ارتش اسرائیل چه شرایطی دارد و چقدر از آمریکا کمک مالی می گیرد؟

    کد خبر :1033834
ارتش اسرائیل

حفظ هژمونی نظامی منطقه‌ای اسرائیل عنصر اصلی سیاست خاورمیانه‌ای ایالات متحده است. این امر با کمک مالی ایالات متحده و افزایش زرادخانه نظامی اسرائیل به دست آمده است. با این حال جنگ اخیر در غزه تردیدهای اساسی در این انگاره به وجود آورده است.

خبرگزاری الجزیره با انتشار یادداشتی، قدرت ارتش اسرائیل و نحوه تأمین مالی آن را بررسی کرده است:

ارتش اسرائیل در یک نگاه

اسرائیل دارای یک تشکیلات نظامی گسترده است. بر اساس برآورد نظامی سال ۲۰۲۳ مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS)، اسرائیل ۱۶۹۵۰۰ پرسنل نظامی فعال در ارتش، نیروی دریایی و نیروهای شبه‌نظامی دارد. ۴۶۵ هزار نفر نیز نیروهای ذخیره آن را تشکیل می‌دهند؛ در حالی که ۸ هزار نفر نیز بخشی از توان شبه‌نظامی آن هستند. یک سخنگوی ارتش اسرائیل و در پیش از عملیات زمینی علیه غزه ادعا کرده بود: «اکنون حدود ۳۰۰ هزار سرباز اسرائیلی در نزدیکی نوار غزه مستقرند».

خدمت سربازی برای شهروندان بالای ۱۸ سال اجباری است که پس از ثبت‌نام، مردان به مدت ۳۲ ماه و زنان به مدت ۲۴ ماه خدمت می‌کنند. اسرائیل یکی از قدرتمندترین ارتش‌ها در خاورمیانه بوده و دارای سیستم اطلاعاتی و تسلیحاتی پیشرفته‌ای است. زرادخانه نظامی گسترده آن عبارت است از: ۱۶۹۵۰۰ پرسنل نظامی فعال، ۴۶۵ هزار نیروی زمینی، بیش از ۲۲۰۰ تانک، ۵۳۰ توپخانه، ۳۳۹ هواپیمای توانمند رزمی (شامل ۱۹۶ جت اف-۱۶، ۸۳ جت اف-۱۵ و ۳۰ فروند جت اف-۳۵)، ۱۴۲ بالگرد (شامل ۴۳ بالگرد تهاجمی آپاچی)، ۵ زیردریایی و ۴۹ شناور گشت و ساحلی.

سامانه گنبد آهنین اسرائیل یک سامانه دفاع هوایی متحرک است که برای رهگیری و انهدام موشک‌های کوتاه‌برد با استفاده از فناوری راداری طراحی شده است. این سامانه در سال ۲۰۰۶ و پس از جنگ با حزب‌الله که در آن هزاران موشک به سمت اسرائیل پرتاب شد، ساخته شد و در سال ۲۰۱۱ به بهره‌برداری رسید.

ایالات متحده که در ساخت گنبد آهنین به اسرائیل کمک کرد، مسئول تأمین قطعات این سیستم از جمله اختصاص بیش از ۱.۵ میلیارد دلار برای دفاع موشکی اسرائیل در سال ۲۰۲۲ است.

تجهیزات ارتش اسرائیل

بر اساس گزارش IISS، سامانه گنبد آهنین اسرائیل بیش از ۹۰ درصد راکت‌های شلیک‌شده از حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی را در سال ۲۰۲۱ رهگیری کرد. همچنین این مؤسسه در گزارش خود می‌گوید که اسرائیل دارای موشک‌های جریکو و هواپیماهایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است. همچنین باور عمومی بر این است که تل‌آویو تسلیحات هسته‌ای نیز در اختیار دارد.

اسرائیل چقدر برای ارتش خود هزینه می‌کند؟

بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI)، در سال ۲۰۲۲، اسرائیل ۲۳.۴ میلیارد دلار برای ارتش خود هزینه کرد. این رقم در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ به ۲۵۳۵ دلار به ازای هر اسرائیلی رسید که پس از قطر، اسرائیل را به عنوان دومین هزینه‌کننده نظامی جهان تبدیل کرد.

در سال ۲۰۲۲، اسرائیل ۴.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را به ارتش اختصاص داد که آن را در رتبه دهم جهان قرار می‌دهد.

کدام کشورها بیشترین تسلیحات اسرائیلی را خریداری می‌کنند؟

از لحاظ تاریخی، واردات تسلیحات اسرائیل بسیار بیشتر از صادرات آن بوده است. با این حال، داده‌های SIPRI نشان می‌دهد که طی دهه گذشته، صادرات آن به طور مداوم واردات را تحت‌الشعاع قرار داده است.

بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، حداقل ۳۵ کشور به ارزش ۳.۲ میلیارد دلار از اسرائیل تسلیحات وارد کرده‌اند. از این مقدار، حدود یک‌سوم (۱.۲ میلیارد دلار) از صادرات نظامی اسرائیل به هند بود. روابط بین اسرائیل و هند از زمانی که نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در سال ۲۰۱۴ به قدرت رسید، شکوفا شد.

دومین خریدار بزرگ تسلیحات اسرائیل جمهوری آذربایجان (۲۹۵ میلیون دلار) بوده که پس از آن، فیلیپین (۲۷۵ میلیون دلار)، ایالات متحده (۲۱۷ میلیون دلار) و ویتنام (۱۸۰ میلیون دلار) قرار دارند.

در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، اسرائیل تنها از دو کشور آمریکا و آلمان ۲.۷ میلیارد دلار تسلیحات وارد کرده است. بیش از سه‌چهارم واردات نظامی اسرائیل به ارزش ۲.۱ میلیارد دلار از ایالات متحده و ۵۴۶ میلیون دلار باقی‌مانده از آلمان وارد شده است.

ارتش آمریکا و اسرائیل در تمرینات مشترک، برنامه‌های توسعه فناوری و پروژه‌های دفاعی همکاری نزدیکی دارند و ارتش آمریکا بزرگترین دریافت‌کننده کمک‌های نظامی ایالات متحده است.

اسرائیل چقدر از آمریکا کمک نظامی دریافت کرده است؟

اسرائیل بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک‌های خارجی ایالات متحده است و بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۲۳ حدود ۲۶۳ میلیارد دلار دریافت کرده است. این رقم تقریباً دو برابر (۱.۷ برابر بیشتر) از دومین دریافت‌کننده کمک خارجی ایالات متحده، یعنی مصر است که در ۷۷ سال گذشته ۱۵۱.۹ میلیارد دلار دریافت کرده است.

مدت‌هاست که قانونگذاران ایالات متحده اسرائیل را متحدی برای کمک به حفاظت از منافع استراتژیک ایالات متحده در خاورمیانه می‌دانند. به گفته سرویس تحقیقات کنگره آمریکا، دلائل ادامه حمایت نظامی از اسرائیل شامل منافع استراتژیک مشترک، «حمایت داخلی آمریکا از اسرائیل» و «تعهد متقابل به ارزش‌های دموکراتیک» است.

در سال ۲۰۲۳، بودجه نظامی ایالات متحده برای اسرائیل به بیش از ۳.۸ میلیارد دلار رسید که بخشی از قرارداد بی‌سابقه ۱۰ساله آمریکا در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در سال ۲۰۱۶ و به مبلغ ۳۸ میلیارد دلار است.

بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۲۳، ایالات متحده در مجموع ۱۲۴ میلیارد دلار از اسرائیل در قالب کمک‌های نظامی و دفاعی حمایت کرده است. از ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی ارائه‌شده به اسرائیل در سال جاری، نیم میلیارد آن برای دفاع موشکی اسرائیل بوده است. واشنگتن اعلام کرده مهماتی که اسرائیل در جنگ اخیر علیه حماس استفاده کرده است را پر خواهد کرد.

ساعاتی پس از حمله حماس به اسرائیل، تل‌آویو از واشنگتن درخواست رهگیرهای گنبد آهنین کرد و جو بایدن نیز اظهار داشت که آمریکا «به سرعت تجهیزات و منابع اضافی از جمله مهمات را در اختیار نیروهای دفاعی اسرائیل قرار خواهد داد».

کمک‌های نظامی به اسرائیل پس از جنگ ۱۹۶۷ که اسرائیل ارتش‌های کشورهای عرب همسایه را شکست داد و شروع به اشغال کرانه باختری، قدس شرقی و غزه کرد، به شدت افزایش یافت.

اکو ایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید