استاندار: چالش کم آبی سمنان با منابع شمال و جنوب رفع شود

    کد خبر :481758
کم آبی سمنان

استاندار سمنان گفت: نفت و آب انفال الهی‌اند و همه مردم ایران باید از آن بهره‌مند شوند.

علیرضا آشناگر در سفر به شهرستان سرخه در سومین روز از دهه فجر ضمن افتتاح ۵۴ پروژه عمرانی در این شهرستان از کم‌آبی به‌عنوان مهمترین چالش پیش روی استان سمنان نام برد و اظهار کرد: نیاز آبی استان‌های کم‌آب باید از طریق منابع آب دریاها تأمین شود.

وی با بیان اینکه چالش بزرگ شهرستان سرخه نیز مانند کل استان، مشکل کم آبی است ادامه داد: این مشکل باید با استفاده از منابع آبی شمال و جنوب که از انفال الهی بوده و به همه آحاد ایرانیان تعلق دارد مرتفع شود چرا که منابع طبیعی مثل نفت و آب در شمار انفال محسوب و همه مردم کشور باید از آن بهره‌مند شوند.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان با اشاره به برنامه‌های نظام برای رفع مشکل کم‌آبی در برخی استان‌ها و تأمین آن از دریاهای جنوبی و شمالی کشور گفت: این مهم با تلاش و همت نمایندگان و از جمله نمایندگان استان در حال پیگیری است.

آشناگر با بیان اینکه ناکارآمد جلوه دادن دولت امروز ناکارآمد نشان دادن نظام است اضافه کرد: همان‌گونه که رئیس‌جمهور نیز تاکید کردند همه مسؤولان باید با تمام توان کار کرده تا بر مشکلات فائق بیاییم.

استاندار سمنان از سرخه به عنوان یک منطقه با ظرفیت‌های بالقوه یاد کرد و گفت: شهرستان سرخه که مساحت بالایی از استان را در بر گرفته از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است. قرار گرفتن بر سر کریدور شرق به غرب فرصت کم‌نظیری در حوزه گردشگری برای این شهرستان فراهم کرده است.

وی از وجود معادن فراوان و متنوع به عنوان دیگر پتانسیل مهم این شهرستان نام برد و بیان کرد: در چهار دهه اخیر صنایع خوبی هم در این شهرستان استقرار یافته است که باید با بکارگیری تسهیلات دولتی و مهم‌تر از آن، با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی، تقویت شوند.

آشناگر با بیان اینکه سرخه امروز به جایی رسیده است که باید انتخاب کند، کدام صنعت به توسعه آن کمک خواهد کرد به تنوع معدنی در این شهرستان پرداخت و اضافه کرد: ایجاد زیرساخت‌های معدنی و جلوگیری از خام فروشی یکی از موارد مهمی است که باید در این شهرستان پیگیری و دنبال شود.

به گزارش ایسنا، مویدی‌زاده، فرماندار سرخه نیز در آئین افتتاح همزمان این پروژه‌ها که با حضور استاندار برگزار شد اظهار کرد: امسال در دو مرحله و در هفته دولت و دهه فجر در مجموع پروژه‌هایی به ارزش ۵۵۰ میلیارد ریال افتتاح شده که ۵۴ پروژه آن با اعتباری ۲۵۰ میلیارد ریالی امروز در سومین روز دهه فجر به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه سرخه از نظر معادن و طیور در رتبه اول استان قرار دارد گفت: این شهرستان به واسطه بهره‌مندی از معادن غنی می‌تواند از نظر استقرار صنایع تبدیلی و توسعه فرآوری با هدف جلوگیری از خام‌فروشی‌ها نقشی محوری ایفا کند.

وی از برنامه‌ریزی برای ورود اولین قطار گردشگری به روستای تاریخی بیابانک در این شهرستان خبر داد و گفت: صنعت گردشگری می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. daneshmand گفت:

    سطح دریای خزر ۳۷۰ میلیارد متر مربع است
    فرار است دویست میلیونمتر مربع به کویر مرکزی منتقل شود
    اگر صد سال هرسال یک میلیارد مترمکعب منتقل شود
    میشود یکصد میلیارد متر مکعب
    یعنی در صد سال ۳۰ سانتیمترسطح دریای مازندران افت میکند
    این درحالیست که به گفته دانشمندان سطح دریای خزر در حال رشد است و “دانشمندان، از جمله «گ. تیتارنکو» علت آنرا نه رشد حجم آب بلکه رشد زمین دریا می‌دانند. تیتارنکو تخمین می‌زند که این رشد تا ۲۰۰ سال آینده ادامه خواهد داشت و احتمال دارد تا نیمه دوم قرن بیست و یکم سطح آب ۴۰ متر رشد کند. این امر کشورهای ساحلی را برآن داشته که کمتر در نزدیکی ساحل دریا سرمایه‌گذاری کنند”ویکیپدیا

    یعنی در پنجاه سال اینده ساری بابلسر امل نور چالوس تنکابن بزیر اب فرو میروند وبرای مقابله با ان نیاز است
    سالیانه ۳۰۰ میلیارد متر مکعب از دریا بداخل ایران منتفل کنیم تا خطه شمال بزیر اب نرود

دیدگاهتان را بنویسید