از کندی گسترده اینترنت تا اختلال در شبکه های اجتماعی؛ آیا اجرای فیلترینگ چینی در ایران آغاز شده است؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۱۲
    کد خبر :933319
کندی سرعت اینترنت در منطقه سعادت آباد

در جدول بالا متوسط سرعت دانلود و آپلود اپراتور همراه اول در ساعات مختلف شبانه روز نمایش داده شده است – منطقه سعادت آباد تهران

سرعت کند اینترنت در ایران ماه‌هاست که بین کاربران ایرانی دهان‌به‌دهان می‌چرخد، هرچند‌ عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نه‌تنها زیر بار این موضوع نمی‌رود که دیروز در حیاط دولت در ادعایی عجیب اعلام کرده که سرعت اینترنت بیشتر شده است! او با بیان اینکه سرعت اینترنت افزایش یافته است، از میزان دقیق افزایش سرعت اینترنت ابراز بی‌اطلاعی کرده و آن را به‌طور متوسط حدود ۲۷ مگابیت بر ثانیه اعلام کرد.

با‌این‌حال کاربران ایرانی نه‌تنها از تجربه‌ای متفاوت با ادعای وزیر ارتباطات حرف می‌زنند که به‌تازگی برخی کاربران گزارش داده‌اند که در صورت خروج از تلگرام، اینستاگرام، توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی خارجی، ورود دوباره به حساب کاربری‌شان بسیار مشکل شده است؛ زیرا کد تأیید ورود برای آنها پیامک نمی‌شود.

آرین اقبال کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و شبکه‌های کامپیوتری درباره مشکل دسترسی به اینستاگرام در ایران، می‌گوید:

این موضوع را نمی‌توان به کاهش سرعت اینترنت ارتباط داد؛ چرا که اگر کاهش سرعت در نظر گیریم، کل پهنای باند پایین می‌آید در صورتی که الان این مشکل را تنها روی اینستاگرام و یک سری سرویس‌هایی مثل گیت‌هاب می‌بینیم.
این امر نشان می‌دهد که یک اختلال عمدی در کار است.

همه این موارد نشان از سیستم پیچیده‌ای است که این سیستم رفتاری شبیه سیستم فیلترینگ چین است.

اولین نشانه‌های اجرای آزمایشی فیلترینگ هوشمند

کارشناسان علت کاهش سرعت اینترنت را به احتمال قوی اجرای گسترده پروژه فیلترینگ هوشمند می‌دانند. طرحی که در دولت‌های گذشته زیرساخت آن فراهم شده و حالا به نظر می‌رسد در دولت ابراهیم رئیسی به مرحله آزمایش و اجرای سراسری رسیده است.

ممانعت از ارسال کد تأیید پیام‌رسان‌های خارجی از نظر کارشناسان یکی از نشانه‌های اجرای آزمایشی فیلترینگ هوشمند است.

شرق

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید