اداره اطلاعات انرژی آمریکا: رشد 4 برابری تولید گاز ایران به رغم تحریم ها

    کد خبر :860081
رشد 4 برابری تولید گاز ایران به رغم تحریم ها

“اداره اطلاعات انرژی آمریکا” اعلام کرد ایران به رغم تحریم های بین المللی در 2 دهه گذشته میزان تولید از میادین گازی خود را به بیش از 4 برابر افزایش داده است.

بر اساس گزارش اخیر اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) ایران در فاصله سال های بین 1999 تا 2019 میزان تولید سالانه گاز طبیعی خود را از 2 به بیش از 8.4 تریلیون فوت مکعب افزایش داده که حاکی از رشد 4 برابری است.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا: علیرغم تحریم ها، تولید گاز طبیعی خشک ایران در 20 سال گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است.

علیرغم تحریم‌های بین‌المللی، ایران در سال 2019، بیش از 8.4 تریلیون فوت مکعب (Tcf) گاز طبیعی خشک تولید کرد که این کشور را به سومین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی خشک جهان پس از ایالات متحده و روسیه تبدیل کرد.

تولید گاز طبیعی در ایران طی 2 دهه گذشته علی‌رغم تحریم‌هایی که بر صادرات انرژی، تراکنش‌های مالی و واردات برخی فناوری‌های ایران تاثیر گذاشته، به‌طور پیوسته رشد کرده است. تقاضای گاز طبیعی داخلی ایران که تحریم ها بر آن تاثیری ندارد، محرک اصلی رشد تولید گاز طبیعی ایران بوده است.

از سال 2018، زمانی که دولت ایالات متحده از “برنامه جامع اقدام مشترک” (برجام) خارج شد و تحریم های نفتی ایران را بازگرداند، رشد تولید گاز طبیعی ایران کند شده است. اگرچه تحریم‌های بخش انرژی بیشتر بر تولید و صادرات نفت خام و سوخت‌های مایع ایران تاثیر گذاشت، اما این تحریم‌ها تولید و صادرات گاز طبیعی را نیز محدود کرد و رشد تولید کُند شد زیرا ایران نمی توانست میعانات گازی را که به صورت مشترک با گاز طبیعی تولید می شود، صادر کند.

بازگرداندن تحریم‌های نفتی علیه ایران همچنین بر توافقات با شرکت‌های خارجی در پروژه‌های توسعه میدان گاز طبیعی نیز تاثیر گذاشت و برنامه‌های بلندمدت دولت ایران برای ایجاد زیرساخت برای صادرات گاز طبیعی مایع را به تاخیر انداخت. از آنجایی که ایران به دلیل تحریم ها نتوانسته است به فناوری لازم برای مایع سازی گاز طبیعی دست یابد، این برنامه های توسعه ای تاکنون به خوبی پیش نرفته است.

بیشتر رشد تولید گاز طبیعی ناشی از توسعه میدان دریایی پارس جنوبی در خلیج فارس است که در سال 1990 کشف شد. تولید گاز طبیعی در پارس جنوبی در سال 2003 آغاز شد و تاکنون 23 فاز از 24 فاز توسعه آن در دست بهره برداری است. اگرچه همه فازهای پارس جنوبی به حداکثر ظرفیت تولید خود نرسیده اند. میدان گازی پارس جنوبی با حداکثر ظرفیت می تواند سالانه 9.49 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی تولید کند.

ایران دارای برخی از بزرگترین ذخایر گاز طبیعی اثبات شده در جهان است و در سال 2020 پس از روسیه دومین ذخایر گاز طبیعی را در اختیار دارد. تقریبا تمام گاز طبیعی تولید شده ایران در سال 2019 در داخل کشور مصرف شده است و در سال 2019، ایران به جز سه کشور دیگر یعنی آمریکا، روسیه و چین، بیشترین میزان گاز طبیعی را مصرف کرده است.

به گزارش عصرایران، در ایران بخش های مسکونی و تجاری از گاز طبیعی برای گرمایش فضا و بخش صنعتی برای خوراک به ویژه در صنعت پتروشیمی استفاده می کنند. ایران همچنین حجم نسبتا کمی گاز طبیعی را به صورت منطقه ای از طریق خطوط لوله مبادله می کند. از سال 2017 که صادرات ایران به عراق آغاز شد، صادرات گاز طبیعی ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. ایران در سال 2019 به ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و عراق گاز طبیعی صادر کرد. ایران همچنین مقداری گاز طبیعی از آذربایجان وارد کرده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید