اختلاف ۱۲ ساله ایران و هند برای توسعه بندر چابهار پایان یافت

    کد خبر :1003097
ایران و هند توسعه بندر چابهار

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از حل بخش زیادی از اختلاف ایران و هند برای توسعه بندر چابهار خبر داد و گفت: در حال مذاکره با چینی ها برای ورود کشتی های ایرانی به ۲ بندر این کشور هستیم.

علی اکبر صفایی با اشاره به سفر هفته گذشته هیئت هندی به ایران، اظهار کرد: بر این اساس مذاکرات خوبی برای حل اختلافات در خصوص قرارداد بلند مدت توسعه بندر چابهار انجام شد.

وی ادامه داد: طی 12 سال اخیر در رابطه با قرارداد بلند مدت با هندی ها اختلافاتی داشتیم. در مذاکرات اخیر موارد اختلافی تا حد زیادی حل شد. امیدواریم در سفر آتی هندی ها چند مورد کوچک باقیمانده حل و قرارداد بلندمدت توسعه بندر چابهار امضا شود.

وی با بیان اینکه قرار نبوده اختلاف ایران و هند در دادگاه‌های بین‌المللی مطرح شود، افزود: این یک مسئله بین دو کشور دوست است که به زودی برطرف شده و سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهار نهایی می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکلیف ماده 68 قانون برنامه ششم توسعه برای ایجاد سازمان توسعه سواحل مکران گفت: بر اساس اساسنامه این سازمان، شاهد هم افزایی بین ارگان های دریایی در این باره خواهیم بود و مشکلی در دولت ایجاد نمی کند.

صفایی با اشاره به اینکه سازمان توسعه سواحل مکران به توسعه سواحل کشور کمک خواهد کرد به ورود کشتی های ایران به بنادر چین اشاره و اضافه کرد: در این رابطه با مذاکرات انجام شده برخی از بنادر چین جایگزین شد؛ 2 بندر چین که قبلاً به روی کشتی های ایرانی بسته بودند بازگشایی شده اند.

به گزارش تسنیم، وی تاکید کرد: مذاکره برای ورود کشتی های ایرانی به 2 بندر دیگر چین نیز در حال پیگیری است، خوشبختانه شرایط ورود کشتی های ایرانی به بنادر چین نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید