت، داستان بحران آب در غیزانیه هنوز ادامه دارد و آن همه وعده و وعید و ورود نهادهای مختلف برای حل مشکل نتوانسته است مشکل را به صورت اساسی در این منطقه از کشورمان حل کند.

واقعیتی که بیم داریم در صورت عدم توجه جدی مسئولان رفته رفته به تکرار تنش و بحران هایی همچون سال گذشته در استان خوزستان شود و به همین دلیل لازم است هر چه سریعتر نسبت به حل آن اقدامی اساسی و جدا از هر گونه شعار و وعده های بی سرانجام صورت پذیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید