استفاده از کیف‌های سنگین عامل انحراف ستون فقرات دانش‌آموزان

    کد خبر :384196

یک متخصص ارتوپد، گفت: استفاده از کوله‌های سنگین بالانس و تعادل ستون فقرات را به‌هم زده و موجب ایجاد انحراف در ریز مهره‌های کمر می‌شود.

رضا زندی عضو هیت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در رابطه با عوارض استفاده از کوله‌پشتی‌های سنگین برای دانش‌آموزان، اظهارداشت: متاسفانه امروزه دانش‌آموزان و کودکان فعالیت بدنی کافی و ورزش نداشته و عضلات ضعیفی نیز دارند.

وی با بیان اینکه استفاده از کوله‌پشتی‌های سنگین موجب آسیب به کمر و ستون فقرات دانش‌آموزان می‌شود، توضیح داد: استفاده از کوله‌های سنگین بالانس و تعادل ستون فقرات را به‌هم زده و موجب ایجاد انحراف در ریز مهره‌های کمر می‌شود.

زندی با اشاره به عوارض انحراف در ستون فقرات توضیح داد: این انحراف در کوتاه مدت موجب دردهای عضلانی شده و در دراز مدت نیز عوارضی همچون بیرون‌زدگی دیسک را به‌دنبال خواهد داشت.

این متخصص ارتوپد ادامه داد: به‌علاوه استفاده از کوله‌پشتی‌های سنگین موجب متمایل شدن فرد به یک سمت و بروز عوارضی همچون گرفتی و کوتاهی عضله خواهد شد.

زندی با بیان اینکه دانش‌آموزان تا حد امکان از کوله‌پشتی‌های استاندارد استفاده کنند، تصریح کرد: توصیه می‌شود که افراد کوله‌پشتی‌ها و کیف‌های خود را سنگین نکرده و تنها لوازم ضروری را با خود حمل کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر دانش‌آموزان سعی کنند کوله‌پشتی‌ها را مدت زمان کوتاهی بر روی دوش خود نگه دارند و در سرویس یا ماشین کیف‌ها را روی دوش خود نگذارند.

این متخصص ارتوپد، وجود غربالگری در مدارس را برای بررسی سلامت ستون فقرات دانش‌آموزان ضروری دانست و عنوان کرد: باید در مدارس طرح غربالگری برای بررسی مشکلات ستون فقرات و انحرافات مهره‌ای دانش‌آموزان وجود داشته باشد تا وجود هرگونه مشکل در دانش‌آموزان شناسایی شود.

زندی، مراجعه به پزشک را اولین قدم در درمان انحرافات ستون فقرات و دردهای عضلانی خواند و تصریح کرد: درصورتی که دانش‌آموزان یا افراد عادی با دردهای عضلانی در ناحیه گردن و کمر مواجه شدند، باید به پزشک مراجعه کرده و با انجام حرکات ورزشی، کششی و تغییر در عملکردهای روزانه نسبت به درمان خود اقدام کنند.

وی توضیح داد: وجود غربالگری ستون فقرات موجب شناسایی انحرافات پهلو و پشت شده و از انحرافات شدید مهره‌ها یا از عمل جراحی نیز جلوگیری می‌کند.

این متخصص ارتوپد با اشاره به لزوم تغییر رفتار و عادت‌های روزانه برای حفظ سلامت ستون فقرات و مهره‌ها خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از این گونه انحرافات و آسیب‌ها دانش‌آموزان و افراد عادی باید در استفاده طولانی مدت از تلفن همراه، کامپیوتر و رانندگی‌های طولانی مدت پرهیز کرده و تا حد امکان سر خود را پایین نگه ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید