ارزش واردات نفت هند ۱۰ درصد کاهش یافت

    کد خبر :718649

ارزش واردات نفت هند 10 درصد در سال مالی جاری کاهش یافته است. افزایش گسترش ویروس کرونا و کاهش جهانی تقاضا برای نفت بر قیمت این کالا تاثیر گذاشته و آن را از 70 دلار در هر بشکه سپتامبر سال گذشته و ژانویه سال جاری میلادی به حدود 30 دلار در هر بشکه رسانده است.

طبق اطلاعات بخش تحلیل و برنامه‌ریزی وزارت نفت هند، ارزش واردات نفت این کشور در سال مالی جاری تا 101.4 میلیارد دلار کاهش یافته است. این رقم در سال مالی 2019 برابر با 111.9 میلیارد دلار بود. دلیل این کاهش هزینه ها قیمت پایین نفت در سال مالی 2020 و سقوط بیش از 50 درصدی آن در ماه مارس بود.

با توجه به قیمت حدود 20 دلار در هر بشکه نفت در ماه آوریل و انتظار قیمت 30 تا 40 دلاری در سال مالی 2021، ارزش واردات نفت هند احتمالاً در سال مالی جاری در پایین‌ترین حد خواهد بود.

یک دلار کاهش قیمت نفت خام باعث حدود 1900 روپیه کاهش هزینه واردات آن برای هند می شود و سقوط ارزش روپیه در برابر دلار باعث افزایش این رقم تا 2700 روپیه خواهد شد. یکی از متخصصان در صنعت نفت هند می گوید:«ارزش واردات نفت در سال جاری میلادی کمتر از 100 میلیارد دلار خواهد بود چون همه‌گیری ویروس کرونا تقاضا را علی رغم تلاش های جهانی برای کاهش تولید و ثبات بازار نفت، پایین آورده است. به این ترتیب ارزش خرید نفت در سال جاری بسیار پایین خواهد بود».

به گزارش تسنیم،قیمت پایینتر نفت برای هند یک مزیت بزرگ است چون این کشور برای تامین 86 درصد نیاز نفتی خود وابسته به واردات است. ارزش پایین واردات نفت تاثیر مثبتی بر کسری بودجه این کشور دارد. هزینه‌های بالای دولت در سال جاری میلادی برای مهار سقوط تولید ناخالص داخلی، باعث افزایش کسری بودجه هند شده است.

تولید نفت خام در هند طی دهه گذشته حدود 35 میلیون تن بوده است. تولید داخلی نفت خام در سال مالی 2019 تا 34.2 میلیون تن کاهش یافت. هند در سال مالی 2018 ، 35.7 میلیون تن نفت تولید کرده بود. این رقم در سال مالی جاری به 32.2 میلیون تن رسید. علیرغم تلاش‌های بسیار دولت، هیچ تغییری در تولید نفت داخلی هند ایجاد نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید