اروپا در مسیر توسعه‌ی زیرساخت‌های خودروهای الکتریکی

  • خودرو
  • جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ ۱۶:۱۴
    کد خبر :144068

چندین غول خودروسازی دنیا و شرکت E-On آلمان اعلام کردند تا سال ۲۰۲۰، چند صد ایستگاه‌ شارژ سریع در نقاط مختلف اروپا راه‌اندازی خواهند کرد.

توسعه خودروهای الکتریکی و گرایش به سمت استفاده از وسایل نقلیه‌ی پاک، روز به روز در حال افزایش است. در این زمینه نه‌تنها شرکت‌های خودروساز معتبر و مطرح جهانی به این سمت سوق پیدا کرده‌اند، بلکه در حال متحد شدن با یکدیگر جهت توسعه زیرساخت‌‌های مورد نیاز این دست وسایل نقلیه از جمله ایستگاه‌های شارژ سریع خودرو هستند.

دایملر، بی‌ام‌و، فورد و فولکس‌واگن که شرکت‌های آئودی و پورشه را تحت پوشش دارد، در حال همکاری جهت نصب ایستگاه‌های شارژ سریع متعدد در سراسر اروپا هستند. در این زمینه تا پایان سال جاری میلادی، بیش از ۲۰ ایستگاه جدید تأسیس خواهد شد. هدف این پروژه که IONITY نام دارد، تأسیس بیش از ۴۰۰ ایستگاه شارژ سریع خودروهای الکتریکی در سراسر اروپا تا سال ۲۰۲۰ است تا بدین طریق امکان سفرهای طولانی‌مدت را برای دارندگان این خودروها فراهم کنند.

سال گذشته، دولت ایالات متحده آمریکا متعهد شد در ساخت شبکه‌ای از ایستگاه‌های شارژ سریع در سراسر جهان مشارکت کند و بدین طریق جامعه‌ی بین‌الملل و خودروسازان را تشویق به توسعه‌ی خودروهای الکتریکی و استفاده از وسایل حمل و نقل پاک کند. حالا چنددین خودروساز بزرگ و مطرح اروپایی نیز در این راه قدم برمی‌دارند و آماده ورود به این حوزه هستند.

دفتر مونیخ گروه IONITY واقع در آلمان اعلام کرده است کار خود را با راه‌اندازی ۲۰ ایستگاه پر قدرت شارژ سریع در شهرهای مهم کشورهای آلمان، نروژ و اتریش آغاز خواهد کرد و تا پایان سال، تمام این ایستگاه‌ها افتتاح خواهند شد.

این ایستگاه‌ها در فواصل ۱۲۰ کیلومتری از یکدیگر ساخته خواهند شد و هر یک از آن‌ها ظرفیت شارژ ۳۵۰ کیلووات دارد و بدین طریق زمان مورد نیاز برای شارژ خودرو به میزان چشمگیری کاهش خواهش خواهد یافت. همچنین این ایستگاه‌ها قابلیت شارژ هم‌زمان برای برخی از مدل‌ها و نسخه‌های محصولات شرکت‌های سازنده خودرو، خواهند داشت. در حال حاضر هیچ خودروی الکتریکی قادر به دریافت این میزان شارژ نیست؛ اما این اقدام، شرکت‌های خودروساز را به سمت افزایش ظرفیت باتری‌ها و توانایی خودروهای الکتریکی برای دریافت شارژ سریع سوق خواهد داد.

بر اساس برنامه‌ی اعلامی این شرکت، افتتاح و راه‌اندازی ۱۰۰ ایستگاه شارژ سریع دیگر برای سال آینده میلادی برنامه‌ریزی شده است و تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۴۰۰ ایستگاه خواهد رسید.

مایکل هاخ، مدیرعامل این گروه اعلام کرده است:

گروه IONITY به‌عنوان اولین شرکت چندملیتی اروپایی-آمرکایی در زمینه‌ی تأسیس ایستگاه‌های شارژ سریع، نقش به‌سزایی در آینده حمل و نقل جهان و گرایش هرچه بیشتر به سمت خودروهای الکتریکی خواهد داشت. ما به دنبال برآورده کردن نیاز مشتریان در زمینه امکان شارژ خودروهای الکتریکی در کوتاه‌ترین زمان و در نقاط مختلف هستیم و در راستای پرداخت الکترونیکی هزینه‌ی این خدمات نیز تمام تدابیر اندیشیده شده است تا مردم قادر باشند با خودروی الکتریکی خود سفرهای طولانی را نیز تجربه کنند.

۴ شرکت سرمایه‌گذار IONITY دارای سهم برابر هستند؛ اما از دیگر شرکت‌های خودروساز نیز برای ملحق شدن به این شرکت دعوت به عمل آمده است. تسلا که در حال تأسیس بیش از چند صد ایستگاه شارژ سریع در نقاط مختلف اروپا است، یکی از شرکت‌هایی به شمار می‌رود که به احتمال زیاد به گروه IONITY ملحق خواهد شد.

در این زمینه، شرکت E-On نیز اعلام کرده است در پروژه‌ای جدید با شعار «آزادی، انرژی الکتریکی است»، تا چند سال آینده بیش از ۱۰ هزار ایستگاه شارژ شریع خودروهای الکتریکی در سراسر اروپا تأسیس خواهد کرد.

شرکت آلمانی E-On در حال راه‌اندازی چندین ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی در اروپا است؛ اما ایستگاه‌های جدید این شرکت قابلیت شارژ ۱۵۰ کیلووات انرژی را دارا خواهند بود که تا ۳۵۰ کیلووات نیز قابل ارتقاء هستند. بدین ترتیب در کمتر از ۳۰ دقیقه و با یک بار شارژ از طریق این ایستگاه‌ها، خودرو قادر به طی مسافت بیش از ۴۰۰ کیلومتر خواهد بود.

اطلاعات بیشتری در این زمینه در دست نیست. هنوز مشخص نیست که شرکت E-On چه تعداد ایستگاه تأسیس خواهد کرد؛ اما به نظر می‌رسد از ۴۰۰ ایستگاهی که گروه IONITY تا سال ۲۰۲۰ تأسیس خواهد کرد، بیشتر باشد.

شرکت E-On برای تیزر تبلیغاتی خود در این زمینه، از چندین خودروی الکتریکی استفاده کرده است؛ از جمله‌ یک خودروی پیک‌آپ الکتریکی بسیار بزرگ و یک مدل ابرخودرویی مفهومی با سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت.

قوای محرکه‌ی این پیک‌آپ بزرگ با لاستیک‌های غول‌آسا از مجموعه‌ی ۳۰ باتری تأمین می‌شود و برای سیستم‌های ترمز و هدایت خودرو، ۶ باتری دیگر در نظر گرفته شده است. مدل مفهومی ابرخودروی نشان داده‌شده در تیزر تبلیغاتی E-On، تاکیون نام دارد که پیشرانه‌ی الکتریکی آن دارای قدرت عجیب ۱۲۵۰ اسب بخار است و، بنا به شنیده‌ها در کمتر از ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید