اردن رآکتور اتمی خود را رو کرد

    کد خبر :863747
اردن رآکتور اتمی خود را رو کرد

رئیس سازمان انرژی اتمی اردن فاش کرد که این کشور دارای یک راکتور اتمی با ظرفیت ۵ مگاوات است.

به گزارش روزنامه اردنی الرأی، «خالد طوقان» رئیس سازمان انرژی اتمی اردن اعلام کرد که این سازمان با حداقل بودجه، گام بلندی در چارچوب تلاش این کشور برای استفاده از انرژی هسته‌ای برداشته است.

طوقان در جریان سیزدهمین مجمع امنیتی امان گفت که اردن دارای یک راکتور هسته ای با ظرفیت ۵ مگاوات است و این راکتور تحقیقاتی می تواند توانایی اردنی‌ها را در زمینه هسته‌ای ایجاد کند.

وی با بیان اینکه پروژه‌های هسته‌ای نیاز به تنفس طولانی دارند و سال‌ها طول می‌کشد، افزود: سازمان از دو سال پیش تجهیز بیمارستان‌های سرطان اردن را آغاز کرد و قصد دارد «تکنسیوم» تولید کند که در تصویربرداری و تشخیص بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود.

طوقان از وجود مکان‌های پیشنهادی برای استقرار نیروگاه‌های هسته‌ای در العقبه و راکتورهای کوچک و متوسط ​​برای تولید برق و نمک‌زدایی آب خبر داد.

وی اشاره کرد که اردن از سال ۲۰۳۰ بر روی رآکتورهای هسته‌ای کوچک مورد استفاده در تولید برق، شیرین کردن آب و اهداف صنعتی متمرکز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه ظرفیت هسته‌ای به معنای وجود توسعه علمی و فناوری در حوزه انرژی هسته‌ای است و این پیام را به دنیا می دهد که این کشورها پیشرفته و توسعه یافته هستند و این برای آنها یک اعتبار است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اردن تأکید کرد که انرژی هسته‌ای در زندگی برای رفاه انسان است، نه برای تخریب، کشتار و تروریسم که دیگران انجام دادند.

خالد طوقان گفت: باید یک پیام سیاسی روشن به جهان داد و آن اینکه جهان عرب انرژی هسته‌ای را به شیوه‌ای متمدنانه و هوشمندانه و نه تهدیدآمیز و ارعاب‌آمیز می‌پذیرد.

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه اردن در سال‌های آینده در زمینه تولید اورانیوم در سطح پیشرفته‌ای قرار می گیرد، افزود: این سازمان طی ۸ سال آینده از مقادیری آب برای تولید مقادیر زیادی انرژی استفاده خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید