ادعای رسانه اسرائیلی: مذاکرات وین با هدف هماهنگی با اسرائیل به تأخیر می‌افتد

    کد خبر :821417
اسرائیل برجام

یک رسانه اسرائیل مدعی شده است که امریکا در پی تأخیر در مذاکرات هسته‌ای با هدف هماهنگی با کابینه جدید اسرائیل در خصوص بازگشت به توافق هسته‌ای است. یک مقام آمریکایی اما ضمن تأیید گفتگوهای واشنگتن با تل‌آویو در این زمینه، این ادعا را رد کرده است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- روزنامه اسرائیلی «اورشلیم پست»، مدعی شده است که آمریکا در پی تأخیر در مذاکرات هسته‌ای است تا از موضع کابینه جدید اسرائیل مطلع شود.

این روزنامه با استناد به «یک منبع آگاه در دولت بایدن»، اظهار داشته است که واشنگتن به دنبال افزایش فاصله زمانی با دور بعدی مذاکرات وین، برای همکاری و هماهنگی با اسرائیل در خصوص احیای توافق هسته‌ای است.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به دنبال فرستادن کارشناسان اسرائیلی برای مذاکره با دولت آمریکا است؛ این مذاکرات با هدف یافتن بهترین راه‌های تقویت محدودیت‌های برجامی ایران است؛ همچنین قرار است در خصوص اینکه کدام تحریم‌ها باید لغو شود و کدام‌ها باید باقی بماند، گفتگو شود.

بنا بر یادداشت اورشلیم پست، این اقدامات کابینه جدید اسرائیل، عدول از سیاست بنیامین نتانیاهو است که باب هر گونه گفتگو در خصوص طرح دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مسدود کرده بود.

«اوفر زالزبرگ»، تحلیل‌گر و کارشناس مسئله عرب-اسرائیل معتقد است که «این حس در واشنگتن وجود دارد که پس از نتانیاهو، اسرائیل در پی ممانعت از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق یک توافق قوی است».

او بر این باور است که ایالات‌متحده مشتاق به همکاری با اسرائیل در این مسیر است؛ اگرچه ممکن است گفتگو با کابینه جدید اسرائیل زمان‌بر باشد و مذاکرات با ایران را به تأخیر اندازد.

مطابق یادداشت، کابینه جدید اسرائیل مشغول بازنگری در طرح‌های تل‌آویو برای مدیریت «تهدید هسته‌ای ایران» و بازگشت محتمل آمریکا به توافق هسته‌ای است.

در این راستا «یائیر لاپید» قرار است روز یکشنبه در رم با بلینکن دیدار کند و انتظار می‌رود از وزیر خارجه آمریکا در مورد منظور او از یک برجام «طولانی‌تر و قوی‌تر»، چیزی که آنتونی بلینکن مکررا بر آن تأکید کرده است، سوال کند.

این در حالی است که «آویو کوخاوی»، فرمانده ستاد ارتش اسرائیل، روز چهارشنبه با «جیک سالیوان»، مشاور امنیت مل دولت بایدن دیدار کرده است و قرار است با «ویلیام برنز»، رئیس سی‌آی‌ای و «ایوریل هینز»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز دیدار کند.

محور این گفتگوها چالش‌های مشترک دو طرف در خاورمیانه، از جمله موضوعات مربط با ایران است.

یادداشت اورشلیم پست در حالی منتشر شده است که حسن روحانی و مقام‌های دولت او بارها بر پیشرفت قابل توجه مذاکرات و موافقت آمریکا با لغو تحریم‌ها علیه نفت و کشتی‌رانی ایران خبر داده‌اند.

در آخرین مورد، رئیس‌جمهور ایران با بیان اینکه توافق بسیار در دسترس است گفت که اگر تهران اختیار لازم را به سید عباس عراقچی بدهد، بدون تأخیر می‌توان توافق را نهایی و تحریم‌ها را لغو کرد.

«نهال طوسی»، گزارشگر وب سایت «پلیتیکو»، در واکنش به ادعای اورشلیم پست، در حساب توئییتری خود از قول یک مقام آمریکایی آشنا با موضوع نوشته است که ادعای تمایل واشنگتن به تأخیر در مذاکرات برای هماهنگی با کابینه جدید اسرائیل دروغ است.

این مقام آمریکایی با تأیید اینکه آمریکا با اسرئیل و کابینه جدید آن در حال رایزنی است، تأکید کرده است که این رایزنی‌ها به هیچ عنوان ارتباطی با زمان‌بندی مذاکرات وین ندارد.

با توجه به این گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌ها به نظر می‌رسد باید منتظر دور بعدی مذاکرات وین که قرار است طی ده روز آینده از سر گرفته شود، ماند.

ایران بارها در عالی‌ترین سطوح تأکید کرده است که اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نخواهد داد؛ از سوی دیگر ایلات‌متحده اعلام کرده که قوت و دقت توافق را قربانی زمان نمی‌کند.

باید دید آیا دور آتی مذاکرات می‌تواند مهم‌ترین پرونده سیاست خارجی کشور را به سرانجام برساند یا خیر؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید