ارتباط مستقیم کم خوابی و چاقی

    کد خبر :899925

 بر اساس تحقیقات جدیدی که نتایج آن در مجله کالج آمریکایی قلب‌و‌عروق نیز منتشر شده کم‌خوابی، مصرف انرژی را افزایش داده و موجب تجمع چربی به‌ ویژه چربی‌های ناسالم در داخل شکم می‌شود، گزارش Web MD؛ نشان می دهد چربی احشایی در لایه های شکم و کنار اندام‌‌‌‌‌های داخلی رسوب کرده و ارتباط زیادی با بیماری‌های قلبی و متابولیک دارد.

بیش از یک‌سوم افراد بزرگسال در ایالات متحده آمریکا، به دلایلی مثل نوبت کاری، استفاده از دستگاههای هوشمند و شبکه های اجتماعی در طول شب خواب کافی ندارند، محققان مایوتکنیک معتقدند خواب کوتاه و ناکافی در افراد جوان و سالم و حتی اشخاص نسبتا لاغر ارتباط مستقیمی با افزایش میزان کالری دریافتی و تجمع چربی شکمی دارد.

در این تحقیق، مطالعه بر روی 12 فرد سالم که چاق نبودند نشان داد افرادی که کمترین میزان خواب شبانه (4 ساعت) را داشتند نسبت به آن‌هایی که حداقل 9 ساعت در شب می‌خوابیدند، 13 درصد پروتئین و 17 درصد چربی بیشتری مصرف می‌کردند.ضمن این که اثبات شد کم خوابی 9 درصدی چربی کل شکم  11 درصدی چربی شکم را افزایش می دهد.

بر اساس یافته های محققان، معمولاً رسوب چربی در زیر پوست است ا‌ما خواب ناکافی موجب هدایت چربی به قسمت احشایی بدن می شود. حتی در زمان خواب با این که کالری‌سوزی ادامه دارد، اما روند انباشت چربی احشایی همچنان ادامه پیدا کرد مسئله ای که ثابت می کند در بلند مدت، خواب ناکافی عاملی برای چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و متابولیک  است، از این رو افرادی که نمی توانند از کم خوابی دوری کنند مداخلات رفتاری مثل افزایش فعالیت بدنی و ورزش و انتخاب غذای سالم را مورد توجه قرار دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید