اختلال در دسترسی هموفیلی‌ها به دارو در برخی استان‌ها

    کد خبر :355678

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با اشاره به اختلال در دسترسی به داروی بیماران هموفیلی در برخی استان‌های کشور، گفت: از شرکت‌های پخش دارو در خواست می‌کنیم در صورتی که ظرفیت تحمل بدهی‌های جدید را ندارند، از پذیرش سهمیه‌های دارویی خودداری کنند.

احمد قویدل با بیان اینکه کانون هموفیلی ایران طی یکسال گذشته به‌طور مکرر از حبس داروهای حیاتی بیماران توسط شرکت‌های پخش دارو ابراز نگرانی کرده و به این عمل غیر انسانی معترض بوده است، گفت: متاسفاته امروز مطلع شدیم کمبود داروهای بیماران هموفیلی در استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، لرستان، آذربایجان غربی، یزد و شهرستان‌های نیشابور، ‘گیلان، دزفول و سیرجان جدی بوده و این استان‌ها و شهرها با مشکل کمبود داروهای هموفیلی مواجهند.

وی بااشاره به اینکه به دنبال اعلام قوه قضاییه مبنی بر اطلاع رسانی هر نوع حبس و نگهداری کالاهای ضروری مردم، این موضوع نیز باید به استحضار مقامات قضایی برسد، مدعی شد: متاسفانه شرکت‌های پخش فارغ از عواقب خطرناک حبس و گرو کشی داروهای حیاتی بیماران هموفیلی، از تحویل آن به مراکز درمانی و دارویی خودداری کرده‌اند.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران ادامه داد: توجیه این شرکت‌ها برای این گروکشی، بدهی‌های مراکز درمانی و داروخانه‌ها به این شرکت‌ها است که منشاء آن متاسفانه بدهی سازمان‌های بیمه گر به مراکز درمانی و داروخانه‌هاست .بی‌تردید این توجیه در رابطه با داروهای حیاتی بیماران نتیجه‌ای جز به خطر افتادن سلامت بیماران ندارد. در حالیکه بیماران و مدیران حوزه بهداشت و درمان نگران تحریم‌های غیر انسانی غرب هستند، نباید چنین اتفاقاتی در داخل کشور رخ دهد.

قویدل اظهار کرد: البته کانون هموفیلی ایران شرایط شرکت‌های پخش و در خطر بودن نقدینگی زنجیره تامین دارو را درک می‌کند، اما از شرکت‌های پخش دارو در خواست می‌کنیم در صورتی که ظرفیت تحمل بدهی‌های جدید را ندارند، از پذیرش سهمیه‌های دارویی خودداری کنند.

به گزارش ایسنا ،وی با بیان اینکه در داروخانه کانون هموفیلی ایران نیز در برخی فرآورده‌ها دچار کمبود شده‌ایم، گفت: به عنوان مثال قرار بود معاونت درمان فرآورده PCC را که برای بیمارانی که چند فاکتور انعقادی را کم دارند، ‌استفاده می‌شود، به زودی برایمان ارسال کند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. در عین حال بخشی از سهمیه فاکتور هفت و ۹ کانون هموفیلی را هنوز نداده‌اند.

البته چندی پیش دکتر ایرج حریرچی – سخنگوی وزارت بهداشت درباره حبس دارو توسط شرکت‌های پخش‌کننده به ایسنا، گفت: کلیه داروها تا زمان پخش و توزیع رصد می‌شوند و علاوه بر رصد، معیار اخلاقی شرکت‌ها نیز مهم است. عدم توزیع داروهایی مانند هموفیلی کاملا غیر اخلاقی است. کسانی که در روزهای سخت سعی در سودجویی دارند، بدانند ما هم اهرم‌های لازم را در بازار داریم و این افراد وارد لیست قرمز یا سیاه ما می‌شوند و برخورد قانونی هم از طرف ما و هم مراجع قانونی صورت می‌گیرد.

وی افزود: دادستانی هم به این ماجرا ورود کرده است و طبق آخرین بازدیدهایی که از داروخانه‌ها انجام داده‌اند، تخلفات کمتری را گزارش کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید