از گلاب و خواص درمانی آن غافل نشوید

    کد خبر :905715

در میان همه عرقیجات موجود در بازار که مورد استفاده مردم قرار می گیرد، برای گلاب باید جایگاه ویژه ای در نظر گرفت؛ محصولی پرطرفدار با کاربردها و خواص درمانی فراوان که در ادامه درمورد آن بیشتر خواهید خواند.

بازتاب- گلاب با تقطیر گلبرگ‌ها با بخار ایجاد می‌شود. آب گل رز معطر است و گاهی اوقات به‌عنوان یک رایحه طبیعی ملایم به‌عنوان جایگزینی برای عطر‌های پر از مواد شیمیایی به کار می‌رود.

فصل بهار بهترین زمان برای چیدن گل محمدی و تهیه گلاب از آن می باشد. گلاب رایحه خوشی دارد و از آن در صنعت عطرسازی استفاده می شود. هم چینین فواید سلامتی بالقوه زیادی دارد که در این بخش به آن می پردازیم. 

انواع گلاب

قبل از پرداختن به خواص گلاب بهتر است با انواع آن آشنا شویم:

گلاب سنگین:

در 100 میل لیتر از این گلاب 35 میلی گرم اسانس وجود دارد.

گلاب سبک :

در100 میلی لیتر از این گلاب 15 میلی گرم اسانس وجود دارد.

گلاب دو آتشه :

برای تهیه گلاب دو آتشه پس از یکبار تقطیر و گلاب گیری روی گل های دیگ، گلاب به دست آمده قبلی را می ریزند.

گلاب سه آتشه:

برای تهیه گلاب سه آتشه بر روی گلاب دو آتشه گل تازه ریخته و دوباره تقطیر می کنند.

گلاب پس آب :

برای تهیه گلاب پس آب به گل های دیگ بعد از یکبار گلاب گیری آب اضافه می کنند.

ایران مبدا تولید گلاب

ایرانیان از نخستین کسانی هستند که از گذشته‌های دور به ویژگی‌های خوراکی و درمانی گل سرخ پی برده‌اند. طبق گزارش ابن خلدون در قرن ۸ و ۹ میلادی گلاب یکی از اقلام مهم تجاری ایران بوده‌است که از طریق جاده ابریشم به هند و چین صادر می‌شده‌است. طبق اسناد بین‌المللی، مبدأ تولید گلاب، ایران ذکر شده‌است.

معروف‌ترین گلابی نیز که در تاریخ به آن اشاره شده‌است گلاب جوری است که در بسیاری از کتب تاریخی از جمله العبره ابن خلدون سفرنامه ابن بطوطه و فارسنامه ناصری اشاره کرد و همگی محل تولید ان را ولایت اردشیر خوره در جنوب ایران ذکر کرده‌اند و جور همان معرب شده شهر گور مرکز اردشیر خوره و پایتخت ساسانیان و فیروزآباد امروزی در استان فارس است و امروزه هم در میمند فارس و در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر تاریخی گور سالیانه بیش از ۱۲ هزارتن گلاب تولید می‌شود.

بنابر بر اساس اسناد تاریخی خاستگاه اصلی تولید گلاب در ایران استان فارس و شهر تاریخی گور و بخش میمند بوده‌است. اما امروزه شهرستان کاشان با بخش‌های قمصر و نیاسر بیشترین کارگاه‌های تولید گلاب را در خود جای داده‌است.

براساس مدارک جدید، ایرانیان اولین قومی بودند که از گل سرخ، اسانس و گلاب را به روش تقطیر به دست آوردند و سپس این فن را به سایر نقاط دنیا انتقال دادند. ابن سینا دانشمند بزرگ ایرانی، تحقیقات وسیعی در مورد استخراج اسانس‌ها به روش تقطیر داشته‌است.

امروزه نیز ایران به دلیل دارا بودن ماده اولیه مناسب از نظر کمیت و کیفیت محصول یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گلاب در جهان می‌باشد. عطر و گلاب گلسرخ ایران به علت شرایط مناسب آب و هوایی، از مرغوبیت خاصی برخوردار بوده و از شهرت جهانی برخوردار است.

گلاب اصل

گلاب اصل، بوی مطبوع گل محمدی می دهد و فاقد بوی ترشیدگی است و رنگ آن شفاف، روشن، بدون رسوب است و طعم آن سنگین و کمی مایل به تلخی است. مرغوب ترین گلاب مربوط به شهر های کاشان و میمند فارس است.

طبع گلاب

گلاب یکی از پر مصرف ترین عرقیات می باشد که طبیعت گرم ومعتدل دارد و به دلیل خواص و طبیعت ویژه ای که دارد، برای تقویت قلب، کبد، معده و اعصاب مفید است. طبیعت انواع گلاب ها گرم و معتدل است و طبع گلاب سه آتشه، دو آتشه، درجه یک، درجه دو و پس آب، به ترتیب از گرمی به خنکی می رود.

مضرات گلاب

گلاب معمولا عارضه خاصی ندارد اما ممکن است، سبب بروز حساسیت های پوستی مانند سوزش، خارش و قرمزی پوست شود.

نحوه مصرف گلاب

گلاب را می توان به صورت موضعی روی پوست مالید و همچنین برای اثرگذاری بیشتر می توانید آن را با یک روغن طبیعی مانند روغن نارگیل ترکیب کنید . برای تهیه دمنوش گلاب می توان از گلاب و یا گلبرگ های گل سرخ استفاده کرد، این دمنوش عالی موجب هیدراتاسیون بدن شده و ناراحتی های گوارشی و گلودرد را تسکین می دهد .

فواید گلاب

گلاب فواید درمانی بیشماری دارد که در اینجا سعی می کنیم به طور اجمالی به  آن ها اشاره کنیم.

تسکین سوزش پوست

یکی از بزرگ‌ترین فواید گلاب خواص ضدالتهابی قوی آن است. این ویژگی‌ها می‌توانند به درمان ناخوشی‌های متعدد، هم درونی و هم بیرونی، کمک کنند. هم چنین آلوئه‌ورا ممکن است به تسکین سوزش اگزما و یا روزاسه کمک کند. ​

درمان گلودرد

گلاب یک آنتی بیوتیک طبیعی است و خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی و گلودرد می شود.

کاهش قرمزی پوست 

هزاران سال است که از گلاب به‌عنوان یک محصول زیبایی استفاده می‌شود، بنابراین جای تعجب نیست که آن می‌تواند رنگ چهره شما را بهبود بخشیده و قرمزی پوست شما را کاهش دهد. خواص ضدباکتریایی ممکن است به کاهش آکنه کمک کند. خواص ضدالتهابی می‌تواند قرمزی پوست را کاهش دهد. ​

بهبود بینایی و رفع خستگی چشم

برای بهبود بینایی می توانید از گلاب اصل به عنوان قطره چشمی استفاده نمایید. گلاب سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری های چشمی مانند دژنراتیو ماکولا و آب مروارید می شود. گلاب سبب رفع خستگی چشم شده و برای افرادی که ساعات طولانی را در مقابل یک کامپیوتر برای کار می گذرانند مفید است.

درمان عفونت‌ها

گلاب خواص ضدعفونی‌کننده قدرتمندی دارد که می‌تواند از عفونت‌ها جلوگیری کند و آن‌ها را درمان کند. به همین دلیل، گلاب اغلب در انواع درمان‌های طبیعی و دارویی وجود دارد. یک مطالعه حتی کشف کرد که وقتی از گلاب در قطرات چشم برای درمان ورم ملتحمه استفاده می‌شود، خواص ضدعفونی و ضد درد آن به درمان بیماری چشمی کمک می‌کند. ​

درمان مشکلات دستگاه گوارش

گلاب جریان صفراوی را افزایش داده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند و سبب درمان مشکلاتی مانند نفخ، معده درد، زخم معده می شود. گلاب برای درمان ریفلاکس موثر است.

بهبود حالت روحی و ضد استرس

گلاب می‌تواند خواص ضدافسردگی و ضد اضطراب قوی داشته باشد. یک مطالعه و تحقیقی در سال ۲۰۱۱ کشف کرد که عصاره گلبرگ‌ها می‌تواند سیستم عصبی مرکزی را در موش‌ها تسکین دهد. این منجر به اثرات ضدافسردگی و ضد اضطرابی آن شد. ​در واقع گلاب در بدن مانند دیازپام عمل می کند و سبب آرامش می شود.

کاهش فشار خون

گلاب خواص ضد التهابی دارد و سبب کاهش فشار خون بالا و تقویت قلب و پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی می شود.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

یک پروتئین به نام آمیلوئید بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد و باعث آلزایمر می شود. گلاب بازدارنده عملکرد آمیلوئید است وبخور گلاب آن از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر پیشگیری می کند.

تسکین سردرد

گلاب و اسانس گل رز به طور معمول در آروماتراپی برای تسکین سردرد استفاده می‌شوند. این امر ممکن است به دلیل اثرات تنش‌زدایی بحث شده در بخش بالا باشد. یک مطالعه منبع موثق را کشف کرد که بخار گلاب می‌تواند سردرد را تسکین دهد. گزینه دیگر استفاده از کمپرس آغشته به گلاب به مدت ۴۵ دقیقه برای نتایج مثبت است. ​

رفع بی خوابی

در مطالب مختص درمان بی خوابی در بخش سلامت نمناک هم به اثر خواب آور گلاب اشاره داشتیم و دانستید که برای رفع اختلالات خواب و درمان بی خوابی ، گلاب مصرف کنید و یا رختخوابتان را به گلاب آغشته نمایید .

خاصیت ضدپیری

گلاب اغلب در محصولات زیبایی یافت می‌شود که هدف آن‌ها کاهش چین‌وچروک است. این به این دلیل است که ممکن است در واقع اثرات ضد پیری داشته باشد. این روش علاوه بر تسکین دادن پوست آزرده، ممکن است ظاهر چین‌وچروک‌ها را وقتی که به‌صورت موضعی به کار می‌روند، کاهش دهد. ​

درمان آفت دهان

برای درمان آفت دهان و تقویت لثه هایتان مقدار کمی گلاب مصرف نمایید.

درمان خشکی مخاط و خون ریزی

غرغره کردن گلاب برای افرادی که بر اثر گرم مزاجی به خشکی مخاط و خون ریزی دچار هستند، مفید است و سبب کاهش التهابات و سرخی حلق، لوزه ها، کام و حنجره می شود.

درمان تب

مصرف گلاب خنک و پاشویه با گلاب تب را کاهش می دهد. نواحی گرمی مانند کبد را با پارچه آغشته به گلاب خنک کنید.

بهبود بیماری های چشمی

گلاب دارای خواص ضد عفونی کننده قدرتمندی است که می تواند از بروز عفونت جلوگیری کند به همین دلیل گلاب موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری های چشمی مختلف مانند خشکی چشم و آب مروارید و در قطره های چشمی برای درمان موارد ورم ملتحمه استفاده می شود. همچنین خاصیت ضد التهابی و خنک کنندگی که این مایع شگفت انگیز دارد برای درمان پف زیر چشم نیز موثر است .

تقویت لثه

برای افزایش استحکام و تقویت لثه، گلاب را در دهان نگه دارید و قرقره کنید. گلاب سبب از بین رفتن آلودگی ها و باکتری ها در دهان می شود.

درمان بیماری های پوستی

گلاب دارای ویتامین های A,C,E,B است و ترکیبات آنتی اکسیدانی است و موجب سبب قوی و نرم شدن سلول های پوست و درخششی سالم می شود. گلاب PH پوست را متعادل می کند و چین و چروک را کاهش می دهد . مصرف گلاب به صورت موضعی برای درمان اگزما ، التهاب پوستی و آکنه ، بریدگی ها ، زخم ها و آفتاب سوختگی نیز مفید است.

رفع خستگی

برای افزایش نشاط و کاهش خستگی بدن گلاب خنک را بنوشید. برای تقویت قوای عمومی بدن و تجدید انرژی در بدن از گلاب استفاده نمایید.

مفید برای مجاری تنفسی

گلاب نرم کننده و لینت دهنده مجاری هوایی و گلو و حلق است و در کل برای مجاری هوایی و ریه ها مفید است بنابراین افرادی مانند مداحان و خوانندگان، آموزگاران، قاریان که در شغلشان زیاد از حنجره خود استفاده می کنند، می توانند از گلاب استفاده نمایند.

درمان سوزش ادرار

اگر سوزش ادرار به دلیل گرمی مزاج یا افزایش ماده صفرا در خون و ادرار باشد گلاب برای سوزش مجاری ادراری مفید است.

خواص گلاب برای رحم

گلاب و روغن گل سرخ به تنظیم دوره ها، کاهش علائم PMS کمک می کند و رحم را سالم و عاری از ترشحات، فیبروم ها و تومورها نگه می دارد.

رفع بوی بد دهان

برای رفع بوی بد دهان از گلاب به عنوان دهانشویه استفاده کنید تا نفس شما تازه و خوش بو شود.

فواید گلاب برای تقویت مو

گلاب با بهبود گردش خون ، رشد و سلامت مو را تقویت و به نرم کردن مو ، کنترل شوره و التهاب کمک می کند.

مفید برای لب

گلاب سرشار از ویتامین A و C می باشد. ویتامین A برای ترمیم بافت پوست لب بسیار مؤثر است و ویتامین C با تولید کلاژن به محکم بودن ساختار لب کمک می کند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید