رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر تشریح کرد

از سرانجام طرح ملی “ایمنی و سلامت مسافران نوروزی” تا برنامه حضور در مناطق زلزله زده کرمانشاه

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ ۱۲:۱۶
    کد خبر :254367

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با تشریح طرح ملی “ایمنی و سلامت مسافران نوروزی” در طول ایام نوروز از مشخص شدن برنامه‌های این سازمان برای لزوم حضور دوباره در مناطق زلزله زده کرمانشاه تا پایان فروردین ماه جاری خبر داد.

مسعود حبیبی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد برگزاری طرح ملی “ایمنی و سلامت مسافران نوروزی” در طول ایام تعطیلات نوروز از سوی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر اظهار کرد: جمعیت هلال احمر در ایام نوروز هر ساله دو طرح را برگزار می‌کند. یکی طرح ملی “امداد و نجات” است که از سوی سازمان امداد و نجات اجرا می‌شود و در بیش از 1000 پایگاه دائمی و موقت روزانه بیش از 7000 امدادگر و نجاتگر خدمت می‌کند و دیگری هم طرح ملی “ایمنی و سلامت مسافران نوروزی” را هم برگزار می‌کنیم که یک طرح بشردوستانه است و با مشارکت 20 هزار نفر از جوانان جمعیت هلال احمر برگزار می‌شود.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر اضافه کرد: پایه و اساس این طرح اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است و جوانان در 700 پست ایمنی و سلامت در ورودی شهرها خدمت رسانی می‌کنند. علاوه بر آن در 300 پست سیار و در قالب طرح سحاب در تفرجگاه‌ها، پارک‌ها و اماکنی که مردم حضور دارند خدمات ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح گفت: یکی از محورهای این طرح، سلامت است و در تمام پست‌هایی که دایر شده در مورد سلامتی، در سفر بروشورهایی به مردم داده می‌شد که این بروشورها را دانشگاه‌های علوم پزشکی و عمدتا علوم پزشکی شهید بهشتی تهیه کرده بودند.

به گفته رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، بحث تغذیه، مسمومیت در سفر و رعایت موارد بهداشتی در طول مسافرت از جمله مواردی بود که به مردم در این رابطه اطلاع رسانی می‌شد. با توجه به اهمیت فشار خون، همچنین در پست‌ها از آنهایی که مایل بودند تست فشار خون گرفته می‌شد و با این کار هم توجه مردم به فشار خون بیشتر جلب می‌شد و هم یک غربالگری صورت می‌گرفت تا آنهایی که فشار خون بالایی دارند به پزشک مراجعه کنند. حتی در بعضی از پست‌ها تست قند خون هم به خاطر اهمیت این موضوع گرفته می‌شد.

حبیبی با اشاره به اقداماتی که در زمینه آسیب‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، گفت: امسال جشنواره فرهنگی هنری پیمان را که در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است به مردم معرفی کردیم و در زمینه اعتیاد و HIV اطلاع رسانی شد و جوانان جمعیت هلال احمر به سوالات مردم در این زمینه پاسخ می‌دادند. با توجه به اینکه جوانان بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند سعی کردیم در هر کدام از مراکز از این جوانان برای برقراری ارتباط استفاده کنیم.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به بالا بودن آمار حوادث جاده‌ای در کشور به توجه این طرح به بخش ایمنی اشاره کرد و گفت: متأسفانه در روز به صورت میانگین 43 نفر در تصادفات جان خودشان را از دست می‌دهند و طبق اعلام پلیس راهور عامل 60 تا 70 درصد حوادث جاده‌ای انسانی است. از همین رو جوانان هلال احمر با توجه به اهمیت موضوع در جهت تغییر رفتار رانندگان و حساس کردن آنها مردم و مسئولان اقدام کردند و طرح “به رفت” را پیگیری کردند که هدف آن آگاهی دادن در مورد عوامل بروز تصادفات است. ما کمپین “نه به تصادفات جاده‌ای” را هم تشکیل دادیم و در طول مدت اجرای طرح 400 هزار نفر میثاق نامه کمپین را امضاء کردند تا سعی کنند در صورت خستگی و خواب آلودگی استراحت کنند و سپس به مسیر خود ادامه دهند و مسائل ایمنی را رعایت کنند.

وی افزود: سالانه تصادفات بار مالی بین 30 تا 50 هزار میلیارد تومانی ایجاد می‌کنند که عدد بسیار بالایی است و همچنین 20 درصد از زنان سرپرست خانوار افرادی هستند که همسرانشان را در تصادفات از دست داده‌اند. 80 درصد افرادی که دچار ضایعات نخاعی هستند و تحت پوشش بهزیستی قرار دارند نیز در تصادفات دچار مشکل شده‌اند که با توجه به این شرایط امیدواریم با اطلاع رسانی بتوانیم در میان مردم تغییر رفتار ترافیکی ایجاد کنیم و امیدواریم این طرح با ادامه همکاری دستگاه‌هایی که تا کنون همراه بوده‌اند و سایر دستگاه‌ها بتواند مثمر ثمر باشد.

حبیبی با اشاره به ادامه طرح به‌رفت (بهبود رفتار ترافیکی) گفت: این طرح بعد از نوروز نیز ادامه خواهد داشت و در مدارس در این زمینه اطلاع رسانی می‌شود.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به بخش‌های دیگری که در طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی مد نظر قرار گرفت، گفت: ایجاد فضای دوستدار کودک یکی دیگر از اقدامات بود و کودکان می‌توانستند در این فضاها که در پست‌های جاده‌ای ایجاد شده بود حضور پیدا کنند و با فعالیت‌های جمعیت هلال احمر آشنا شوند. همچنین برای آنها مسابقه نقاشی با محوریت صلح و دوستی تدارک دیده شده بود و از این کودکان خواسته می‌شد که به عنوان همراه هلال احمر نکات ایمنی را به خانواده‌هایشان گوشزد کنند. همچنین خیمه‌های نماز در 400 پایگاه ایجاد شد تا افراد بتوانند در اماکنی که مسجد نیست از این خیمه‌ها برای نماز استفاده کنند.

جبیبی به تفاوت‌های رویکرد طرح ملی امسال نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: امسال سعی کردیم بیش از پیش از ظرفیت هنرمندان استفاده کنیم و مهران مدیری هم به عنوان سفیر کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای» و «به رفت» انتخاب شد. این افراد بهتر می‌توانند نکات را به مردم انتقال بدهند و با آنها ارتباط برقرار کنند. ضمن اینکه بسیاری از مسئولان نظام از جمله خود رئیس جمهور، رئیس دفتر وی و معاون اول رئیس جمهور و بسیاری از مسئولان هر شهر به کمپین پیوستند و ما امیدواریم که با انجام این اقدامات و افزایش آگاهی بتوانیم شاهد کاهش تصادفات باشیم.

وی در مورد اینکه آیا سازمان جوانان در سال جدید برنامه‌ای در مناطق زلزله زده کرمانشاه خواهد داشت یا خیر؟ گفت: تیم‌های سحر سازمان جوانان تا آخر اسفند در این مناطق حضور داشتند و برای سال جاری نیز در حال بررسی هستیم که آیا ضرورت حضور ما وجود دارد یا خیر؟ و اگر این ضرورت هست چگونه باید حضور پیدا کنیم که تا پایان فروردین تصمیم گیری در این رابطه انجام خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید